2018. február 4., vasárnap

Filmkritika: Az útvesztő - Halálkúra

A ma sorra kerülő film előző részét, Az útvesztő -Tűzpróbát 2015-ben tekintettem meg, s bizony keserű szájízzel távoztam a vetítésről. Eme élmény miatt kissé félve vártam a folytatást, és sajnos hasonlóan vegyes érzésekkel álltam fel a moziszékből. Vágjunk is bele a részletes értékelésbe! Mind a filmet, mind a könyvváltozatot nézve előfordulhatnak spoilerek, ennek tudatában olvassatok tovább!!!
A történetről röviden: A legutóbbi részben a VESZETT rajtaütött a Jobb Kar táborán, foglyokat ejtettek, s halottakat is hagytak maguk után. Thomas és társai a foglyok kiszabadítására indulnak, s útjuk során eljutnak az Utolsó Városba, ahol egy titkos szervezet és egy régi ismerős segítségével megpróbálják egyszer s mindenkorra legyőzni a VESZETT-et…
Már a film megtekintése előtt eldöntöttem, ezúttal nem fogok fennakadni a tényen, hogy a mozgóképes változat köszönőviszonyban sincs a nyomtatott verzióval, holott utóbbi tele van remek jelenetekkel és ötletes fordulatokkal (amik közül párat érdemes lett volna megtartani), mindössze egyetlen jelenetet szerettem volna, ha különösebb változtatás nélkül beemelnek a filmbe. Ez nem történt meg, de erről majd később! A nyitójelenet zseniális lett, a Jobb Kar táborának lerohanása után megmaradtakból összeállt kis csapat remek lett, a mentőakció izgalmas volt, a régi ismerős feltűnése engem ugyan nem lepett meg (lévén ismerem a könyvverziót), de még azt is viszonylag jól megoldották. Az hozzátartozik az igazsághoz, hogy már ezeknél a jeleneteknél felfigyeltem olyan klisés vagy épp olcsónak ható húzásokra, amitől kicsit megemelkedett a vérnyomásom, és amik már az előző filmnek sem tettek jót, de úgy voltam vele, oké, ennyi még belefér. Aztán elérkeztünk a film harmadik harmadához, és kezdtek elképesztően hosszúra nyúlni a történések. Miközben Lawrence és a bandája nekikészülődtek a város megostromlásának, Thomas és társai pedig még mindig a VESZETT központjában fogócskáztak, én lassan elkezdtem unatkozni, s ez bizony rányomta a bélyegét a filmnézésemre. Hiába következtek egymás után látványos robbantások, izgalmasnak tűnő fordulatok, meghatónak szánt pillanatok, egyszerűen nem tudtam szurkolni a szereplőknek, csak azon tűnődtem, meddig húzzák még az addigra már öt rétestésztára elég cselekményt. A lezárás sem tetszett, a jövőre nézve nem történt semmilyen utalás. És úgy érzem, most jött el az idő, hogy kieresszem dühös, csalódott és megdöbbent könyvrajongó énemet, aki felhívja a figyelmet néhány zavaró körülményre, de leginkább EGYETLENEGY jelenetről fog szólni pár keresetlen szót. Fentebb már említettem, hogy valamennyire megbékéltem a könyv totális átírásával, mert sikerült lenyűgöző látványvilágot, remekül megkomponált jeleneteket és egy jó kis szereplőgárdát összeraknia, viszont pár apróság akkor is zavart. 1. Gally magyarázata, hogy miként került az Utolsó Városba, egyáltalán nem állta meg a helyét, még a filmfranchise-t nézve sem. 2. Lawrence szerepére kár volt leszerződtetni az egyébként remek Walton Gogginst ezért a három jelenetért meg azért a látványos, de értelmetlen sminkért. 3. Teresát totálisan elcseszték, a karakterében fellelhető kettőséget egyáltalán nem tudta átadni a filmváltozat. A haláljelenete meg egyszerűen borzalmas volt. 4. Janson és Ava Paige még ennél is nagyobb szerepredukáláson mentek át, előbbinél a figurát játszó színészt sajnáltam a legjobban, akinek grimaszokon és nagy nézéseken kívül nem jutott egyéb tennivaló, utóbbira pedig fehér helyett szürke ruhákat kellett volna aggatniuk, az jobban illett volna a rettentően üres szerepéhez. 5. (oké, nagy levegő, ez kemény menet lesz…) Nem tudom elhinni, hogy képesek voltak arra, hogy az egész könyvsorozat egyik legikonikusabb Thomas-Newt jelenetéhez hozzányúljanak, pláne ilyen mértékben. Azzal nem lett volna bajom, ha kisebb változtatásokkal történik meg a dolog, csak annyit szerettem volna, legalább azt tartsák meg, hogy Newt kérleli Thomast és a fiú végül eleget tesz a kérésének. De nem, a mélyen tisztelt alkotóknak ez nem volt elég szívhez szóló, ó, nem, ők ennél sokkal könnyfacsaróbb részben gondolkodtak. Mert az tényleg szívszaggatóbb, hogy ide-oda rángatja a legjobb barátját a földön (itt egyébként elgondolkodtam, hogy ez a jelenet tökéletesen lefesti a filmet: Thomas úgy rángatja Newtot, ahogy a készítők rángatták a történetet, hogy hosszabbra nyújthassák), az meg pláne milyen drámai, hogy a harcuk közben Newt véletlenül saját magát szúrja le. HÁT NEM, EGYÁLTALÁN NEM JOBB, SŐT!!! A film során rengeteg közös jelenetük volt, amik simán megalapozhatták volna azt, hogy Thomas teljesíti Newt kérését, de nem, valamilyen ismeretlen oknál fogva a film készítői úgy gondolták, ez így jobb lesz. Ja, és a biztos katarzis miatt bevágtak a film végére egy levélolvasós jelenetet, hadd szipogjon mindenki (abba bele se kezdek, hogy az a levél a könyvben kb. két sorból állt, és még úgy is sokkal többet mondott, ráadásul a szerepe is más volt). Jelentem, én nem szipogtam, hanem azon morfondíroztam, min vezessem le a dühömet. Ha lépek hátra kettőt, akkor talán mondhatom azt, hogy a filmbeli jelenetek érzelmileg rendben voltak, csakhogy van egy másik verzió, ami önmagában tökéletes, s amit nagy kár volt átírni. Jóval a film megtekintése előtt megfogadtam, hogyha elrontják ezt a részt, az hatással lesz a filmmel kapcsolatos pontozásomra. Elrontották, úgyhogy a pontok is süllyednek valamennyit.
Összesítve tehát mindent, egy nézhető és viszonylag izgalmas filmet láthat az, aki beül erre a filmre. A könyvet ismerők valószínűleg nem lesznek teljesen elégedettek, sőt szerintem az egyszeri néző is könnyen találhat benne hibákat. Ami megmenti a teljes bukástól, azok a jól sikerült akciószekvenciák, a látványvilág és a színészgárda bizonyos tagjai.


Értékelés: 60%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A nyitójelenetet.
  - Minho szimulációját.
  - Thomas és Newt közös jeleneteit. Meg persze az őket játszó színészeket (oké, lebuktam :D)
  - Thomas és Janson öklözését.
  +1: hány másik film jut eszedbe egyes jelenetekről, fordulatokról...


Az útvesztő - Halálkúra (Maze Runner: The Death Cure)
színes, magyarul beszélő, 141 perc
Rendező: Wes Ball
Szereplők: Dylan O'Brien, Thomas Sangster-Brodie, Kaya Scodelario, Ki Hong Lee, Will Poulter, Patricia Clarkson, Aidan Gillen, Giancarlo Esposito, Rosa Salazar, Walton Goggins

Nincsenek megjegyzések: