2019. április 24., szerda

Könyvkritika: Cally Taylor - A mennyország várhat

Az elmúlt időszak horror- és fantasy-olvasmányai után valami könnyed, romantikus történetre vágytam, így esett a választásom várólistám eme tagjára. Hogy jó ötlet volt-e, az lentebb kiderül.
A történetről röviden: Lucy Brown élete nem is lehetne tökéletesebb: épp az esküvőjére készül álmai férfijával, Dannel. A nagy nap előestéjén azonban Lucy halálos balesetet szenved, és a purgatóriumba kerül, ahol választhat, hogy továbbmegy a mennyországba vagy visszatér a földre Dan mellé, szellem képében. Ehhez azonban teljesítenie kell egy küldetést, s ha ez nem lenne elég, hamarosan rá kell jönnie, hogy legjobb barátnője, Anna elkezdett érdeklődni a vőlegénye iránt…
Olvasás közben jó párszor eltűnődtem rajta, vajon mi volt az, ami annyira megfogott a könyv leírásában, hogy még a várólistámra is felraktam, de őszintén szólva fogalmam sincs. Mai fejjel eszembe se jutna ilyesmit tenni, mert hiába kedvelem a romantikát is tartalmazó sztorikat, ez a könyv pont abba a fajtába tartozik, ami az én mércémnek már túl giccses. Az elejétől kezdve azt éreztem, hogy csak átfolyik rajtam a szöveg és semmilyen poén, történés vagy fordulat nem tudott lekötni vagy meglepni (na jó, a befejezésen néztem egyet, de az is inkább csak felhúzott); az esetek nagy részében fejezetekre előre tudtam, mi fog történni. Az sem segítette a könyv pozitív megítélését, hogy E/1. személyben íródott, és ezzel általában nem szokott bajom lenni, Lucy azonban alkalmanként annyira beszűkült és előítéletes gondolkodással állt hozzá a dolgokhoz, hogy minden oldallal egyre többet veszített a szimpátiámból és attól sem lett jobb karakter, hogy utólag beismerte a tévedéseit. A geekekhez és a gótokhoz való hozzáállása nagyon zavart, ahogy az is, hogy milyen akaratos módon akarta megváltoztatni Archie külsejét és eszébe se jutott, hogy csak azért, mert neki nem tetszik a srác kinézete, attól még van ezen a világon olyan lány, akinek úgy fog tetszeni a fiú, ahogy van. A Dannel való nagy és csodálatos szerelem, a régi szép idők emlékeinek felidézései máskor olyan könnycunamit okoztak volna nálam, hogy egy százas papír zsepi sem lett volna elég a megállításához, de egyszerűen nem volt meg bennük az a fajta érzelemgazdagság és sokrétűség, amivel más, jobban megírt történetekben már találkoztam. Lucy átmeneti lakótársai, Brian és Claire sokkal érdekesebbek és összetettebbek voltak, mint a főszereplő, habár Briannél hiányoltam némi háttért, Claire azonban szépen kidolgozott és megható karakter lett, sokszor inkább olvastam volna az ő gondolatairól és tetteiről, mint Lucy szerencsétlenkedéseiről. Ami még nagyon kiütötte a biztosítékomat, az Lucy átmeneti munkahelye volt. A főnök minden megszólalása és cselekedete maga volt a borzalom, és nem tudom, hogy ez valami hihetetlenül beteg humor akart-e lenni, esetleg abszurdul elferdített kritika a nők munkahelyi zaklatásáról, a lényeg, hogy nálam egyik célt sem érte el, csak még jobban elidegenített a könyvtől. A sok negatívum mellett majdnem elfelejtkeztem arról a pár pozitívumról, ami foltokban ugyan, de benne volt az elbeszélésben. Az egész purgatórium-ötlet és annak megvalósítása egy az egyben remek volt, Lucy visszaemlékezéseinek is értékeltem a szépségét, Claire-ről pedig már írtam fentebb. És akkor most beszélgessünk egy kicsit a befejezésről (nyugi, nem fogok spoilerezni); az olvasás során két lehetőség ötlött fel bennem a történet végkimeneteléről: 1. Lucy teljesíti a küldetését és szellem lesz Dan mellett (bár ezt se értettem, hogy ebbe hogy nem gondolt bele, hogy attól még nem lehetnek házasok és családosok), 2. rájön, hogy el kell engednie Dant, és hagynia kell, hogy újra megtalálja a boldogságot (ami azt illeti, ennek lett volna a legtöbb értelme és akkor talán én is kicsit kedvesebben állnék hozzá a könyvhöz). Az írónő végül egy harmadik opció mellett tette le a voksát, ami ugyan bennem is felmerült, de csak úgy öt másodperc erejéig, mert mondom, ez azért kicsit túlzás lenne. Hát ő nem érezte túlzásnak, és így fejezte be, én meg majdnem nekivágtam a kötetet a falnak, csak azért nem tettem, mert egyrészt könyvet nem bántunk, másrészt könyvtári példány, és fizetnem kéne, ha megrongálom. Biztos vannak olyan romantikus lelkek, akik azt mondják, ennél tökéletesebb és szebb lezárást el sem tudtak volna képzelni, nekem azonban a giccsfaktoron túl még olcsónak is hatott.
Nézzük a tanulságot: ezek után háromszor is meggondolom, hogy egy jól megfogalmazott fülszöveg valóban olyan könyvet ajánl-e, ami megfelel az ízlésemnek, bár ezt azért már elkezdtem kamatoztatni az elmúlt években. A könyvet illetően meg azt tudom mondani, hogy egy érdekes alapötlet és néhány jó pillanat ellenére véleményem szerint nem több egy kiszámítható szerelmi történetnél, amit az örök romantikusok biztos szeretnek, nekem viszont ennél magasabban van az ingerküszöböm.


Értékelés: 2,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Lucy visszaemlékezéseit.
  - Claire összes jelenetét.

Nincsenek megjegyzések: