2014. szeptember 23., kedd

Film: Tűzfal

Pedig nyáron már kezdtem büszke lenni magamra, mert úgy láttam, filmes ízlésem egyre jobban javul, és sokkal kritikusabban állok hozzá az egyes filmek megtekintéséhez. Egy példával élve: imádom Benedict Cumberbatch-et, mint színészt, de mégsem rohantam el a moziba megnézni a Sötétségben:Star Trek című filmet csak azért, mert ő benne a főgonosz, mivel egyáltalán nem ismerem a Star Trek-univerzumot, így valószínű, nem sokat értettem volna a filmből. (Tegyük hozzá, hogy végül letöltöttem és megnéztem, és nem is volt olyan rossz. De ne kalandozzunk el az eredeti témától!) Szóval nyár elején még voltak félrenyúlásaim ilyen téren, de azt gondoltam, megtanultam a leckét, és legközelebb jobban odafigyelek. Erre szembe jött velem az RTL Klub képernyőjén a Tűzfal című film. Tíz percet láttam belőle, az alapján izgalmasnak tűnt, ráadásul a két főszereplőt Harrison Ford és Paul Bettany játszotta. "Tegyünk vele egy próbát!", gondoltam, majd felírtam a filmlistámra, szeptember elején letöltöttem, ma pedig megnéztem abban a hitben, hogy kiváló szórakozás lesz estére. Kiváló hajtépés lett belőle. De komolyan, az első tíz percben rájöttem, ez a film ROSSZ, így, csupa nagybetűvel.
Azért elmesélem röviden a sztorit: Jack Stanfield egy banki szerverekkel foglalkozó cég befolyásos embere. (Igen, a szerveres résznél kellett volna kapcsolnom, hogy ez nem nekem való.) Egyik nap, miközben épp egy megbeszélésen van, betörnek a házába, foglyul ejtik a családját, és arra kényszerítik, segítsen nagy mennyiségű pénzt észrevétlenül ellopni a banki szerverekről. Nem kell hozzá nagy ész, szerintem simán kitaláljátok, hogyan folytatódik, majd ér véget a film története.
Nem is tudom, hol kezdjem a zsörtölődést. Én voltam a barom, amiért (megint) beugrottam annak, hogy ha ilyen színészek vannak a filmben, csak nem lehet ratyi. Pedig az, de nagyon. Egész idő alatt a két színészt sajnáltam, amiért ehhez a filmhez kellett leszerződniük. De most őszintén: Harrison Ford Han Solo (jól mondom, ugye? Star Warsban nem vagyok otthon) és Indiana Jones együttvéve, erre beállít ezzel a sótlan, érdektelen, semmitmondó szereppel. És szegény Paul Bettany! Annyira tehetséges színész, mégis sorra borzasztó filmszerepeket képesek ráosztani. (csak egy-két példa: Az utazó, Tűzfal, Transzcendens) De legalább azt az utánozhatatlan brit akcentusát hallgathatja az ember másfél órán keresztül!!! Mondjuk ettől még a falat kapartam a film gyengesége miatt, de a jelenléte kompenzálta egy icipicit a filmmel kapcsolatos problémáimat. Mondtam én már valami értelmeset erről a filmről azon kívül, hogy erősen felejtős? Nem igazán, de sokat nem is tudok: a történések nem voltak túl életszerűek, csak jöttek egymás után a dolgok, nem is igazán értettem, hol és mit dolgozik Jack, a banki szerverbe való betörés okára sem kaptunk magyarázatot, s akkor még nem is beszéltem a rosszul megkoreografált harci jelenetekről, a drámai célzattal készült, de nem úgy sikerült beállításokról, valamint a szereplők iránti nézői tolerancia teljes hiányáról. Elrabolták, megverték Jack családját, állandóan ordítoztak velük, a kisfiúnak még szándékosan mogyorós csokit is adtak, hogy rohama legyen (allergiás volt a mogyoróra), de mindezek ellenére mégsem tudtam együttérezni a családdal.
Nem is húzom tovább a rétestésztát, kimondom kerek perec: vállalhatatlan, még egyszer nézősnek sem ajánlható film a Tűzfal. Kerüljétek el messze, ha esti kikapcsolódás gyanánt megnéznétek valami filmet, ne erre essen a választásotok! Ha Harrison Ford/Paul Bettany rajongók vagytok, keressétek elő a Star Wars-t, Az Indy-összest, a Lovagregényt, vagy A Da Vinci-kódot; higgyetek nekem, jobban jártok, ha hallgattok rám!

(Megjegyzés: Kedves Trónok harca-rajongók! Felhívom figyelmeteket, hogy a fentebb tárgyalt filmben szerepel mindenki Jaime Lannistere, Nikolaj Coster-Waldau. Ennek ellenére mégis azt javaslom, inkább nézzétek végig az összes Trónok harca-részt, amiben ő benne van, és hanyagoljátok ezt a filmet.)

Értékelés: 40% (de csak a színészek iránti tolerancia miatt)
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Paul Bettanyt és az elmaradhatatlan brit akcentust.
  - Janet kocsija nehezen indul. (Ez az egy darab vicces jelenet van az egész filmben.)


Tűzfal (Firewall)
színes, eredeti nyelvű, 104 perc
Rendező: Richard Loncraine
Szereplők: Harrison Ford, Paul Bettany, Virginia Madsen, Alan Arkin, Robert Patrick, Nikolaj Coster-Waldau, Robert Forster

Nincsenek megjegyzések: