2018. május 14., hétfő

Könyvkritika: Brian Selznick - A leleményes Hugo Cabret

Gondolom, már meg sem lepődtök, ha azt mondom, hogy ezúttal is egy újraolvasott könyvről fogok írni, ami ráadásul a kedvenc könyveim közé tartozik.
A történetről röviden: 1931-ben, Párizsban járunk. Hugo Cabret egy árva fiú, aki titokban él a városi pályaudvaron. Az apja által ráhagyott rejtélyes automata javításához rendszeresen alkatrészeket lop az állomás játékboltosától, aki azonban egyszer elkapja, s innentől életük óhatatlanul összefonódik, és érdekes dolgokra derül fény…
Először akkor hallottam erről a könyvről, amikor filmváltozat készült belőle 2011-ben, Martin Scorsese rendezésében, és ennek kapcsán értesültem a könyvváltozat létezéséről. Nagyon szeretem a filmtörténetet, azon belül is a kezdeteket, amik kiemelt szerepet kapnak a sztoriban, úgyhogy amint lehetett, kikölcsönöztem és elolvastam a könyvet. A mostani olvasás alkalmával nagyjából ugyanazt éreztem, amit akkoriban: teljesen elbűvölt a varázslatos történet és a gyönyörű rajzok elegye. Selznick ugyanis úgy építette fel a könyvét, hogy nem csupán szövegesen, hanem képek segítségével mutatta be nekünk Hugo kalandjait. Itt azonban nem egyszerű illusztrációkról volt szó, mivel ezek szerves részét képezték az elbeszélésnek (ha megengedtek egy személyes betoldást: olvasás közben egyszercsak elképzelem magamat anyukaként, aki a kisgyerekével bekuckolódik az ágyba, és együtt lapozgatjuk a könyvet, és követjük Hugót, s közben észrevétlenül tanul a gyerek egyet s mást óraszerkezetekről meg filmekről; szép gondolat, nem igaz?). Megismerhettük Hugo múltját, hogy miért kell bujkálnia a pályaudvaron, miért lopkod alkatrészeket, mit akar elérni a gépember helyrehozásával. Már önmagában ez a történet is nagyon érdekes és megható volt, az író azonban nem elégedett meg ennyivel, és továbbfokozta a varázslatosságot azáltal, hogy behozta a cselekménybe a filmtörténet kezdetének egyik jelentős úttörőjét, Georges Mélies-t. Nem szeretnék most itt filmtörténeti kurzust tartani, pedig Mélies-ről órákat tudnék beszélni, mivel ő volt az egyik kedvencem, amikor a filmtörténet kialakulásáról tanultam. Amit tudni érdemes róla (és ami nagyjából a könyvben is benne van), hogy bűvészként kezdte a szakmát, s innen lépett tovább a filmrendezésre. Alkotásaiban ugyanúgy a varázslatot és a rendkívüliséget helyezte előtérbe, mint a bűvészkedésben. Őt tartják a tudományos-fantasztikus filmek atyjának, és számtalan olyan effektet talált fel, amik az ő korában újítónak számítottak, és ezekből alakultak ki a mára már mindennapinak számító vizuális trükkök. Mélies munkái mellett más korabeli mozgóképek is szóba kerültek, és gyermeki örömmel, valamint széles mosollyal az arcomon ültem és olvastam ezekről a filmekről, vagy nézegettem a képeket, amik egy-egy jellegzetes jelenetüket ábrázolták. Amikor Hugo és Isabelle beültek a moziba, én is úgy éreztem, ott ülök velük együtt, és nagy szemekkel figyelem a vásznon pergő képeket.
Írogathatnék még a jobbnál jobb ötleteiről, dicsérhetném a szebbnél szebb rajzait, de inkább azt javaslom, hogy fedezzétek fel magatok ezt a gazdagon illusztrált, csodálatos dolgokról mesélő kötetet, amibe bármelyik korosztály bátran belelapozhat és elolvashat, és ami garantáltan magával fogja ragadni.


Értékelés: 4,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Az egész könyvet. Gyönyörű úgy, ahogy van.

Nincsenek megjegyzések: