2018. február 28., szerda

Könyvkritika: J. D. Salinger - Zabhegyező

Született már pár olyan bejegyzés, amelynek egy olyan könyv állt a középpontjában, amivel gimnáziumban találkoztam először, de mostanában eszembe jutott, hogy szeretném feleleveníteni az olvasottakat, ezért újból nekivágtam a kötet(ek)nek. A Zabhegyező is beleillik ebbe a sorba.
A történetről röviden: Holden Caulfield egy tizenhat éves kamasz, akit karácsony előtt csapnak ki aktuális iskolájából. A srác úgy dönt, mielőtt hazamenne és szembenézne a szüleivel, pár napig csavarog egyet a városban…
Arra nem emlékszem pontosan, ki hívta fel a figyelmemet erre a könyvre: vagy a már sokszor emlegetett könyvtáros, Anna néni vagy pedig az egyik irodalomtanárom. A lényeg, hogy megismerkedtem vele, de sajnos az se nagyon rémlik, milyen érzelmeket váltott ki belőlem. A mostani olvasás közben annyi beugrott, hogy Holdent nem kedveltem túlságosan, s a történetet sem értettem teljesen (holott akkoriban korban közelebb voltam a főhőshöz, mint most). Ezúttal sem volt könnyű a megértés, mert ugyan a cselekmény mindössze arról szólt, hogy Holden ide-oda járkált New Yorkban, s közben véleményezte a körülötte lévőket, gondolkodott és elemezte a múltat, jelent és jövőt, a világhoz és emberekhez való hozzáállása azonban hagyott némi kívánnivalót maga után. A folyamatos negatív megszólalásai miatt egyáltalán nem volt az a fajta figura, akivel tudnál szimpatizálni, viszont néhány alkalomnál tisztán látszott, hogy ő egy rémült kamasz, aki keresi a helyét a világban, és mivel még nem találta meg, ezért dühös mindenre és mindenkire, mert mellettük haszontalannak érzi magát. Sok helyzetben erre kellett emlékeztetnem magam, különben ugyanott lyukadtam volna ki, ahol legutóbb, vagyis hogy Holden egy rém ellenszenves fiatalember. A legjobban akkor tetszett, amikor a húgáról vagy az öccséről mesélt, vagy a lányokhoz való viszonyát ecsetelte, ezen alkalmakkor rövid időre láthatóvá vált az igazi énje. A sztoriról sokat nem lehet elmondani, nagy fordulatok nincsenek benne, Holden mondja el nekünk a történteket visszaemlékezés útján. Filmrajongóként és moziba járóként egyvalamit nem tudok megbocsátani neki, és az a mozi iránti hatalmas utálata. Tisztában vagyok vele, hogy a filmtörténet és a filmipar kitermelt már egy halom borzalmas mozgóképet, csapnivaló színészek is mindig voltak, vannak és lesznek, de akkor sem tudtam felfogni azt a nagyfokú elutasítást, amivel ő fordult a filmek irányába. Bár nem befolyásolta nagymértékben az olvasmányélményemet, de megemlíteném a kissé idejétmúlt fordítást. 1998-as kiadású példányt olvastam, ami változatlanul közölte az 1964-es első fordítást, pedig szerintem ráfért volna némi szókincsbeli frissítés. Pár éve hallottam róla, hogy újrafordították az egész könyvet, és új címmel (Rozsban a fogó) jelentették meg, lehet, jobban jártam volna, ha azt kölcsönzöm ki. Nem kizárt, hogy talán belelapozok, de egyelőre nincs tervben az elolvasása, mert nem hiszem, hogy sokat változtatna a jelenlegi véleményemen.
Összességében úgy érzem, volt értelme az újraolvasásnak, mert kicsit jobban megértettem a főszereplő gondolatvilágát, azonban ez sem volt elég ahhoz, hogy igazán közel kerüljön hozzám vagy ő, vagy az elmesélt kalandjai.


Értékelés: 3,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Holden megvillanó érzelmességét.
  - A történeteket a húgáról és az öccséről.
  - A húgával való beszélgetéseket.

Nincsenek megjegyzések: