2015. augusztus 31., hétfő

Könyvkritika: Veronica Roth - Négyes

Még mielőtt rátérnék a bejegyzés tárgyára, szeretnék pár szót szólni a mai napról. Ma van ugyanis a blogom első születésnapja, ami nagy öröm számomra. Egy évvel ezelőtt kétségekkel és önbizalomhiánnyal küszködve indítottam útjára internetes naplómat, melynek céljául könyv-, film- és sorozatkritikákat, valamint fontosabb filmes információk kommunikálását tűztem ki. Úgy érzem, nagyjából teljesítettem is a célkitűzést és ezt a továbbiakban is szeretném fenntartani. Bár nem sok ember tud blogom létezéséről, mivel önreklámban nagyon visszahúzódó és félénk vagyok, ennek ellenére már úgy a szívemhez nőtt, hogy nehezen tudnám egyik napról a másikra abbahagyni az írást és megszüntetni a blogot. A jövőre nézve a terveim következők: 1. a blog rendszeres szerkesztése, frissítése 2. az önreklám kiszélesítése 3. egy új, magasabb szintre lépni a blogolás világában, ami alatt a videóbloggerkedést értem. Utóbbihoz sajnos (egyelőre még) nem áll rendelkezésemre megfelelő technikai háttér, így erről bővebben nem tudok nyilatkozni, de egyszer mindenképpen szeretném ezt a formát is kipróbálni, és ezáltal szélesebb közönséghez is eljutni. Akik eddig is – akár szándékosan, akár véletlenül – megfordultak a blogomon, ismeretlenül is köszönöm nekik, hogy erre jártak és remélem, jönnek még máskor is, és akkor esetleg véleményt is mondanak eddigi munkásságomról. Az ismerőseim köréből pedig köszönöm azoknak az embereknek, akik szintén beleolvastak egyik-másik írásomba és csupa-csupa pozitív visszajelzést és bátorítást küldtek felém. Remélem, ti továbbra is kitartotok mellettem és segítetek, ha néha elakadok ezen a göröngyös úton.
Térjünk is vissza a ma tárgyalt könyvhöz! Ahogy ígértem, ma A beavatott-sorozat kiegészítő kötetéről, a Négyesről fogok szólni pár keresetlen szót. Maga a könyv négy novellából és három rövid jelenetből áll össze, így nem szándékozom túl hosszan fejtegetni a véleményemet. Némi cselekményleírás előfordulhat!
Kezdjünk is neki! A novellákban Négyes múltjáról tudhatunk meg pár új dolgot, illetve az egyik történet A beavatott cselekményével párhuzamosan zajlik. Az első novella Négyes alkalmassági vizsgájáról, apjához fűződő viszonyáról és a Választási Ünnepségről szól. Sok újdonságot nem tartalmaz, pár apróság van, amiről a trilógiából nem szerezhettünk tudomást. A következő novellában azt olvashatjuk, Négyes miként élte meg a Bátrak felavatási próbáját, illetve hogyan is kapta a becenevét. Ez gyakorlatilag olyan volt, mintha Tris felavatási próbáját olvastam volna újra, csak más szereplőkkel, és ez a tény zavart is, mert csak ismétlésnek éreztem az egészet. A harmadik novellában Négyes tudomást szerzett az édesanyjáról, a negyedikben pedig azon rágódott, hogy egy fontos információval a birtokában mit tegyen. Ezek után következett három exkluzív jelenet, amely A beavatottban is szerepelt, csak ezúttal Négyes szemszögéből láttunk mindent. Sajnos ezekben a jelenetekben sem találtam semmi érdekeset vagy izgalmasat, így csalódottan tettem le a kötetet.
Azon gondolkodtam el, hogy talán nekem elég volt annyi Négyes múltjából, érzelmi világából, amit A hűségesből tudhattam meg, és ezért éreztem kevésnek a kiegészítő könyvet. Volt ugyan pár új információ, de alapvetően nem találtam meg igazán Négyest a leírt történetekben. Még az exkluzív jelenetekben sem láttam azt a fiút, akit úgy gondoltam, ismerek a trilógia alapján. Persze lehet mondani, hogy Négyes ekkor még nem volt az, aki a trilógia során lett, de ettől függetlenül azért lehetett volna részletesebben is kidolgozni a karakterét.
Összefoglalva tehát, a várakozásaimon alul teljesített a Négyes című könyv, szerintem ilyen formában a kiadása is felesleges volt: vagy írta volna bele az írónő valamilyen módon a fontosabb adatokat a trilógiába, vagy készített volna inkább egy olyan gyűjteményes kötetet, amiben a főbb szereplők mindegyikéről szerepelt volna két-három novella, és így mindegyikőjüket jobban megismertük volna. A Négyes-rajongóknak gondolom az én véleményemtől függetlenül tetszeni fog a könyv, a többieknek meg azt tanácsolom, hogy ne várjanak túl sokat tőle, mert lehet, hogy csalódni fognak.


Értékelés: 3,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A borítót. Nagyon ötletes.
  - A Kihívás nevű játék izgalmai.
  - A rejtvénybe oltott üzenet, és aki mögötte van.
  - Négyes ellátogat az apjához.

Nincsenek megjegyzések: