2018. október 6., szombat

Könyvkritika: Stephen King - A ragyogás

Idén már egyszer – szerencsére pozitív végeredménnyel – újraolvastam egy King-könyvet, a Carrie-t, ezért gondoltam rá, hogy alkalomadtán sort kerítek egy másik könyvére, ami legalább annyira tetszett első olvasáskor, mint a fentebb említett mű.
A történetről röviden: A Colorado-hegységben megbújva található a Panoráma, egy impozáns szálloda. Ide érkezik téli gondnoknak Jack Torrance családjával, akik egyébként is nehéz időszakon vannak túl. Jack felesége, Wendy és maga Jack is úgy gondolja, jó hatással lehet rájuk, hogy a szállodában tölthetnek együtt egy kis időt, és maguk mögött hagyhatják a múltat. Csakhogy nem számolnak a szálloda sötét titkaival, amik nem sokkal a család beköltözése után életre kelnek, hogy megkaparintsák maguknak a legkisebb Torrance-t, a különleges képességgel megáldott Dannyt…
Tisztán emlékszem rá, hogy nyáron, a hűvös és besötétített lakásban olvastam először a könyvet, és kinti napsütés ide vagy oda, én bizony rettegtem. Akkoriban még nem merültem el túlságosan a félelmetes filmek, sorozatok és persze könyvek tengerében, így abszolút újdonságként hatottak rám a Panorámában zajló horrorisztikus történések. A mostani olvasásnál is érzékeltem ezt a félelmet, de nem olyan mélyen, mint anno. Ettől függetlenül érdeklődve és esetenként összerezzenve követtem Danny és a családja mindennapjait és gondolatait. Stephen Kinget mindenki a „horror királya”-ként emlegeti, nekem azonban a sokrétű karakterrajzai, a szereplői között felvázolt viszonyrendszerek sokszor jobban tetszenek, mint az ijesztgetései. Persze azokat is imádom, mert mindig remekül adagolt feszültséggel vezet bele minket az író egy-egy borzongató eseménybe. Jelenlegi írásában eleinte nem is történik sok minden a materiális világban, a gondolatok és emlékek szintjén viszont rengeteg információ zúdul ránk, amikből szép lassan kibontakoznak előttünk a Torrance család múltbeli, de a jelenben is erősen létező problémái, az aggódás, félelem, bizonytalanság. Jack gyógyulófélben lévő alkoholista, akinek rendszeresen eszébe jut szintén italozó apja, az iskolában elkövetett gyerekbántalmazás, amiért kirúgták az állásából és sokszor gyötri magát azzal, hogy ő kudarcra van ítélve mindenben. Wendy Jack visszaesésétől tart, a szállodát sem találja túl biztatónak, valamint rendszerint gondol arra, hogy rossz anyává válik, akárcsak a saját anyja. Danny pedig a folyamatos látomások és rémképek közepette retteg a rájuk váró borzalomtól, amiről ugyanakkor nem mer beszélni, mert tudja, hogy a gondnoki állás fontos az apjának. Az állandóan ide-oda gyűrűző gondolatok mellett gondosan felépített feszültséggel jelenik meg a Panoráma fenyegető árnya, ami aztán elkezdi magába bolondítani Jacket. Ahogy a férfi egyre inkább beleássa magát az alagsorban talált papírokba, egy gyilkosságokkal, csalásokkal, átverésekkel terhes múltban találja magát, amely egy idő után már nem hajlandó múltnak maradni, hanem beszivárog Torrance-ék jelenébe. Ez a két történetszál – a családi kamaradráma és az elharapózó horror – egy tökéletesen megkomponált regénnyé állnak össze. Visszatérve kicsit a szereplőkhöz: számomra Danny volt a kedvenc karakter, egyszerre volt szívszorító és meglepő, hogy fiatal kora ellenére milyen okosan viselkedett; Jack szerintem a legkidolgozottabb figura lett, akinek a vívódásai meghatóak, de félelmetesek is tudtak lenni; kettejük érzelmi harcába Wendy nem igazán tudott beleszólni. A mellékszereplők közül Hallorannt mindenképpen meg kell említenem, az ötödik részben a Panorámához vezető útja a feszültségkeltés csúcspontja volt. Ami a borzongást illeti: pont megfelelő mennyiségben és mindig ötletes módon bukkant fel a cselekmény során, engem a sövényállatok készítettek ki a legjobban. Az elbeszélést illetően az zavart egy kissé, hogy az Epilógusból nem derültek ki részletek, hogy mi történt pontosan a Panorámából való távozás után, vagy, hogy miként vélekedett az esetről az igazgató. Nem mondanám feltétlenül hibának, sőt így az igazi, hogy homályban maradt, de a Panorámában rejtőző erőről is szívesen olvastam volna még, az eredetéről, a képességeiről. Összességében nézve azonban örülök, hogy újraolvastam a könyvet. Most ugyan nem féltem tőle annyira, mint első alkalommal, ellenben felfigyeltem a részletgazdagságára és a horror felszín alatt rejtőző metaforára.


Értékelés: 4,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Danny látomásait és a bennük megjelenő Tonyt.
  - A szállodában feltűnő rémképeket.
  - Az irodalmi utalásokat.
  - Az estélyt.
  - A végjátékot.

Nincsenek megjegyzések: