2018. május 27., vasárnap

Könyvkritika: Jojo Moyes - Miután elvesztettelek

Tavaly áprilisban olvastam el a Mielőtt megismertelek című csodálatos könyvet, amelynek folytatása szolgál a mai bejegyzés tárgyául.
A történetről röviden: Két év telt el Will halála óta, s Louisa azóta sem tudta igazán feldolgozni a férfi elvesztését. Kissé becsípett állapotában a lány lezuhan lakása tetőteraszáról, s egy időre hazaköltözik családjához. Felépülése után elkezd egy gyászfeldolgozó csoportba járni, megismerkedik egy jóképű férfivel, s közben felbukkan egy fiatal lány Will múltjából…
Jó volt újra találkozni Louisával, bár a Will elvesztéséből fakadó fájdalom nem adta könnyen magát, s bizony szomorú volt a lány azon gondolatait olvasni, amik folyamatosan Will körül keringtek, hol hibáztatva, hol csak hiányolva őt. A tetőteraszról való lezuhanásból rögtön téves következtetéseket vontam le, azt feltételeztem, Lou fog olyan helyzetbe kerülni, amilyenben Will volt, az írónő azonban sokkal érdekesebb és meghatóbb megoldáshoz folyamodott, amelynek természetesen Louisa gyászfeldolgozása állt a középpontjában, de ezt jó pár ötletes és emlékezetes karakterrel és történéssel fűszerezte meg, amit őszintén köszönök neki. Lily feltűnése engem abszolút meglepett, ilyesfajta fordulatra egyáltalán nem számítottam, de imádtam őt minden kamaszos durcáskodásával, nemtörődömségével, dühével, félelmével és kíváncsiságával, valamint a Louisával kialakult kapcsolatának minden vidám és szomorú pillanatával együtt. A tizenkilencedik fejezet, amiben kiderült, mi is a valódi oka Lily furcsa viselkedésének, megrázott, ugyanakkor egy plusz adalék volt ahhoz, hogy ne elítéljem, és felesleges visszatartó erőnek, hanem egy segítséget és családot érdemlő lánynak lássam. Mentős Sam és a vele érkező lehetséges új szerelem szintén egy olyan összetevője volt ennek a gyönyörű elbeszélésnek, aminek minden percét és jelenetét szerettem, Louisa tépelődése a párkapcsolat fontosságáról, fenntartásáról átélhető, érthető és szívhez szóló volt. Emellett szerencsére a humor sem veszett el teljesen a cselekményből: a Továbblépők csoporttagok epés kommentárjai, Louisa olykor megcsillanó fantasztikus poénjai, vagy a Clark-családhoz köthető vicces pillanatok számtalanszor nevetettek meg (igaz, az anyuka feminista „ébredése” kifejezetten érdekes volt). Sokat gondolkodtam Louisa tétovázásán, halasztgatásán, amin némelyik szereplő kissé kiakadt, de én a lányt is tökéletesen meg tudtam érteni, és végül ő maga is rájött, hogy mi a helyes döntés, és merre kell elindulnia.
Remekül kidolgozott, szerethető szereplők, ügyes egyensúllyal megteremtett vidám és megható pillanatok, az első részre tett szép visszautalások: egyszóval ebben a folytatásban benne volt minden, amitől ugyanolyan könnyen meg lehetett kedvelni, mint az előző részt. Akinek tetszett a Mielőtt megismertelek, annak ez a könyv sem fog csalódást okozni.


Értékelés: 4,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Megérkezik Lily, és közli, kicsoda ő.
  - A Négylevelű Lóhere-munkaruhára tett megjegyzéseket.
  - Fény derül egy félreértésre Mentős Sammel kapcsolatban. Hát, ott néztem egyet. :)
  - Az apró jeleket Louisa hétköznapjaiban, amik a továbblépésre utalnak.
  - A tizenkilencedik fejezetet Lilyről.
  - A Továbblépők csoport gyűléseit.
  - A feminizmus tanainak hatását Josie Clarkra.

Nincsenek megjegyzések: