2014. szeptember 27., szombat

Filmkritika: Tortúra

Sokat törtem a fejem, hogy megírjam-e ma ezt a bejegyzést, vagy várjak vele holnapig, mivel itthon nem az igazi internet-elérés (hétköznaponként egy kollégium lakója vagyok, de ezt talán már írtam valamelyik korábbi bejegyzésben), de végül a mai írás mellett döntöttem.
Mai filmünk egy könyvadaptáció, a nagysikerű regényíró, Stephen King azonos című könyvéből készült. A könyvváltozat nyáron került a kezembe, és imádtam minden egyes sorát! Aki esetleg ismerős a moly.hu-n, ott megtalálja a műről írt értékelésemet. Röviden azért vázolom a sztorit: Paul Sheldon sikeres író, épp elkészül legújabb könyvével, majd autóba pattan. Azonban a csúszós úton balesetet szenved, és a roncsból egyik legnagyobb rajongója húzza ki. Hazaviszi magához, ápolja, és egy új regényt akar íratni Paullal. Nem is mondok többet, már tudjátok, mit szoktam ilyenkor mondani: "Menjetek és olvassátok el a könyvet!" De tényleg, nekem elnyerte a tetszésem, és bátran javaslom, tegyetek vele ti is egy próbát, mert imádni fogjátok! (és ne tévesszen meg a fenti leírás, több van ebben a sztoriban, mint gondolnád; abszolút méltó Stephen King nevéhez)
Térjünk át a filmre. Minden egyes könyvadaptációnál szóba kerül, hogy mennyiben maradt hű a film a könyvhöz, mit hagytak ki, mit raktak hozzá, és ez mennyiben befolyásolta a történetet. Nos, a Tortúra kapcsán én azt tudom mondani, a könyv sokkal jobban tud hatni, mint a film. Ebben is vannak ugyan feszültséggel teli jelenetek, de nekem inkább az írott verziótól borsózott a hátam, sőt ott még az is megtörtént, hogy majdnem abbahagytam az olvasást, mert annyira eldurvultak a dolgok. A filmnél nem éreztem ezt, sőt még az olyan apróbb változtatások is zavartak, amiket egyébként elviseltem volna. Az, hogy behozták az író menedzserét, illetve a kisvárosi seriffet a történetbe, alaposan átértelmezte a nyomtatott verziót, amiben sokáig senkinek nem hiányzik Paul, s jó idő eltelik, mire egyáltalán keresni kezdik. Így nem volt az igazi, mert tudtad, hogy előbb vagy utóbb rá fognak találni a férfira, csak az volt a kérdés, mikor. A könyvben nem lehettél benne biztos, hogy van rá bármilyen esély, hogy a főhős kiszabaduljon ápolója (és fogvatartója) karmaiból.
Ha választanom kéne, akkor a könyvverzióra szavaznék, mert bár a film sem volt rossz egyszeri alkalomra, a könyv magasan a film felett áll. Ahogy már mondtam, menjetek és olvassátok! A filmet is megnézhetitek, de szigorúan csak a könyv elolvasása után!

Értékelés: 65%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Kathy Bates játékát.
  - A seriff és felesége vicces viszonyát.
  - A baltás jelenetet.


Tortúra (Misery)
színes, eredeti nyelvű, 103 perc
Rendező: Rob Reiner
Szereplők: James Caan, Kathy Bates, Richard Farnsworth, Frances Sternhagen, Lauren Bacall

Nincsenek megjegyzések: