2014. október 15., szerda

Filmkritika: Az útvesztő

Kedves Mindenki, aki valaha elolvassa ezt a bejegyzést! Ne várjatok egybefüggő, értelmes beszámolót, mert kb. két órája jöttem ki a moziból, de még mindig olyan, mintha ott ülnék és nézném ezt a remek filmet, ezért kissé szaggatott lesz a mondanivaló. Elsősorban azoknak ajánlom a bejegyzés elolvasását, akik már látták a filmet, mert előfordulhatnak spoileres részek.
Az útvesztővel való történetem a nyáron kezdődött. Ekkor kezdtem el érdeklődni a könyv iránt és természetesen a filmváltozatra is nagyon kíváncsi voltam (ebbe belejátszottak azon körülmények, hogy az egyik színész egy ideje már nagy kedvencem). Úgy volt, hogy a szeptemberi premierig elolvasom a könyvet, s aztán jöhet a film. Közben azonban egyik kedves barátnőmmel való beszélgetés során kiderült, ő is szeretné megnézni a filmváltozatot (ő is egy színész miatt, de erről majd később). Nem akarom részletezni, de jelenleg úgy állnak a dolgaink, hogy kb. 250 km-re vagyunk egymástól, így nem volt egyszerű megszervezni és kivitelezni a közös mozizást, de végülis sikerült. :) És utólag meg kell mondjam, nélküle nem is lett volna érdemes elmenni, mert ez a közös élmény volt az igazi!
Beszélgessünk kicsit a filmről! A történet ismert, akinek mégsem, az lapozzon lejjebb a könyvről szóló bejegyzésemhez, és olvassa el. Nem szeretnék összehasonlítgatásokba bocsátkozni, legyen elég annyi, belenyúltak a nyomtatott verzió történéseibe, de szerencsére nem olyan módon, hogy ezzel elvették volna a könyv szellemiségét, izgalmát, sőt magam is meglepődtem, hogy nem zavart annyira a dolog, mint egyébként. (Aki nem ismerne, annak röviden: ha valaki, akkor ÉN aztán nagyon tudok harapni és fújni egy olyan filmváltozatra, ami belenyúl a könyv cselekményébe, átír, kihagy fontos részleteket) Tegyük hozzá rögtön, azért tett érte a rendező, hogy ne zavarjanak a változtatások! Egyrészről a film főbb szerepeire olyan színészeket gyűjtött össze, akik egytől egyig megállták a helyüket a kamera előtt, másrészről a változtatások voltak annyira izgalmasak, mint az eredeti sztori részletei, harmadrészről pedig épp annyiszor mutatta Newtot, amennyi épp elég volt ahhoz, hogy ne tudjak rá igazán haragudni, amiért átírta itt-ott a könyvet. Ha már szóba hoztam Newtot, akkor néhány szó a színészekről: aki eddig nem esett volna le, természetesen Thomas Brodie-Sangsterre céloztam, mint kedvenc színészem, és amire számítottam tőle, azt maximálisan hozta. Brit akcentus, olyan nézések, amitől ott helyben, a moziszékben majdnem elájultam, és persze remek színészi játék. Csillagos ötös! Mellette még Thomast, Minhót, Chuckot és Teresát emelném ki, ők a könyvben is kedvenceim voltak, és ezen a film sem változtatott. (a kíváncsiskodóknak: barátnőmnek Dylan O'Brien (Thomas) volt a kedvence. Nézi a Teen Wolfot, és ott is ő a kedvenc szereplője.) Hogy ne csak a színészekről szóljon a dolog, áttérnék egy kicsit a történetre, illetve annak feldolgozására. Az elején, mikor meghallottam a lift nyikorgását, abban a pillanatban úgy éreztem, igen, én is ott vagyok a Tisztáson, és a csapattal élem át az izgalmakat. A rendező nem fukarkodott az ijesztő vagy izgalmas jelenetekkel, mind a Siratók feltűnései, mind az Útvesztőbeli rohanások remekül voltak megkoreografálva. Nem tudom, ki tervezte meg a Siratókat, de jár neki a piros pont, mert szerintem abszolút jól sikerült a dízájnjuk. Azért egy fél mondatban kitérnék arra,hogy mik zavartak: az Útvesztő könyvbeli megfejtése nekem jobban tetszett, és az Ellenszeres kavarás sem kellett volna szerintem. De tényleg csak ennyi negatívumot tudok mondani! :) A film végén pedig ugyanaz az érzésem támadt, mint a könyvnél: a második részt akarom. MOST!!! :)
Összefoglalva egy jól eltalált filmváltozattal van dolgunk, nagyon féltem tőle, hogy nem fognak tetszeni a változtatások, de szerencsére minden jól sült el, és egy kiváló filmélmény lett belőle! Aki még nem látta, az sürgősen pótolja a hiányosságát, aki pedig már látta, nézze meg mégegyszer! (én is komolyan elgondolkodtam, hogy hétvégén beülök rá megint :D)

Értékelés: 90%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
 - Newt minden egyes megszólalását. <3
 - A Siratókat.
 - Az Útvesztőbeli futásokat.
 - A film végét.


Az útvesztő (The Maze Runner)
színes, eredeti nyelvű, 113 perc
Rendező: Wes Ball
Szereplők: Dylan O'Brien, Thomas Brodie-Sangster, Kaya Scodelario, Ki Hong Lee, Will Poulter, Aml Ameen

Nincsenek megjegyzések: