2015. augusztus 19., szerda

Könyvkritika: George R. R. Martin - Trónok harca

Nem jelentkeztem már egy ideje, aminek csupán annyi a magyarázata, hogy mostanában nem sokat olvastam (filmet pláne nem néztem), mert a ma sorra kerülő alkotás lefoglalta minden olvasói energiámat. Gondolom, sokaknak ismerős lehet a Trónok harca, hiszen 2011 óta már nemcsak könyvváltozatban létezik, hanem az HBO egy felettébb sikeres sorozatot is készített belőle (amit én is nézek, ahogy erről írtam is a sorozatokról szóló bejegyzésben). A továbbiakban tehát az első könyv rövid tartalmi összefoglalója és véleményezése következik. A biztonság kedvéért felhívom a figyelmet a spoilerveszélyre, de szerintem a főbb fordulatokba már úgyis mindenki beleszaladt akarva-akaratlanul az internet zegzugos labirintusaiban.
A történet Westeroson játszódik, ahol valaha a Targaryen-ház uralkodott sárkányaival egyetemben, azonban uralmukat megdöntötte Robert Baratheon és tizenöt éve már ő az uralkodó a Hét Királyságban. Amikor a Király Segítője hirtelen elhalálozik, Robert régi barátját, az Északról származó büszke férfit, Eddard Starkot kéri fel a posztra. Nagyjából ezt lehet megnevezni a kiindulópontnak, s innentől bonyolódnak a cselekményszálak, ám ezek kibogozását már rábízom az olvasókra, többet nem árulok el :)
Ami a leginkább tetszett a könyvben, az a több szemszögű elbeszélésmódja volt. Minden egyes fejezetet ugyanis más szereplő nézőpontjából láthatunk, egész pontosan nyolc főbb karakteren keresztül láthatjuk a történéseket, s ezáltal könnyebben bejárhatjuk a Hét Királyság főbb helyszíneit. Meg kell említeni a remekül kidolgozott figurákat is: nincsenek csak jó és csak rossz szereplők, mindenkiben van mindenből egy kicsi. Személyes kedvenceim Daenerys és Tyrion (egyébként a sorozatban is ők a nagy kedvencek), előbbiben nagyon szeretem az akaraterejét, a bátorságát, és azt, ahogy a könyv során szépen lassan kibontakozik az erős személyisége. Tyrionban a humora mellett az éleslátása tetszik, és az, ahogyan hozzááll a dolgokhoz: pontosan tudja, hogy törpe emberként mennyire lenézik őt, és ebből próbál erőt meríteni. A történetvezetésről is elmondható, hogy az író tűpontosan, részletről részletre bontja ki, és apró érdekességekkel dúsítja fel, hogy ne váljon egysíkúvá, vagy túl szárazzá. És nekem ez lett a könyv egyik gyengepontja. Annyi érdekesség, annyi történés, a rengeteg család, ház, a köztük lévő viszonyok: néha már azt sem tudtam, hol áll a fejem. Általában véve gyors olvasónak tartom magam, de itt négy-öt fejezet elolvasása után már zúgott a fejem a rám zúduló információáradattól. Igaz, hogy ezek a kiegészítések is fontos részét képezik a sztorinak, a családok közti viszonyok sem elhanyagolható tényezők, de számomra akkor is sok volt.
Mindent összevetve az kell mondanom, nem volt rossz ez a kirándulás, amit Westeros világába tettem, de az én befogadóképességemet kissé meghaladják ezek a könyvek, így nem tervezem továbbolvasni őket, a tv-sorozatnak azonban továbbra is maradok nagy rajongója és hűséges nézője. A könyvről még annyit, hogy akit érdekel egy Tolkien Gyűrűk Ura-trilógiájához hasonlóan regényes, érdekes és alaposan megrajzolt világ, annak mindenképpen ajánlom figyelmébe a Trónok harcát.


Értékelés: 4,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Az összes Daenerysről szóló fejezetet.
  - Tyrion utánozhatatlan humorát.
  - A könyv végén található függeléket a fontosabb uralkodói házakról.

Nincsenek megjegyzések: