2018. augusztus 22., szerda

Könyvkritika: J. K. Rowling - Átmeneti üresedés

Ismét egy újraolvasás fog szóba kerülni a mai bejegyzésben. Öt évvel ezelőtt olvastam először, és elég kapkodósan, mivel vissza kellett vinnem a könyvtárba, mert volt rá előjegyzés, ezért nem tudtam meghosszabbítani. Lássuk, a mostani lassabb olvasás milyen eredményt hozott! Csak felszínesen, de említek enyhe spoilereket, úgyhogy óvatosan olvassatok tovább!
A történetről röviden: Pagford egy angliai kisváros, aminek nyugalmát felkavarja az egyik tanácsnok, Barry Fairbrother hirtelen halála. A látszólagos idill mögött szunnyadó ellentétek csak kiéleződnek, amikor elkezdődik a versengés Barry megüresedett székéért, miközben bepillantást nyerhetünk néhány pagfordi család közel sem békés életébe…
A gyors olvasás ellenére nagyjából megmaradtak emlékeimben a fontosabb cselekményelemek, de így is sikerült meglepődnöm egyik-másik történésen. Alapvetően szeretem az olyan sztorikat, amik egy nyugis, álmosnak tűnő kisvárosban játszódnak, ahol aztán hamar kiderül, hogy semmi sem az, aminek látszik. Eddig azonban főleg amerikai területen fekvő városokról és a bennük zajló természetfeletti dolgokról olvastam (és nézem szorgalmasan a Stranger Things című sorozatot, amiből tegnap dupla adagot fogyasztottam, és még mindig nem tértem magamhoz a látottaktól), bármennyire is rajongok a Brit-félszigetek országaiért, az ottani kisvárosokra nem fordítottam nagy figyelmet. Többek között ezért is volt olyan jó elmerülni Pagford mindennapjaiban, röviden ismertetett történelmében, az itt élő családok bonyodalmaiban és persze a tanácsnokválasztás, valamint a jogi procedúrák tengerében. Utóbbi volt az a rész, ami a legkevésbé kötötte le a figyelmemet, de az írónő zsenijére vall, hogy úgy szőtte bele az elbeszélésbe, hogy hiába a témában való járatlanságom, könnyedén eligazodtam a jogok útvesztőjében. A könyv elején kicsit megijesztett a záporozó nevek sokasága, féltem tőle, hogy nem leszek képes megjegyezni őket és kellő figyelmet fordítani rájuk. Aztán persze épp az ellenkezője történt, mert egy idő után kifejezetten tetszett, hogy ennyi szereplő, család szemszögén keresztül követhetjük az események folyását. A különféle korcsoportok egyenlő arányú megjelenítése, valamint a város különböző helyein elhelyezkedő otthonok bemutatása szintén érdekes volt, én szokásom szerint a kamaszok történetszálait kísértem nagy érdeklődéssel, de a szüleik között is számtalan izgalmas és összetett figurával találkozhattam. A belső gondolatok, a folyamatosan előbukkanó régi emlékek nemcsak a cselekményvezetést, de a hozzájuk kapcsolható egyéneket is színesítették, számtalan alkalommal esett meg velem, hogy unszimpatikusnak tűnt számomra egy alak, majd megtudtam róla olyan dolgokat, amik átrajzolták a róla való gondolkodásomat. Barry Fairbrother szelleme nemcsak a tanács weblapján megjelenő posztokban játszott fontos szerepet, hanem a városban élők életében is, mivel majdnem mindenkire ilyen vagy olyan módon hatott a férfi halála, és ez lett a mozgatórugója számos meghatározó gondolatuknak vagy cselekedetüknek. Visszatérve a karakterekre: arra nem vállalkozom, hogy mindenkit egyesével kielemezzek, igyekszem a kedvenceimre, illetve azokra koncentrálni, akik véleményem szerint kiemelkedtek ebből az egyébként is sokszínű gárdából. A kamaszokat már említettem; közülük Andrew volt a kedvencem, a Gaia iránti csendes, de kitartó rajongása és a családjában zajló feszült viszonyokhoz való hozzáállása miatt. Mellette még Sukhvinderre figyeltem nagy gonddal, akinél az internetes zaklatás, a szigorú szülő felé való megfelelési kényszer kerültek elő többször is. Nagy meglepetésemre Samantha Mollisont is megkedveltem, eleinte a szarkasztikus beszólásai kapcsán, de a később kibontakozó személyes érzelmi válsága tette igazán jó karakterré. És volt egyvalaki, akivel kapcsolatban az az egyetlen bajom, hogy nem tudom rendesen megfogalmazni, miért éreztem őt annyira fontos és részletgazdag szereplőnek: Krystal Weedon. Az agresszív és szókimondó stílusa mögött rejtőző ijedt lány, aki kénytelen felelősséggel viseltetni az anyja és az öccse iránt, s kétségbeesetten vágyik egy szebb, jobb életre: nála az írónő csúcsra járatta a tökéletesen megírt karakter generátort, mert szerettem őt minden jelenetben, sőt párszor sikerült meghatnia is.
Örülök, amiért úgy döntöttem, hogy ismét elolvasom ezt a könyvet, mert csodálatos élményt adott, jó volt Pagfordban járkálni, megismerkedni kedves és nem annyira kedves lakosaival, s bár egy fejezet lezárult a városka életében, mégsem teljesen befejezettek az egyes történetszálak. Egyrészről ez így van jól, mivel az olvasó megkapja a lehetőséget arra, hogy saját maga gondolja tovább a sztorit, de azt se bánnám, ha az írónő valamikor, valamilyen ötlettől vezérelve folytatná ezt a remekbe szabott történetet.


Értékelés: 4/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Samantha szarkasztikusságát.
  - Andrew Gaia iránti rajongását.
  - Barry Fairbrother szellemének posztjait.
  - A feltűnő zenezsöveg-részleteket.
  - Krystal történetének alakulását.
  - A befejezést.

Nincsenek megjegyzések: