2016. július 6., szerda

Könyvkritika: Topsy Küppers - Minden álom Bécsbe vezet

A mai bejegyzésem tárgyául választott könyvet már nagyjából több mint tíz éve kaptam karácsonyi ajándékként a nagynénéimtől. Már akkoriban is nagy könyvmoly voltam, így természetesen rövid időn belül elolvastam, de sok mindent nem értettem, pontosabban nem érthettem, mivel az akkori tudásom a töredéke volt a mostaninak. A filmtörténetről alig voltak ismereteim, sőt akkor még messze voltam attól, hogy rajongója legyek a némafilmeknek, az amerikai filmtörténetnek, vagyis úgy alapjában véve mindennek, amit később a filmszakon tanultam. A zsidóüldözésekről, a koncentrációs táborokról és a holokausztról pedig maximum töriórán hallottam, de egyáltalán nem voltam a téma megszállottja, úgy, mint mostanság. Kicsit szégyellősen vallom be, de tizennégy éves énemet leginkább a könyv erotikus jelenetei kötötték le, ami - mivel kamasz voltam – valamilyen szinten nem meglepő, de mai fejjel belegondolni abba, hogy engem egy történet csak a túlfűtött jelenetei meg utalgatásai miatt kötött le… De már megint túl sokat személyeskedem, lássuk inkább a könyvet! A történetről röviden: Ha tényleg nagyon rövid akarok lenni, akkor azt tudom mondani, hogy ez a könyv Kálmán Vera életrajza, mivel gyakorlatilag az első fejezettől az ő életét követjük végig. Ebbe idővel belekapcsolódik a híres zeneszerző, Kálmán Imre, akivel Vera házasságban élt. Kettejük kapcsolata központi helyet foglal el a műben, de számomra mégiscsak inkább Veráról szól a történet. Emellett fontos történelmi tablóként is tekinthetünk a műre, mivel a fontosabb történelmi események mind hátteréül szolgálnak mindennapjaiknak, s ebből kifolyólag híres-hírhedt emberek is megfordulnak a könyv lapjain, akikről megtudunk egy-két olyan dolgot, amikről az életrajzaikból nem feltétlenül értesülnénk.
Mindenképpen érdekes volt a mai tudásommal felszerelkezve újraolvasni ezt a könyvet. A színészek felismerése mellett a történelmi események alakulását, emberekre gyakorolt hatását is jobban megértettem, és talán a könyv érzelmi részét is jobban át tudtam érezni. Ugyanakkor ezzel együtt arra is rájöttem, hogy bár felettébb érdekes történetről beszélünk, engem mégsem tud különösebben lekötni. Nagyjából a filmes és a történelmi részeknél kaptam csak fel a fejem, de egy idő után Vera viselkedése, megjegyzései, életének alakulása egyszerűen hidegen hagytak. Annál inkább lekötött a főszál mellett futó másik szál: Sam Burg története. A fiatal lengyel zsidó fiúé, aki Berlinbe ment szerencsét próbálni, majd idővel Amerikába került. A fiúé, aki eleinte megpróbált nem zsidóként élni és viselkedni, de végül mindig oda lyukadt ki, hogy az üldözések idején folyamatosan népe embereit próbálta segíteni, s legjobb barátja révén végül a vallásához is visszatalált. Történetében egyszerre jelent meg a korszakra jellemző zsidó identitás problematikussága, illetve a mély és őszinte barátság elszakíthatatlan kötelékének fontossága is.
Összességében sok mást nem tudok elmondani a könyvről. A hátulján lévő leírás szerint Kálmán Imre és Vera házasságának krónikája, de nekem inkább egy erős és szívós nő életrajza, aki a 20-as évektől kezdve a történelem minden sötét eseménye ellenére végig kitartott, hű maradt önmagához, és feltalálta magát minden szituációban – ahogy teszik ezt a nők mind a mai napig.



Értékelés: 3,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
 - Kálmán Imre gyermekkori emlékét egy zsidó történetről.
  - Az időnként felbukkanó sztárokat. Irigylem Kálmán Verát azért, hogy ennyi híres embert személyesen ismert.
  - Sam Burg és Szajko barátságát és beszélgetéseiket.

Nincsenek megjegyzések: