2017. július 12., szerda

Könyvkritika: Lois Lowry - Számláld meg a csillagokat

Magánkönyvtáram ma bemutatásra kerülő könyvecskéjét évekkel ezelőtt vásároltam meg, miután a fülszövegéből megtudtam, hogy a zsidóüldözések idején játszódik. Rövid könyv, elsősorban fiatal tizenéveseknek íródott, de nekem pont ezért (is) tetszett. A mostani újraolvasás során sem változott meg az eddig kialakult véleményem.
A történetről röviden: Annemarie tízéves kislány, aki a megszállt Dániában él a II. világháború idején. Legjobb barátnője és egyben szomszédja, Ellen zsidó származású. Amikor elkezdődik a zsidók elhurcolása, Annemarie szülei segítenek Ellen családjának, és egy alkalommal magának Annemarie-nak is egy bátor tettet kell végrehajtania…
Ahogy fentebb írtam, meglehetősen rövid kötettel állunk szemben, a történet is tömören, egyszerűen van megírva. A valóságban történt kegyetlen részletek nagy része vagy kimaradt az elbeszélésből, vagy kicsit átfogalmazva került be. Ezen tényezők feltehetőleg a fiatal olvasók miatt történtek, és ez nem is baj. Nekem egyből az jutott eszembe, hogy ez a könyv akár tankönyvként is használható, hiszen az elolvasottak hatására esetleg elindulhat egy beszélgetés gyermek és felnőtt között a bemutatott korszakról, az akkor történt eseményekről. Sok izgalmat nem tartogat a kötet, bár vannak benne feszültséggel vagy épp félelemmel teli jelenetek, a végén feltárt igazság pedig érdekes és nem mindennapi. Ráadásul az utószóban az írónő röviden elmondja nekünk, mi minden ihlette arra, hogy megírja ezt a könyvet.
Szívet melengető és megindító történet, ami a tanító jelleget sem nélkülözi. Felnőtteknek is érdemes megismerkedni vele, de én inkább a gyermekeknek ajánlanám, hogy minél többen olvassák el.


Értékelés: 4/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A dán királyról szóló történetet.
  - Annemarie tettét.

Nincsenek megjegyzések: