2018. május 8., kedd

Könyvkritika: J. R. R. Tolkien - A Gyűrűk Ura - A gyűrű szövetsége

Az idei olvasmányok nagy részéhez hasonlóan Tolkien trilógiájával sem most találkoztam először, hat éve, a nyári szünet ideje alatt olvastam el. Mostanság nem igazán kalandoztam a fantasy világában, pedig érdeklődöm ilyen műfajú könyvek iránt, ezért döntöttem úgy, hogy ismét ellátogatok Középföldére. Molyon egy könyvként tudtam csak bejelölni a trilógiát, a valóságban azonban külön kötetenként, kisebb szünetek beiktatásával szeretnék haladni, s ebből kifolyólag gondoltam, hogy ide, a blogra mindegyik részről írok külön bejegyzést.
A történetről röviden: Hobbit főhősünk, Frodó békésen éldegél nagybátyjával, Bilbóval a Megyében. A nagybácsi egy nap eltűnik, s Frodóra hagy egy titokzatos gyűrűt. A mágus Gandalf hamarosan elmeséli neki a gyűrű eredetét, és azt, hogy a közelgő sötétséget csak az ékszer elpusztításával állíthatják meg. Frodó barátaival együtt hosszú útra indul, ahol egy idő után újabb útitársak csatlakoznak hozzá. Egész Középfölde sorsa áll vagy bukik azon, hogy Frodó eléri-e időben úticélját…
Viszonylag későn ismerkedtem meg Tolkien műveivel, mert a belőlük készült filmváltozatokból látott részletek, valamint a Harry Potter-sorozat iránti rajongásom miatt úgy voltam vele, ez a fajta fantasy egyáltalán nem nekem való. Nos, valamilyen szinten igazam lett. A korábbi olvasást hagyjuk, mert nem sok emlékem van róla, valószínűleg botor módon egymás után olvastam a köteteket, és örültem, amikor a végére értem. A mostani alkalommal sem tudtam stabil kapcsolatot kialakítani a cselekményvezetéssel. A prológusban elmesélt részletek érdekesek voltak ugyan, de egy-két kivételtől eltekintve nem kötődtek a később elmondottakhoz. A történet elején nagyon próbára tette a türelmemet a hobbitok bandukolása. Értem én, hogy nem teleportálhattak A pontból B-be, de akkor is fárasztó volt, hogy csak mentek, mentek, néha azért felbukkant egy érdekes személy, vagy valami veszélyes esemény, aztán megint csak mentek. A mesélés szempontjából nem állítom, hogy felesleges adalék lett volna az útjuk leírása, alkalmanként azonban elég unalmas volt, és alig vártam, hogy történjen végre valami. Arról nem is beszélve, hogy a sok folyónév, helységnév, amik ráadásul többféle középföldei nyelven voltak felsorolva, csak még inkább fokozták bennem a zavarodottságot… Elértek Völgyzugolyba, és teljesült a kívánságom: a tündék megjelenése, énekei, történetei felráztak egy kicsit. Lothlóriennél ugyanezt éreztem: varázslatos leírások, dalok, s szinte láttam magam előtt ezeket a fenséges, gyönyörű teremtményeket. Galadriel szépsége, beszéde engem is legalább annyira lenyűgözött, mint a Szövetség tagjait. A történetvezetést illetően azt vettem észre, hogy az író jobban szeretett az egyes népek hátterénél, dalainál, mondáinál időzni, s nem is a jelen történései érdekelték, hanem inkább az elmúlt dolgok. Ez mind szép és jó, főleg, hogy tetszettek a szövegben feltűnt dalrészletek, a régi időkből fennmaradt és elmondott legendák, csakhogy ezek mind elvonták a figyelmet Frodó küldetéséről, s amikor visszatértünk hozzájuk, alig emlékeztem arra, tulajdonképpen hol tartanak, mit csinálnak, ki min töpreng, stb. Ezt leszámítva nem voltak problémáim a könyvvel. A szereplők mind remekül kidolgozott, könnyen megkedvelhető figurák voltak, akiknek jelleméről már most, az első részben sokat megtudhattunk. Nekem egyértelmű kedvenceim lettek a hobbitok, közülük is elsősorban Csavardi Samu, aki mindig hűségesen és rendíthetetlenül állt gazdája, Frodó mellett. Ó, és ki ne felejtsem Bombadil Tomát, akit minden dalával, megszólalásával és vidámságával együtt imádtam, talán a nála eltöltött idő volt a könyv legderűsebb és legszebb része.
Összefoglalva gondolataimat: alapvetően tetszik a Tolkien által kreált világ a számtalan különféle élőlényével, misztikusságával, meséivel, dalaival. A karakterei élettel teltek, könnyen el lehet képzelni őket a külső leírásoknak köszönhetően, a belső gondolataik, tulajdonságaik miatt pedig az az érzésünk támadhat, hogy jól ismerjük mindegyikőjüket. Sokszor azonban elvonja olvasóját a fő eseményektől, ami engem néha összezavart. Akit azonban nem zavarnak az egyéb elágazások, s szeretne egy sokszínű, gazdagon megírt világról olvasni, annak mindenképpen tudom ajánlani. Jómagam pedig kis szünet után folytatom majd a Gyűrűháború krónikájának olvasását.


Értékelés. 3,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Samu hűségét.
  - Gandalf elmeséli az Egy Gyűrű eredetét.
  - Bombadil Tomát és soha el nem múló vidámságát.
  - A Tanácsot és a megalakuló Szövetséget.
  - A völgyzugolyi és lothlórieni tartózkodásokat.

Nincsenek megjegyzések: