2018. június 2., szombat

Könyvkritika: Fredrik Backman - A nagymamám azt üzeni, bocs

A ma bemutatásra kerülő könyv két éve üldögélt a molyos várólistámon, ahonnan nemrégiben választottam ki, miután ráuntam arra, hogy – egy-két üdítő kivételtől eltekintve – csak közepesen érdekes kötetekkel találom szembe magam, amiknek nagy részét ráadásul már olvastam. És örömmel jelentem, hogy ennél jobban nem is sikerülhetett volna random választásom.
A történetről röviden: Elsa hétéves kislány, aki egy kicsit más, mint a korosztályába tartozó gyerekek. Érdeklődő, kreatív, határozott, amiben nagy szerepe van imádott, kissé őrült és kaotikus nagymamájának. A nagymama egy napon meghal, de fontos feladatot hagy hátra unokájának: bocsánatkérő leveleket kell kézbesítenie különböző embereknek, akikről hamarosan kiderül, hogy házbéli szomszédaik, s Elsa nemsokára egy nagyszabású, de veszélyes kaland közepén találja magát…
Az egész úgy kezdődött, hogy az olvasás első napján alig bírtam leállítani magam, olyan szinten beleszerettem a nagymama által kreált Félálomország meséibe, Elsa érett gondolkodásába és Harry Potter-rajongásába, hogy nagyon, nagyon nehezen tudtam rávenni magam arra, hogy szünetet tartsak és ne egyszerre akarjam elolvasni ezt a fantasztikus mesét. A sokrétű és idővel egyre érdekesebb jelentésekkel bíró mesék elbűvöltek, izgalmas volt Elsával együtt rájönni a valódi tartalmukra. A levelek kézbesítése kapcsán megismert emberek történeteitől szinte mindig összeszorult a szívem, mindegyik elképzelhetetlen tragédiákról tanúskodott. Emellett pedig ott volt Elsa a maga egyszerre érett és néha mégis gyermeki gondolkodásával: sok mindent megtudhattunk arról, hogy zaklatják az iskolában csak azért, mert másként gondolkodik, ezek a részek ráztak meg engem a legjobban, és itt szerettem meg nagyon a kislányt, amiért nem hagyta magát. Aztán ott volt a nagymama elvesztése miatt érzett fájdalom, később a düh, amikor kellemetlen dolgokat tudott meg róla, és rá kellett jönnie, hogy nem volt az a tökéletes személy, akinek ő hitte. Valamint ott volt a családja, akikkel kapcsolatban Elsának elég vegyes érzései voltak, amik miatt szégyellte is magát. Nagyon tetszett az, ahogy az író ezeket az aspektusokat beleillesztette a cselekménybe, és általuk bemutatta, milyen lehet egy hétéves, tájékozott kislány gondolkodásmódja. Attól is teljesen odavoltam, hogy Elsa nemcsak a Harry Potternek, de a Marvel-képregényeknek, azon belül is Pókembernek és az X-meneknek is elkötelezett rajongója, és számtalan alkalommal kiváló párhuzamokat vont a való világ és a fiktív világok történései között. Visszatérve a mesékre: imádtam bennük minden egyes apró részletet, ötletet, a különböző királyságokat és még legalább tízezer mese örökkévalóságnyi újabbról szerettem volna olvasni. A karaktereket illetően is az volt az egyetlen problémám, hogy a megtudott részinformációk mellett még egy csomó mindenre kíváncsi lettem volna velük kapcsolatban. De ezek a dolgok talán egy másik mesébe vannak elrejtve. A való világban zajló cselekményről azonban nem tudok ugyanilyen szépeket írni: néha logikai problémák, néha a fordulatok meg a véletlenek zavartak meg, s ezért ki is zökkentem egy kicsit a könyv végére. Azt éreztem, hogy az író mágikus kreativitása elapadt a befejezésre, s abba már nem tudott annyi varázslatot csempészni. Ettől függetlenül azt mondom, hogy hatalmas hibát követ el az az illető, aki nem ismerkedik meg ezzel a gyönyörű történettel, ami hol hangos nevetésre ösztönöz (higgyétek el, tapasztalatból mondom; helyenként akkorát nevettem, hogy még magam is meglepődtem), hol meghatott csendbe ringat. A köszönetnyilvánítás végén az író megköszöni, hogy elolvastuk a könyvét. Nos, kedves Fredrik Backman, én köszönöm, hogy megírtad, mivel egy csodálatos olvasmányélménnyel ajándékoztál meg.


Értékelés: 4,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Az összes mesét és a hozzájuk kötődő való világbeli történeteket (nekem Farkasszívé, valamint a szindrómás fiú és anyukájáé lettek a kedvenceim).
  - Elsa kiakadásait, amikor valaki nem ismeri rajongása tárgyait.
  - Elsa karácsonyfát vásárol.
  - A wors étel-és italfogyasztását.

Nincsenek megjegyzések: