2017. március 15., szerda

Könyvkritika: Matthew Quick - Forgive Me, Leonard Peacock - Bocsáss meg, Leonard Peacock!

Ismét egy könyves bejegyzéssel jelentkezem. Ezúttal egy ifjúsági könyvet fogok véleményezni, ami elég mély benyomást tett rám. Nem könnyű a téma, amit feldolgoz, de mindenképpen megéri, hogy elolvassuk és megismerjük.
A történetről röviden: Leonard Peacock egyedi módon tervezi megünnepelni a tizennyolcadik születésnapját: először megajándékoz négy, számára fontos embert, aztán előbb lelövi egykori legjobb barátját, Ashert és végül saját magával is végez. A döntése mögött álló okok lassan tárulnak fel előttünk, ahogy végigkövetjük Leonardöt az utolsó iskolai napján. Vajon van remény a fiú számára vagy a könyv valóban ott fog véget érni, hogy Leonard végez önmagával?
Nem mostanában fordult elő velem, hogy mindössze két nap alatt kiolvastam egy könyvet. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem egy vastag kötetről beszélünk, de a történet egyébként is olyannyira a hatása alá vont, hogy az a csoda, hogy az első nap egyáltalán képes voltam letenni és csak másnap folytatni. Elég súlyos dolgokat érint a cselekmény, és csak még súlyosabbá válik, amikor fény derül arra, miért is haragszik Leonard egykori barátjára. De amíg odáig eljutunk, addig is bőven kapunk ízelítőt Leonard gondolataiból, érzéseiből és hogy mennyi egyéb oka van arra, hogy örökre elhagyja ezt a világot. Az egész történet Leonard szemszögéből van elmesélve, és én elég hamar elkezdtem együtt érezni ezzel a fiatal fiúval, bár a könyv végi történéseket illetően tévedtem, de utólag örülök is neki, hogy nem nekem lett igazam. A mellékszereplők remekül megírt karakterek voltak, mind a négyen érdekesek és valamilyen módon "mások" volt, nem is csodálom, hogy Leonard őket tartotta a számára legfontosabbaknak. Walt a Bogart-imádatával belopta magát a szívembe, és az idézgetős játék is ötletes volt; Herr Silvermanban az empátiáját és a törődését szerettem nagyon, meg persze azt, hogy holokausztórát tartott. Egyedül Leonard anyjától készültem ki, mert szerintem borzasztó szülőként viselkedett, egyetlen pillanatig sem tűnt rendes anyának. A jövőből írt levelek voltak a kedvenc részeim, és el is gondolkoztam, hogy ha legközelebb rossz kedvem lesz, lehet, én is ezzel próbálok erőt önteni magamba, hogy írok ilyen jövőből érkezett leveleket.
Minden problémákkal küzdő tinédzsernek kéne egy olyan remek tanár, mint Herr Silverman, aki figyel rá és bátorítja, és olyan különleges barátok, mint Walt, Baback vagy Lauren. De mindenekelőtt arra lenne szükségük, hogy a kezükbe vegyék ezt a könyvet, mert ebből erőt meríthetnek és könnyebben küzdhetnek meg a problémáikkal. Tényleg melegen ajánlom mindenkinek, hogy ismerkedjen meg ezzel a könyvvel, mert sok mindent lehet tanulni belőle!


Értékelés: 4,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A jövőből írt leveleket.
  - Kiderül, miért is haragszik Asherre Leonard.
  - Herr Silverman elmeséli Leonardnek, miért nem tűri fel soha az ingujját.

Nincsenek megjegyzések: