2020. július 19., vasárnap

Könyvkritika: Stephen King - Napnyugta után

A sok regény után rövidebb történetekre vágytam, illetve Stephen Kingtől is már régen olvastam, így kötöttem ki egyik novellásköteténél.
A történetről röviden: Az írót egy antológiakötet szerkesztésére kérték fel, és ez a munka arra sarkallta, hogy visszatérjen a novella műfajához, melyet karrierje kezdetén oly sokszor használt. Van itt elbeszélés a túlvilágról, előre megálmodott történésekről, vérszomjas macskáról, egy fickóról, akinek kényszeressége egy réten felfedezett furcsa kőkör miatt kezdődött, vagy éppen a tőzsdespekulánsról, aki egy mobilvécében ragadva átértékeli az életét…

Stephen Kingnek több novelláskötete is van, s különösebb okot nem tudok megnevezni, miért pont ezt választottam, csak az volt biztos, hogy rövid és borzongatós sztorikat szeretnék olvasni. Ettől függetlenül először kicsit furcsa érzés volt, mert megszoktam, hogy a regényeiben, kisregényeiben hosszan, részletekbe menően, komótosan haladva meséli el a cselekményt, s tartottam tőle, hogy a rövidebb terjedelemtől kevésbé lesz érdekes a tartalom. Szerencsére nem így lett, bár voltak novellák, amik az információhiány miatt nem tetszettek annyira, ugyanakkor akadtak olyanok, amelyeknél azt éreztem, hogy (némelyik regényéhez hasonlóan) kissé túlhúzta a feszültséget, amivel pont hogy kiölte az izgalmat a sztoriból. Ettől függetlenül mindegyikről elmondható, hogy jelen volt benne az író utánozhatatlan stílusa, melynek segítségével a rendkívül ötletes kiindulópontokat félelmetes atmoszférával és sokszínű háttér-információkkal vegyítette. A kötet tizenhárom elbeszélést tartalmaz, ezekről nem szeretnék külön-külön beszélni, inkább összefoglalóan próbálom elmondani róluk a véleményemet. A könyv egy Bevezetővel indult, amiben King elmesélte, hogyan is született meg az ötlet erről a könyvről, s ezzel rögtön megalapozta az olvasáshoz szükséges hangulatot, ugyanis már itt jó pár háttér-információval ellátott minket… ezúttal a saját életéről. Én két csoportra osztottam a novellákat: voltak a természetfeletti elemekkel operálók és voltak a hétköznapiak, bár a baljós, borzongató légkör mindegyiket áthatotta. Habár hozzám a természetfelettiről szóló történetek állnak közelebb, az író fantasztikus stílusának hála, a hétköznapi történetek némelyike is megfogott. Igaz, hogy egyáltalán nem volt kellemes élmény olvasni őket abból a szempontból, hogy alapvető emberi félelmekre és olyan helyzetekre épültek, amik akár velünk is megtörténhetnek, s véleményem szerint ilyesmivel könnyebb megijeszteni az embereket, mint mondjuk azzal, hogy van egy hihetetlenül gonosz, bosszúálló macska, aki a pokolból jött. Én legalábbis a közeljövőben biztos, hogy nem fogok mobilvécé közelébe menni, az tuti (mondjuk, amennyire emlékszem, eddig még egyáltalán nem használtam ilyen alkalmatosságot, de a lényeg, hogy a Szorult helyzetben című novellának köszönhetően ezután sem fogok). A természetfelettit tartalmazó novelláinak alaptörténetei szinte kivétel nélkül tetszettek, nagyon érdekes felvetései voltak a túlvilágról, a halál utáni létezésről, a gyásszal való együttélésről, a csodák mibenlétéről, és a gonosz számtalan arcáról. A kötet végére pedig King mellékelt egy Napnyugtajegyzetek elnevezésű részt, amivel egy kis betekintést kínált abba, milyen esemény ihlette az egyes elbeszéléseket, vagy épp milyen gondolatot, mondanivalót szeretett volna közvetíteni velük. Nekem kifejezetten tetszett ez a rész, illetve a Bevezető is, mert amellett, hogy megtudtam egy-két dolgot az író életéről, jobban megismerhettem a munkamódszerét és azt, hogy hogyan, honnan inspirálódik az írás megkezdése előtt.

Ami a karaktereket illeti, teljes mértékben lenyűgözött, hogy mindegyik történet szereplői kidolgozott, húsvér emberek voltak, köszönhetően a külső leírások mellett a személyiségüket tökéletesen bemutató apró részleteknek, legyenek azok múltbeli emlékek, jelenkori helyzetükről való gondolatok, vagy épp más embertársaikkal való kapcsolataik, róluk megfogalmazott gondolataik. King regényeiben a remekül megteremtett hangulaton és helyszíneken túlmenően a karakterrajzokat szoktam imádni, ugyanis annyi mindent oszt meg szereplőiről, hogy egy idő után azt érzed, személyesen ismered ezeket az embereket. Igaz, hogy néha fárasztó tud lenni, ha egyszerre mond el sok mindent róluk, és vannak felesleges dolgok, amik sem a történet, sem a figura jobb megértését nem szolgálják, ettől függetlenül én mindig szívesen olvasom ezeket. Az is tetszett, hogy az egyes elbeszélések főbb szereplői különféle neműek és korúak voltak, így nem csupán középkorú, irodalommal foglalkozó férfiakról olvashattunk, hanem tinédzserlányról, hatvanas háziasszonyról, fiatal házaspárról. Számomra mégis egy tipikus King-karaktert, az írót szerepeltető novella, a Kényszerpihenő volt különösen érdekes, melyben az író és alteregója közti kötelék került a középpontba. Az írói lét, a regényírással és a hírnévvel járó küzdelmek visszatérő motívum King pályáján, nekem eddig két ilyen, nagyon jó regényéhez volt szerencsém (A ragyogás, Tortúra), s ugyan itt nem maga az írás aktusa, inkább az alteregóhoz kötődő gondolatok játszottak fontos szerepet, ettől függetlenül ez a történet egy újabb ékes példája volt King íráshoz való viszonyulásának.

Rövid történetekről lévén szó, a róluk írt bejegyzés is rövidebb lett a megszokottnál. Nem szerettem volna elemezgetni, pláne hosszan belemenni az egyes történetekbe, kockáztatva ezzel a spoilert, de remélem, e kevesebb leütéssel és konkrétummal megtűzdelt vélemény is elég arra, hogy felkeltse a figyelmet. Délutánokra, estékre tökéletes kikapcsolódás egy-két novella elolvasása, melyek garantálják a borzongató szórakoztatást.


Értékelés: 3,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni (itt most azokat a novellákat sorolom fel, amik a legjobban tetszettek):
  - Állomás; Harvey álma; Kényszerpihenő; A szobakerékpár; Amiket hátrahagytak; N.; Néma; Szorult helyzetben

Nincsenek megjegyzések: