2015. február 24., kedd

Oscar 2015

2015. február 22.-én, vagyis múlt vasárnap lezajlott a 87. Oscar-gála, és a nyertesekkel kapcsolatban szeretnék megfogalmazni pár rövid véleményt (a nyertesek teljes listáját a bejegyzés végére linkelem majd be).
Nagyjából öt éve kezdődött el nálam igazán a filmek iránti rajongás, és azóta minden fontosabb díjátadó (nemcsak amerikai, hanem nemzetközi szinten) iránt érdeklődöm, így az Oscar iránt is, 2011 óta pedig rendszeresen leírom és dokumentálom a jelölteket és a nyerteseket, és nagy vágyam, hogy egyszer végre az online közvetítést is sikerüljön megnéznem (eddig általában - ahogy idén is - az volt a probléma, hogy kollégiumban lakom és szobatárs zavarása nélkül nem tudtam volna nézni, illetve másnap mindig korán kellett suliba mennem) vagy ami még jobb, a helyszínen követhessem élőben az eseményeket, de egyelőre beérem a show utólagos megtekintésével is. Szerencsére már tegnap találtam remek minőségű videót, így a délután/este ezzel telt. A mesedélután után pedig térjünk át végre a díjátadóra!
A műsorvezető idén Neil Patrick Harris volt, akit legtöbben az Így jártam anyátokkal című műsorból ismerhetünk. Jómagam nem követtem a sorozatot, később sem tervezem, hogy egyszer esetleg végignézem, de láttam pár részt belőle, valamint más sorozatokban vendégszereplőként is felbukkant, és nem játszott rosszul, így kíváncsi voltam, mit fog művelni a színpadon. És egy kicsit csalódtam, arra számítottam, viccesebb lesz, többet táncol és bűvészkedik (mert azt is tud). De a kezdeti lendület a végére elfogyott... Ettől függetlenül nem azt mondom, hogy rossz műsorvezető lett volna, de egy kicsit többet vártam tőle. Maga a show nagyon tetszett, legyen szó akár a zeneszámokról (itt a link a kedvencemről), a videóösszeállításokról vagy az egyes kategóriákat kihirdető színészekről/színésznőkről.
Lássuk hát a díjazottakat! Nem megyek végig az egész listán, csupán kiemelek párat, amiknek én nagyon örültem, illetve a főbb díjakra is kitérek két-három mondat erejéig.

Legjobb vizuális effekt: Csillagok között - Köszönöm, köszönöm és harmadszor is köszönöm! Christopher Nolan minden munkáját látványosan kerüli az Akadémia, általában technikai díjakra szokták csak jelölni, és ez idén sem volt másképp, de ennek ellenére örülök az elismerésnek, mert láttam a filmet, és a látványvilága valóban lenyűgöző, szinte el sem hinné az ember, hogy nem az űrben forgatták, hanem CGI az egész, mert annyira reális minden egyes képkocka.
funfact: Ansel Elgort és Chloe Grace Moretz konferálták fel a díjat, aminek külön örültem, mert mindkettőjük színészi munkáit (egy-két kivétellel) nagyon kedvelem.

Legjobb vágás/Legjobb hangkeverés: Whiplash - Az Akadémia végre kezdi kevesebbet viselni a napellenzős szemüvegét és lassan rájön, hogy mi az igazán jó és díjaznivaló film. Ha valamiben, akkor ebben a kategóriában mindenképp a Whiplashnek kellett nyernie, mert a filmnek az erős színészi jelenlét mellett a jól elhelyezett vágások voltak a legerősebb pontjai. A filmről írt kritikámban már kitértem rá, hogy nagy kedvenceim a film azon jelenetei, ahol a zene ritmusára vágnak be képeket a nagyvárosról. Igazi atmoszférateremtő munka, csillagos ötös és megérdemelt a díj!

Legjobb animációs film: Hős6os - ??????? Jó oké, tudom, hogy nem kéne úgy dühöngenem, hogy nem is láttam ezt a mesét, és így nincs rendes viszonyítási alapom, de könyörgöm, ott volt az Így neveld a sárkányodat 2 (meg a Lego-kaland, amit nem is jelöltek...hm...), szóval itt szerintem nem oda került a szobrocska, ahova kellett volna.

Legjobb férfi mellékszereplő: J. K. Simmons (Whiplash) - Köszönöm, köszönöm és nem tudom, hányszor írjam még le, hogy köszönöm! Bár meg kell valljam, az ő alakításán kívül csupán Robert Duvallét láttam, de abszolút biztos voltam benne, hogy Mr. Simmonsnak meg kell kapnia ezt a díjat (bővebb magyarázat a filmről írt kritikában). És nem érdekel a sok méltatlankodó, akik szerint máskor is játszott már ilyen idegbeteg karaktert, úgyhogy ez nem újdonság tőle; ezen embereknek küldöm sok szeretettel ezt a kis jelenetet a filmből...

Legjobb női mellékszereplő: Patricia Arquette (Sráckor) - Remek választás ismételten. Láttam a filmet és a színésznő alakítása valóban lenyűgöző volt. Jelölttársai közül Keira Knightley jelöltségét nem nagyon értettem, nem volt annyira kiemelkedő a Kódjátszmában, mint azt mondják.

Legjobb férfi főszereplő: Eddie Redmayne (A mindenség elmélete) - Hú, itt most nehéz dolgom lesz. Az van ugyanis, hogy a jelöltek közül csak Benedict Cumberbatchet láttam, a többi alakításról nem tudok érdemben nyilatkozni, de (név nélkül) én szívesen kicseréltem volna az egyik jelöltet Jake Gyllenhaalra, mert amit ő az Éjjeli féregben nyújt, az egyszerűen leírhatatlan. A kritikák és korábbi visszajelzések alapján Michael Keatont vagy Steve Carellt vártam befutónak, meglepett, hogy egy ilyen fiatal színész nyert, ebben a kategóriában ez nem túl gyakori dolog. Viszont imádnivaló volt, ahogy örült a díjának (itt egy link róla, igaz, elég rossz minőségű)

Legjobb női főszereplő: Julianne Moore (Still Alice) - Sem őt, sem jelölttársait nem láttam, de az előzetes jóslatok alapján nem volt meglepő a győzelme, a filmből látott részletek és az egyéb filmjeiben nyújtott alakításai miatt elhiszem neki, hogy megérdemelte.

Legjobb rendező: Alejandro González Inárritú (Birdman) - Itt sem lepődtem meg túlságosan, várható volt, hogy ő nyer. A filmet még nem láttam, de ebben a kategóriában is volt olyan, akit én nem jelöltem volna, mert nem volt olyan kiemelkedő a rendezése.

Legjobb film: Birdman - .....??????......?????? Remélem, az írásjelek tökéletesen kifejezik az értetlenségemet. Igen, tudom nem láttam a filmet, anélkül ne kritizáljak, de emberek, ott volt a Sráckor... (meg a Whiplash, de tudom, maradjak csendben, kapott három díjat, az bőven elég neki...) Amit szintén sokan lehúznak, hogy ha nem forgatták volna 12 éven keresztül, akkor nem lenne benne semmi izgalmas, stb., de szerintem akkor is megérdemelte volna az aranyszobrot. Az este nagy vesztese lett a film, mert csak a női mellékszereplő díjat zsebelte be. Én személy szerint sajnálom, hogy így alakult.

Nos ezek lennének az én meglátásaim a showról és a díjazottakról. Bár még csak két nap telt el, gondolatban már a jövő évi Oscaron jár az agyam, hogy akkor vajon milyen filmek lesznek és kik lesznek azon színészek és színésznők, akikért izgulhatok. Természetesen addig sem állok le a kritikaírással, bár ahogy látjátok, filmekről mostanában ritkábban szoktam írni. Ennek csupán annyi a magyarázata, hogy nem nagyon nézek filmeket (csak ha moziba megyek), és ha mégis nézek, azokról mind kiderül a végére, hogy csapnivalóan rosszak vagy pedig csak én vagyok túl lusta írni róluk. (Lásd Éjjeli féreg, ami kitűnő film, mégsem ajánlottam) A jövőben igyekszem változtatni ezen szokásomon, de addig is maradjatok hű olvasóim, mert nem hagylak titeket bejegyzések nélkül, maximum csak ritkábban írok :)

És ahogy ígértem, a bejegyzés végére itt a teljes lista:
http://www.imdb.com/awards-central/oscars?ref_=ac_4p_vi3

Nincsenek megjegyzések: