2018. március 20., kedd

Könyvkritika: Patrick Süskind - A parfüm

Patrick Süskind regényével gimnáziumban találkoztam először, amikor is egy kollégiumi verseny során több fordulón keresztül a könyvhöz kapcsolódó kérdésekre kellett írásban válaszolnunk. Végül második helyezést értem el, aminek eredményeképp egy oklevéllel és a filmváltozat DVD-jével gazdagodtam. A gőzerővel dübörgő újraolvasási lázban ez a kötet is eszembe jutott, s gondoltam, megnézem, mit is gondolok róla mai ésszel.
A történetről röviden: Jean-Baptiste Grenouille, a 18. század Franciaországának legbűzösebb részén jön a világra. Hamar rájön, hogy mindenkinél kifinomultabb szaglással rendelkezik, ezért úgy dönt, hogy elkészíti a világ legtökéletesebb parfümjét, amivel kivívhatja az emberek csodálatát…
Az első olvasásról nem sok emlékem van, talán csak annyi, hogy nagyon elborzasztott, mert előtte nem igazán találkoztam ilyen típusú történettel. Ami most egyből megfogott, az az illatok és szagok érzékletes és részletes körülírása volt. Ezt a látszólag lehetetlen feladatot az író jól megválogatott szavak segítségével remekül teljesítette, szinte éreztem, ahogy ott sétálok a korabeli Párizs bűzölgő utcáin, majd betérek egy parfümkészítő üzletbe, ahol sokkal kellemesebb illatok fogadnak. A parfümök különféle elkészítési módjainak aprólékos taglalása szintén olyan aspektusa volt az elbeszélésnek, ami tetszett. És nagyjából ezzel össze is foglaltam a pozitívumokat… A cselekmény többi része ugyanis egyáltalán nem tudott lekötni. Grenouille egy visszataszító ember benyomását kelthette a karakterábrázolás alapján, számomra azonban abszolút jellegtelen volt. Az események folyása egyhangúan telt, a második rész totálian hidegen hagyott, sőt még a borzalmas gyilkosságok sem rengették meg igazán a belső nyugalmamat. Grenouille törekvései, vágyai a hangulatával együtt változtak, a könyv végi cselekedetét sem értettem igazán.
Röviden összefoglalva: bár a könyv könnyen olvasható, tele van remek leírásokkal, az olvasás befejezése után mégis azt éreztem, hogy semmilyen emlékezetes vagy különleges nyomot nem hagyott maga után. Ezt a parfümöt sajnos nem megfelelően keverték ki.


Értékelés: 3/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A szagok és illatok leírását.
  - A Grenouille-jal kapcsolatba kerülő emberek sorsát, miután a férfi elhagyja őket.
  - A parfümkészítés rejtelmeit.
  - A kivégzésnek induló, orgiába fulladó közjátékot.

Nincsenek megjegyzések: