2018. május 6., vasárnap

Filmkritika: Bosszúállók - Végtelen háború

Ez a bejegyzés két okból is nagyon fontos számomra: egyrészt ez már a 200. lesz a sorban, aminek rettentően örülök, mert amikor nagyjából négy éve elindítottam a blogot, még egyáltalán nem voltam biztos benne, hogy jó ötlet ez az egész, illetve hogy van-e hozzá elég lelkesedésem. Nos, úgy látszik, van, ráadásul nem is kevés. A másik ok pedig a címben feltüntetett film, amit tűkön ülve vártam, hiszen egy mozgóképbe terelte össze az elmúlt hat évben általam megismert marveles szuperhősöket. Jöjjön hát a legújabb Bosszúállók-film kritikája, ami helyenként tartalmazhat spoilereket, szóval ennek tükrében folytassátok az olvasást!
A történetről röviden: Thanos, az őrült titán, a galaxist járja gyermekeivel az oldalán, hogy összegyűjtse a Végtelen Köveket, amelyeket elhelyezhet a Végtelen Kesztyűben, és ezáltal elpusztíthatja a Föld lakosságának felét. A (hivatalos és nem hivatalos) Bosszúállók természetesen mindent megtesznek, hogy megakadályozzák célja elérésében…
Ha megengeditek, egy kis nosztalgiával kezdeném, mert úgy érzem, el kell mesélnem, miként is szerettem bele a Marvel-filmekbe. Hat év. Azóta ismerem a Marvel Moziverzum karaktereit, azóta járok el minden filmjükre moziba, s azóta vártam, hogy elvezessenek a szálak ide, a Végtelen Háborúhoz. Emlékszem, akkoriban úgy ültem be a Bosszúállókra egy ismerősöm társaságában, hogy mindössze Vasemberről voltak hézagos emlékeim, a többiekről semmit sem tudtam. És mégis lenyűgözött a film, s azonnal bővíteni szerettem volna ismereteimet, úgyhogy szép sorban bepótoltam az elmaradásokat, s ahogy említettem, azóta egyetlen alkalmat sem hagytam ki; ha Marvel-film ment a moziban, én rohantam rá. Nem olvastam egyetlen képregényt sem, egyszerűen az érdeklődésem vitt el ezekre a filmekre, és minél többet néztem őket, annál inkább kezdtem megkedvelni az egyes karaktereket, megérteni a történeteket, és felfigyelni az összefüggésekre, amik most értek össze igazán. Vicces, hogy anno (akkor még tudatlan zöldfülűként) simán kisétáltam volna a moziból a stáblista elindulásakor, és csak az ismerősöm felszólítása miatt maradtam (sőt, a Shawarma Scene-t meg se vártuk, csak az első jelenetet, azt a részt akkor láttam először, amikor DVD-n néztem újra a filmet), ma pedig fejcsóválva nézem, ahogy emberek sétálnak kifelé a teremből, ahelyett, hogy megvárnák a további apró meglepetéseket. A stáblista utáni jelenetek mellett a fázisokon keresztülívelő építkezés, az új szereplők remek beillesztése a már meglévő sztoriba, valamint a harmadik fázis szólófilmes ötletei tetszettek nagyon, s már most kíváncsian várom, hogy a jelenlegi fázis lezárulása után milyen újdonságot tartogatnak számunkra a készítők.
És akkor jöjjön végre a film! Az előzőekből kitűnik, de az első előzetesről írt bejegyzésemből is egyértelmű, hogy izgatottan készültem a film megtekintésére, persze bizonyos fokú várakozásokkal ültem be rá, hiszen ez mégiscsak egy komolyabb mérföldkő a Marvel univerzumépítésében. Hát hol is kezdjem? Remek volt, fantasztikus, pörgő dialógusokkal, a már megszokott hibátlan látványvilággal és csatajelenetekkel, nekem mégsem klappolt teljesen. De erről kicsit később! Először hadd zengjek örömódát Anthony és Joe Russóról, akik fogták ezeket az általam szeretett karaktereket, és összeeresztették őket, amikből olyan csoportosulások lettek, amikről ha pár éve beszélt volna nekem valaki, hát kiröhögöm. Most azonban ültem, ámultam, kacagtam, vagy épp meghatódtam, és gyermeki mosollyal az arcomon néztem, ahogy Thor Mordállyal és Groottal indul el egy hatalmas és erős fegyver összekovácsolására, ahogy Doctor Strange és Tony Stark kétpercenkénti beszólásokkal oltja egymást, vagy ahogy Wakanda seregei Tél Katonával és Skarlát Boszorkánnyal kiegészülve harcolnak. Egyszóval mindenki, akit eddig megismertünk, szépen összetalálkozott (jó, nem egészen, mert voltak távolmaradók, és nem futott össze mindenki mindenkivel, de értitek), és különbözőségük ellenére némi „haverkodás” után összefogtak a közös ellenség, Thanos és segítői ellen. Mindeközben lila színben pompázó titánunk (nem félreérteni, a CGI szerintem remek lett, tökéletesen átadta a figura hatalmasságát, félelmetességét) keresztül-kasul szelte a galaxist, hogy megszerezzen hat Követ, amiknek többsége már felbukkant korábbi részekben, így nem kellett sokat magyarázni a lényegüket és fontosságukat. A megszerzésük, a harc közbeni használatuk szintén egy olyan része volt a cselekménynek, ami elképesztően tetszett, igaz, az egyikkel nem sikerült teljesen dűlőre jutnom. Lejjebb kifejtem majd. Áttérve a konkrét történetmesélésre: alapvetően érthető, követhető volt, és tisztában vagyok vele, hogy a sztori komplexitása megkövetelte, de szerintem kicsit hosszú lett a film, és egy-két jelenetnél meg lehetett érezni, hogy izgalmak ide vagy oda, de leült egy picit a történet. Visszacsatolva a Kövek megszerzéséhez: lehetséges, hogy azért érzem furának, mert a Lélekkő most tűnt fel először, de az ott lezajlott eseményeket nem tudtam teljesen elfogadni, mert szerintem Thanos és Gamora viszonya nem volt annyira kidolgozott sem ebben a filmben, sem korábban utalás formájában, aminek köszönhetően igazán átélhetővé válhatott volna Thanos fájdalma, amiért fel kell áldoznia a lányát. Ezen kívül más nagy problémám nem akadt, maximum annyi, hogy a rögtönzött csapattagok elég hamar összehaverkodtak, de jó, oké, jön az ellenség, harcolnunk kell. Ezt nem számítom hibának. Ugyebár tudható, hogy ez a film csupán az első fele volt a nagy harcolásnak, mivel egy év múlva érkezik a második rész, ami végleg lezárja a történteket, és egyben a jelenleg futó harmadik fázist. Ebből kifolyólag egyáltalán nem lepett meg, hogy a tragédia kellős közepén hagytuk magukra megmaradt hőseinket, s jómagam már most elkezdtem tűnődni azon, mire számíthatok, mi fog történni ezek után. Érdekes amúgy, hogy a film előtt azt mondtam, bár imádom ezeket a figurákat, de legyenek bátrak a marvelesek, és öljenek meg valakit TÉNYLEGESEN. Abban biztos vagyok, hogy a csettintés után hamuvá váltak még visszatérnek, sőt némelyek utána is életben maradnak, de másokkal kapcsolatban nincs bennem ilyesfajta optimizmus, s belegondolni abba, hogy Loki SOHA TÖBBÉ nem lesz benne Marvel-filmben, nos, az egy kissé fájdalmas. Meg bátorság ide vagy oda, amikor Thanos megszúrta Tonyt, hát ott azért megállt körülöttem a levegő egy pillanatra… S ahogy az elhamvadtak visszatérhetnek, úgy az is megtörténhet, hogy az életben maradtak meghalhatnak örökre, s nem segíthet rajtuk semmilyen mágikus, technológiai vagy egyéb trükk. A magam részéről úgy vagyok vele, hogy természetesen hiányozni fognak az elhunytak, de nem lehet örökké ugyanazokra a hősökre támaszkodni. Ha egy elbukik, majd jön egy másik, aki beáll a helyére, és szükség esetén megvédi az emberiséget. Színészi játékról eddig nem beszéltem, de szerintem ebben az esetben nem is kell, hiszen tudjuk már mindegyik színészről, hogy ismeri a karaktere minden mozdulatát, gondolatát, és gyakorlatilag a komplett gárdáról elmondható, hogy nem eljátszották, hanem eggyé váltak a szerepükkel, amit köszönök nekik, mert hiába van egy érdekes karaktered, ha az őt alakító színész nem tudja megtölteni élettel. Itt szerencsére ilyen probléma nincs és nem is volt soha, legfeljebb egyik-másik mellékszereplőnél, meg ugye a főgonoszok sem remekeltek mindig, Josh Brolin azonban jó választásnak bizonyult, Thanos motivációinak, tetteinek volt súlya és értelme.
Én panaszkodom, hogy hosszú volt a film, erre nézzétek meg, milyen hosszú bejegyzést írtam! :) Hát, hiába, ha kedvencekről van szó, akkor mindig szeretem bő lére ereszteni a mondanivalómat. Összefoglalásképpen maradjunk annyiban, hogy egy remekül összerakott, vicces, megható vagy épp megdöbbentő pillanatok között egyensúlyozó, látványos filmről van szó, de a hozzám hasonló évek óta rajongóknak természetesen ennél jóval többet jelent. Szóval akár fan vagy, akár nem, kár lenne kihagynod ezt a fantasztikus élménnyel kecsegtető mozgóképet. Egy év múlva pedig remélhetőleg hasonló, sőt talán egy kicsivel jobb folytatással örvendeztet meg minket a Marvel. Én már most kíváncsian és izgatottan várom!


Értékelés: 85%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Hulk és Thanos öklözését. WOW!!!
  - A különböző Bosszúállók-csapatokat. Remekül fogsz szórakozni.
  - A Kövek begyűjtését és használatát.
  - Vasember és Pókember öltözékeinek csúcsszuper kiegészítőit.
  - A wakandai harcjelenetet.
  - Tél Katona és Mordály rögtönzött páros lövöldözését. Számtalan ehhez hasonló páros vagy többes jelenet van, de ezt muszáj volt kiemelnem.
  - Stan Lee rövid, de elmaradhatatlan cameóját.
  - A befejezést, ami után döbbent csendben fogod végigülni a stáblistát, miközben kérdések özönlenek egymás után a fejedben.
  - A stáblista legvégén található pluszjelenetet. Kicsi, de remek előreutalás egy újabb szuperhős becsatlakozására.


Bosszúállók - Végtelen háború (Avengers: Infinity War)
színes, magyarul beszélő, 149 perc
Rendező: Anthony Russo, Joe Russo
Szereplők: Robert Downey Jr., Chris Evans, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson, Mark Ruffalo, Benedict Cumberbatch, Tom Holland, Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Don Cheadle, Chadwick Boseman, Tom Hiddleston, Josh Brolin, Anthony Mackie

Nincsenek megjegyzések: