2017. február 26., vasárnap

(Rövid)Filmkritika: Mindenki

Ahogy az Oscar-jelöltek kihirdetéséről szóló bejegyzésemben ígértem, megtekintettem a magyar Oscar-jelölt kisfilmet, a Mindenkit, és most röviden írok is róla. A bejegyzés spoilereket tartalmaz!!!
A történetről röviden: Zsófi új iskolába kerül, ahol hamarosan tagja lesz az iskola kórusának. A kórus épp fontos versenyre készül, a szigorú kórusvezető, Erika néni vezetése alatt. A tanárnő egy alkalommal megalázza Zsófit, aki újdonsült barátnője és osztálytársa, Liza segítségével kieszel egy tervet, amivel visszavághatnak a tanárnőnek...
Amióta megtudtam, hogy ma lesz a Dunán a kisfilm, alig vártam már, hogy láthassam. Igaz, online néztem, de semmit nem vont le az értékéből. Olvastam cikkeket róla, és azokban állandóan egy filmvégi csavart emlegettek, úgyhogy azt vártam, aztán igaziból kettőt is kaptam. De ne szaladjunk ennyire előre, beszéljünk előtte kicsit a szereplőkről! A két kislány, Zsófi és Liza nagyon aranyosak voltak, de nekem néha érződött a jeleneteikben az amatőrség. Eszem ágában sincs bántani őket ezért, feltételezhetően nem szerepeltek még olyan sok filmben, és ebből kifolyólag még a megfelelő mennyiségű gyakorlatuk hiányzik, de engem ez kizökkentett egy-két jelenetben. Erika néni előtt viszont le a kalappal! Tetszett, ahogy az arckifejezése és a gesztusai egyik érzelemből pillanatok alatt ugrott át a másikba, egyszerre volt kedves és haragos. A filmnek egyébként remek atmoszférája volt, a kórus, illetve a szünetben az udvaron játszadozó gyerekek mondókái mind nagyon hangulatossá tették az egész alkotást. Kisfilmről lévén szó, a történetet pár szóval össze lehet foglalni, úgyhogy inkább a fentebb említett fordulatokról beszélnék bővebben. Egyrészről ugye Liza rájött, hogy nem Zsófi az egyetlen, akinek Erika néni azt mondta, hogy csak tátogjon. Ez egy nagyon okos húzás volt, kifejezetten tetszett, ahogy ezzel az egy cselekedettel megmutatta nekünk, hogy a kórusvezető mennyire maximalista és mit képes megtenni a célja elérése érdekében. Másrészről a film végi csattanó, a kórus szembeszegülése és együttes tátogása a fontos verseny kellős közepén, egyértelműen arra utalt, hogy a gyermekek adott alkalmakkor mennyire össze tudnak fogni és segíteni egymást - főleg ha egy tanerő "megtámadásáról" van szó. A végefőcímkor egyébként azt éreztem, hogy néztem volna még ezt a filmet, kíváncsi lettem volna, hogyan alakul Zsófi és Liza barátsága, vagy hogy esetleg az érdekes performansznak köszönhetően a kórus megnyerte-e a versenyt, stb. Deák Kristóf rendező azonban úgy döntött, hogy a folytatást már a mi fantáziánkra bízza, és ez nem is baj. Kisfilmje kedves és szívmelengető történet a barátságról, az összefogásról, az egyenlőségről. Ennek tükrében ma hajnalban, Mindenki, aki magyar, szurkoljon, hogy megkaphassuk azt a csillogó aranyszobrocskát és örülhessünk egy újabb magyar sikernek (amiből szerencsére manapság egyre több van). Hajrá!!! :)
(Megjegyzés: Hajnalban szintén a Duna tv online felületén követni fogom az Oscar-gála élő közvetítését, szóval a holnapi nap folyamán számítsatok majd egy újabb bejegyzésre, aminek értelemszerűen az Oscar lesz a fő témája.)
UPDATE (2017. 02. 27.): A Mindenki nyerte meg a Legjobb élőszereplős rövidfilm kategóriáját, ezúton is gratulálok az alkotóknak és az egész stábnak!!!


Értékelés: 75%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A két fordulatot.
  - Az egész filmet végigkísérő énekeket, mondókákat.


Mindenki (Sing)
színes, magyarul beszélő, 25 perc
Rendező: Deák Kristóf
Szereplők: Gáspárfalvi Dorka, Hais Dorottya, Szamosi Zsófia, Karádi Borbála

Nincsenek megjegyzések: