Habár a
blogomon megjelenő témák között már kezdetektől szerepelnek a sorozatok, csak
tavaly kezdtem el igazán foglalkozni velük. Ezt a sort folytatom a mai
bejegyzéssel, ami a múlt héten befejeződött Egyszer
volt, hol nem volt című sorozatról fog szólni. Főleg a hetedik évad
kapcsán, de a többiből is előfordulhat egy-két spoiler, úgyhogy ennek tudatában
olvassatok tovább!
A
történetről röviden: Emma Swan óvadékügynökként dolgozik, és egyedül él.
Születésnapján felbukkan nála egy kisfiú, aki azt állítja, hogy az ő gyermeke
és a segítségére van szüksége. Állítása szerint ugyanis van Maine államban egy
kisváros, Storybrooke, ahol csupa olyan ember él, akik meseszereplők, de a
Gonosz Királynő átka miatt nem emlékeznek semmire előző életükből, s Emmának
kell őket felszabadítania, mivel ő a Megmentő…
Négy évvel
ezelőtt ismerkedtem meg a sorozattal, méghozzá annak a barátnőmnek
köszönhetően, akit már a Teen Wolf –
Farkasbőrben kritikában is emlegettem. Ugyanaz volt a szituáció: ő már
követte egy ideje a sorozatot, kíváncsiságból megnéztem vele pár epizódot,
aztán a vizsgaidőszak és a soron következő szorgalmi időszak közti szünetben
ledaráltam az addigi évadokat. Az alapötlet, az elátkozott meseszereplők
létezése a mi világunkban fogott meg, és az első évadban imádtam, ahogy
mindegyik epizódban két idősíkon folyt a történet: egyrészt Storybrooke-ban
Emma segített egy lakosnak valamilyen probléma miatt, másrészt pedig a mesevilágban
láthattuk, ki is valójában az illető. Emellett Emmáról is sok minden kiderült:
kik az igazi szülei, hogy került át a varázslat nélküli világba, s ott milyen
élete volt. Az átok sikeresen megtört az évad végére, viszont a gondok nem
múltak el nyomtalanul, és persze maradt még egy csomó karakter, akinek a
meseénjéről alig vagy semmit sem tudtunk. A második évad új szereplőket
mutatott be nekünk, többek között megismerhettük Henry édesapját és az ő
történetét, származását vagy az első megjelenésekor azonnal személyes
kedvencemmé előlépett Hook kapitányt. Az évad vége felé a Storybrooke-ba érkező
furcsa emberek, illetve a tervük a mágia megsemmisítésére érdekes
cselekményvezetési ötlet volt, anno nekem nagyon tetszett. Aztán jött a
harmadik évad, ami akkor is és azóta is a kedvencem az egész sorozatban. Pán
Péter történetét ugyan csak filmfeldolgozásokból ismertem, de nagyon szerettem
(és szeretem a mai napig), a sorozatban bemutatott Pán pedig az egyik legjobb
főgonosz lett, meglepő, de remek háttérsztorival. Az évad második fele
hasonlóan izgalmas és összetett volt, ráadásul egy általam ugyancsak kedvelt
mesét állított a középpontba: elrepültünk Óz birodalmába és találkozhattunk a
Gonosz Nyugati Boszorkánnyal. Vele kapcsolatban is érdekes tényekre derült
fény, s ezek a rendhagyó családi kapcsolatok, régi ismeretségek szintén olyan
összetevői voltak a sorozatnak, amit kedveltem (egy ideig). A negyedik évaddal
beszivárgott a mesevilágba az akkoriban hatalmas sikernek örvendő (bár engem
egy idő után hajtépésre ösztönző) Jégvarázs-mánia,
s nagy csodálkozásomra remekül illesztették bele a cselekménybe (igaz, én
eleinte arra számítottam, hogy Elsa főgonosz lesz). Szőke arendelle-i királynőnk
helyett azonban a Hókirálynő ellen kellett hőseinknek harcolniuk, aki ráadásul
része volt Emma múltjának. Alig győzték le őt, máris érkeztek a Sötétség
Királynői a maguk különleges sztorijaival, sőt az Egyszer volt, hol nem volt mesekönyv és az azt megalkotó Író
személye is szóba került ezekben az epizódokban. És nagyjából eddig tartott a
lelkesedésem, az ötödik évadtól ugyanis azt éreztem, hogy a készítők
elveszítették a helyes irányt, és nem igazán tudtak lenyűgözni a
cselekményvezetési ötleteikkel. Emma Zordonná válása, sőt a Zordonság
eredetének bemutatása a jó ötletek egyike volt, Camelottól és Artúrtól viszont
többet vártam. Ekkoriban kezdődött el az a tendencia is, hogy jöttek ugyan
újabb meseszereplők, viszont korántsem ismertük meg őket annyira, mint a
korábbiakat, néhányukat pedig méltatlanul alulhasználták (azóta se hevertem ki,
hogy Herkules csak egy részben volt benne… EGYETLENEGY RÉSZBEN!!!! MI A
FRANC???????). Ó, és el ne felejtsem megemlíteni a főgonoszt, akivel abszolút
mélypontot ért el a sorozat (és ezt nemcsak azért mondom, mert a pokolban
játszódott a második félévad). Azt most hagyjuk, hogy a lángoló CGI-haj
mennyire röhejesen nézett ki, de ehhez társult még a magas szintű ripacskodás,
amitől a falat kapartam az egyes részek megtekintése után. Ja és ott voltak a
Robin Hooddal történtek is… Na hát ott végképp felháborodtam, de valamilyen
rejtélyes oknál fogva nem kaszáltam a sorozatot. A hatodik és a mostani hetedik
évadot azonban csak fél szemmel és fél füllel követtem, és őszintén
megkönnyebbültem, amikor idén olvastam róla, hogy befejezik a mesemondást. A
hatodik évadban az Elmondatlan Mesék Földjéről érkezett egy rakás karakter,
akikkel újfent nem kezdtek semmit, helyette univerzumépítésre szánták rá
magukat Agrabah és a Kívánság Birodalom létrehozásával. Na jó, ez azért nem
volt annyira rossz… A Fekete Tündér vagy Gideon története viszonylag érdekes volt,
de korántsem néztem akkorát a Tündér valódi kilététől, mint anno Pán Péterétől.
Az évad végén pedig már majdnem ott tartottam, hogy abbahagyom a csudába, mert
egyáltalán nem értettem, egy ilyen szép lezárás után hova akarják még
húzni-vonni az elbeszélést. A felnőtt Henry viszont olyan ellenállhatatlanul
mosolygott, hogy muszáj volt bekapcsolódnom a hetedik évadba. J
Az tetszett, hogy kimozdultunk Storybrooke-ból, a már ismertnek hitt
mesekarakterek új csavarokat kaptak, de néha visszanyúltunk az alapokhoz, és a
korábban sikertelenül adaptált Aliz
Csodaországban-mese végre értelmes és rendesen kifejtett módon jelent meg.
Az évad második részében azonban sok minden zavart, elkapkodottnak,
lezáratlannak tűntek történetszálak. Ivy és Anastasia elutaztak ahelyett, hogy
segítettek volna, Zelena szintúgy lelépett, szóval nem voltam túlságosan
elégedett. A huszadik epizódnál emlékszem, majdnem szétcsapkodtam a laptop
billentyűzetét, mert annyira idegesített már, hogy nem törik meg az átok, és az
azt követő rész sem tetszett (visszahozták Pán Pétert azért, hogy 3 percet
álljon megbilincselve… Regináék köthettek volna vele szövetséget, vagy
mittudomén… vagy akkor hagyták volna inkább ki, mert ezzel is csak felhúzták az
agyamat). A sorozatzáró ezekhez képest nagyon korrekt és szép lett, pont
megfelelő adagban kaptuk a nosztalgiát és az aktuális harcot a gonosz ellen.
Hadd beszéljek
még egy kicsit a szereplőkről! Ahogy már írtam, az mindig nagyon tetszett,
amikor megtudtuk valakiről, melyik meseszereplő, ráadásul szinte mindenkinek
volt valami csavar a sztorijában. A mesékre, az azokban megjelenő jellegzetes
ruhákra, tárgyakra, tevékenységekre való utalásokat is nagyon szerettem. A
főgonoszok kevés kivételtől eltekintve emlékezetesek, összetettek és érdekesek
voltak, és szinte mindegyikőjüknél kiderült, hogy egy fájdalmas személyes
tragédia tette őket rosszá. Emma remek főszereplő volt, Henry imádnivaló,
felnőttként pedig meglehetősen sármos volt, Hófehérke és Daliás kitartó
szerelmének sem lehetett ellenállni, de jómagam Hook kapitány mellett tartottam
ki hűségesen. Imádtam a kalóz-stílusát, aztán később az érzelmesebb oldalát, a
Kívánság Birodalomból „újrahasznosított” énjétől pedig teljesen
elérzékenyültem, amikor kiderült, hogy apa, ráadásul Alizé. Mellettük Regina és
Rumplestiltkin érdemelnek említést, akik komplexen megírt karakterek voltak,
mind gonoszként, mind jóként megható vagy épp remek jelenetekben
szerepelhettek. Számomra Rumple történetívének beteljesülése érdekesebb volt,
abszolút nem számítottam rá, hogy önfeláldozással és végleges halállal nyeri el
a boldog befejezését, és pont a meglepetés miatt tetszett, Reginánál nekem
nagyon hiányzott a Robin Hoodos boldog befejezés. Pán Péterről már szóltam, de
a gonoszok tekintetében még szeretném kiemelni Zelenát és Corát. Ja és ki ne
hagyjam az Őrült Kalapost, akit az azóta Tél Katonájává avanzsált Sebastian
Stan keltett életre fantasztikusan, kár, hogy nem szerepelt többet. A
sorozatnak központi témája a szeretet, a szerelem és a barátság, úgyhogy fel is
sorolnék egy-két szerelmes- vagy egyéb szempontból érdekes párost, akiket
kedveltem. Eleinte Emma-Neal támogató voltam, de aztán elég hamar Emma-Hook
rajongó lettem, de a Regina-Robin Hood pár is közel állt a szívemhez. A
Rumple-Belle párnál egy időben nem tetszett az irányvonal, amerre
elkormányozták őket, de végül ők is megkapták a szép és boldog befejezést. Jaj,
és a Hook - Daliás párost is nagyon bírtam egy időben!
Ide-oda
ugráló értékelésemnek lassan a végére érek. Az elmúlt másfél-két évben elég
sokszor fanyalogtam azon, hogy milyen irányt vett a sorozat egyes szereplők
(még mindig mérges vagyok Herkules miatt!!!!!!) vagy történések szempontjából,
az alapötletét és az abból fakadó szép pillanatokat, érdekes sztorielemeket
viszont mindig is szerettem. Emellett a család, a barátság fontosságáról, a
szeretet és szerelem megingathatatlan erejéről mondott örökérvényű, néha
giccsesnek tűnő, de igaz és megfontolandó dolgokat. Meserajongóknak és a
hétköznapokban rejlő varázslatban hívőknek kifejezetten ajánlott!
Értékelés: 65%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Természetesen a felbukkanó meseszereplőket.
- Az ismétlődő momentumokat, amik mindig kapnak egy kis újítást (átokmegtörés, szeretett ember megtalálása, gyerekfelbukkanás az ajtóban).
- Hook kapitányt. Csak úgy :DD
- Pán Péter történetét.
- A sorozatzáró epizódot. Nem tökéletes, de nagyon szép.
Egyszer volt, hol nem volt /Once Upon a Time/ (2011-2018)
színes, feliratos, 42 perc
Rendező: Ralph Hemecker, Ron Underwood, Dean White, Romeo Tirone, Steve Pearlman, stb.
Szereplők: Jennifer Morrison, Lana Parrilla, Robert Carlyle, Jared Gilmore, Ginnifer Goodwin, Josh Dallas, Colin O'Donoghue, Emilie De Ravin, Rebecca Mader, Sean Maguire, Keegan Connor Tracy, Robbie A. Kay
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése