Májusban
véget ért az Egyszer volt, hol nem volt
című sorozat, ebben a hónapban pedig ismét búcsút kellett vennem egy
sorozattól, ami ráadásul az egyik kedvencemmé vált az évek során. Előbbiről már
olvashattatok bejegyzést, ez a mostani az utóbbiról fog szólni. Igyekeztem
kerülni a nagyobb spoilereket, de előfordulhatnak utalás szintjén, úgyhogy
ennek tudatában folytassátok az olvasást!
A
történetről röviden: Klaus Mikaelson, az Ősi vámpír hosszú távollét után visszatér
New Orleansba, a sokszínű kultúrával rendelkező városba, amit annak idején ő és
testvérei alapítottak. Klaus amellett, hogy szeretne ismét királlyá válni,
megdöbbentő hírrel szembesül: Hayley, a fiatal vérfarkaslány ugyanis gyermeket
vár tőle. A hatalom visszaszerzésére irányuló törekvések és a családi
konfliktusok mellett behatóbban megismerhetjük New Orleans lakosságát, akik
között nem a vámpírok az egyedüli természetfeletti faj…
A sorozat a Vámpírnaplók spin-offjaként indult,
hiszen a Mikaelson-családdal ott találkozhattunk először, ugyanis közös múltjuk
volt némelyik Mystic Falls-i szereplővel. 2013-ban aztán megkapták a maguk
különálló történetét, aminek során tudomást szerezhettünk hosszú életük fontosabb
momentumairól, a „Most és mindörökké” fogadalmának fontosságáról, amit
egymásnak tettek ezer évvel ezelőtt. A magam részéről már a kezdetektől nagyobb
érdeklődéssel fordultam A sötétség kora
felé, ami egyrészt annak köszönhető, hogy Klaus az első Vámpírnaplókbeli feltűnésétől fogva a kedvenc szereplőm lett,
másrészt New Orleans titokzatos erői és lakosai több izgalmat tartogattak, mint
Mystic Falls örökké gimibe járó vámpírjai (hozzátartozik a sztorihoz, hogy a Vámpírnaplókat be se fejeztem, a hatodik
évad után egyszerűen abbahagytam, mert meguntam). A sötétség kora érdekes felütéssel kezdett, hiszen a vámpíroknak
elvileg nem lehetnek gyerekeik, Klaus azonban nemcsak vámpír, hanem vérfarkas
is, így eshetett, hogy egy vérfarkas állapotos lett tőle. Az első évad
nagyjából azon probléma köré összpontosult, hogy Klaus megbarátkozzon a
gondolattal, hogy apa lesz (ő, aki fiatalkorában egy kegyetlen apa mellett nőtt
fel, s az akkor elszenvedett sérelmek nagy szerepet játszottak későbbi
karaktere kialakulásában), visszahódítsa magának New Orleanst, és megbékéljen,
s ami még fontosabb: megbízzon a családjában. Ezek mellett megismerkedhettünk a
város különböző csoportjaival: a várost uraló vámpírokkal és vezetőjükkel,
Marcellel, a mocsár környékén élő vérfarkasokkal, akikről később kiderült, hogy
Hayley-nek szoros kötődése van hozzájuk, a boszorkányokkal, akiket folyamatosan
rejtélyek lengtek körül, és persze azokkal az emberekkel, akik véletlenül vagy
szándékosan, de belekeveredtek a természetfelettiek harcaiba. Az izgalmas,
állandó meglepetést tartogató cselekményvezetésen túl ezek a gazdagon
megrajzolt figurák, valamint New Orleans varázslatos városképe és régi időkre
visszanyúló hagyományai, ünnepségei voltak azon összetevők, amiknek
köszönhetően rövid idő alatt megkedveltem a sorozatot. A második évadban
előtérbe kerültek a boszorkányok, elsősorban a titokzatos Cassie kapcsán, aki
mindenáron le akarta győzni Klaust, és elvenni tőle a lányát, Hope-ot. Újabb
szereplők érkeztek, köztük az a Kaleb, akitől később sikítórohamot kaptam,
amikor megláttam a 2016-ban elkezdett, és azóta végignézett Teen Wolf - Farkasbőrben című sorozatban
Isaacként (azt a jelenetet a mai napig nem felejtettem el, és nem is fogom még
egy ideig, amikor vizes fehér pólóban beállított Scotthoz, és csak úgy ott
állt, miközben a víz kirajzolta a pólója alatt rejtőző izomzatot…hjaj, ezek a
szemrevaló fiatalemberek mindig megőrjítik a gondolataimat :DD). Félretéve
érzelmi kirohanásomat, az évad első és második felének fordulatai ismételten
garantálták, hogy körmöt rágva csüngjek az egyes epizódokon. Meg persze az
alakuló szerelmespárokért is rajongtam, de rájuk majd a karaktereket elemző
bekezdésben térek vissza. A harmadik évadban az egyébként máskor is rendszeresen
felbukkanó múlt újabb részlete érkezett meg a Strix nevű szervezettel, valamint
egy, a Mikaelsonokat érintő baljóslatú prófécia borzolta a kedélyeket.
Ekkoriban kezdtem olyan hírekről hallani/olvasni, hogy az alacsony nézettség
miatt lehetséges, hogy abbahagyják a sorozatot. Szerencsére nem így lett, bár a
negyedik évad tizenhárom részre lecsökkentése és átkerülése a mid-seasonbe nem
sok jót sejtetett, igaz, engem ezen előjelek ellenére is alaposan szíven ütött
a tavalyi bejelentés az idei befejezésről. Ez az a része a sorozatgyártásnak,
amit soha nem fogok megérteni: itt van ez a remek, színvonalas történettel,
fantasztikus szereplőgárdával rendelkező sorozat, és mégis befejezik öt évad
után. Ehhez képest más sorozatok ingadozó izgalmakkal, unalomig ismételt
klisékkel tovább tartanak… De ne keseregjünk ezen, térjünk inkább vissza az
évadokhoz! A negyedikben időugrással folytatódtak a Mikaelsonok „kalandjai”, s
Hope-ot immár kislányként láthattunk viszont. Aki hamarosan óriási veszélybe
került, s ellentétek ide vagy oda, mindenki igyekezett összefogni, és megmenteni
őt, amiért nagy árat kellett fizetniük. Az ötödik évad újabb időugrásának
köszönhetően megismerhettük a tinédzser Hope-ot, s azon igyekezetét, hogy újra
egyesítse családját. Emellett feltűnt egy újabb fenyegetés egy csapat vámpír
személyében, de azt éreztem, a készítők csak alibinek tették be ezt a szálat,
mert sok vizet nem zavartak, a Mikaelsonok közötti kapcsolatok és valamilyen
szinten a nézőktől való búcsúzás álltak az évad középpontjában. Meg az a nem
titkolt szándék, hogy teljesen kikészítsék a könnycsatornáimat a megindító
dialógusokkal, egyik-másik szereplő hirtelen halálával, és úgy alapvetően a
sztori menetével. Nagy meglepetésemre a zárással nem voltam teljes mértékben
megelégedve. Szívszaggató volt, s az ösztönből jött tiltakozásomat azóta már
átgondolva azt mondhatom, szép megoldás volt annak a bizonyos két főszereplőnek
a sorsa. Valamiért mégis elkapkodottnak és kicsit lezáratlannak érzem, utóbbit
talán meg lehet magyarázni azzal, hogy New Orleans élete pörög tovább a
történtektől függetlenül, illetve októberben indul egy új sorozat, a Legacies, ahol Hope tündököl majd a
főszerepben. De az tuti, hogy egyáltalán nem erre számítottam, amikor az évad
kezdetén azon tűnődtem, hogyan fejezik majd be.
Térjünk át a
karakterekre, mert róluk aztán van mondandóm bőven! Kezdjük a főbb
szereplőkkel: a Mikaelsonokat már a Vámpírnaplók
óta imádtam, egy időben Kol rövid időre átvette az érdeklődésemet Klaustól, sőt
Elijah folyamatos úriember kiállása és öltözködése (meg az alkarjai és a kezei,
te jóságos ég…) is magára vonta a figyelmemet néha. Rebekah-ban az tetszett,
hogy egyetlen lánytestvérként remekül boldogult a sok fiú között, sokszor az ő
beavatkozása kellett a béküléshez. Ebben a sorozatban főleg Elijah és Klaus
kaptak nagyobb szerepet, az ő folytonos, testvéri szeretet és bizalmatlanság
között ingadozó kapcsolatukat szerettem a legjobban, ami az évadzáró
legérzelmesebb pillanatában csúcsosodott ki. Elijah-nak ugyan volt egy kis
kitérője az évad elején, ami szintén tetszett, mert érdekes volt őt kicsit
másként látni, mint ahogy megszokhattuk (amúgy elképesztően szexi volt, ahogy
ült a zongoránál <3), de annak örültem igazán, amikor megint önmaga lett (és
ölelem Daniel Gilliest azért a pazar eleganciáért, amivel eljátszotta Elijah-t).
Egyértelműen Klaus járta be a leghosszabb utat, az őt megszemélyesítő Joseph
Morgan tűpontosan mutatta be, ahogy a kedvelhető, de meglehetősen szeszélyes és
kegyetlen főgonoszból szerető testvér és aggódó apa lett, aki képessé vált
arra, hogy megbízzon másokban, és feltétel nélkül tudjon szeretni, amely
tulajdonságával teljesen a szívembe lopta magát. Gondolom, nem kell barokkos
körmondatokban ecsetelnem, hányszor bőgtem a Hope-pal közös jeleneteinél… A
sorozat második felétől csak vendégszereplőként láthattuk Rebekah-t és Kolt, de
így is tökéletesen előjöttek a múltbeli sérelmek, vagy épp kellemes emlékek,
amikor a testvérek újra találkoztak, a „Most és mindörökké” fogadalma pedig
mindig erősebbnek bizonyult, még akkor is, amikor azt hittük, megtörik ez az
eskü. A többi karakterrel az a baj, hogy annyian vannak, hogy oldalakon
keresztül sorolhatnám a nevüket és hogy miért voltak érdekesek és illettek bele
remekül a sorozat világába. Próbálok válogatni, de nehéz lesz. Hayley volt még
fontos szereplő a Mikaelsonok mellett, nála az örök harcos modorát kedveltem,
és azt, hogy teljes „anyafarkas” üzemmódba ment át Hope megszületése után.
Marcel a Mikaelsonokhoz kötődő múltbeli szálaival, Josh az optimizmusával és
humorával, Davina a törékeny, de mégis keményen harcoló hozzáállásával, Freya a
hűségével és kitartásával érdemelték ki a szeretetemet (kezdek elérzékenyülni).
Jaj, és ahogy fentebb említettem, szót kell ejtenem a szerelmespárokról, mert
volt belőlük bőven. Elijah és Hayley kapcsolatának alakulását, sokrétűségét
tenném az első helyre, bár nem ilyen sorsot képzeltem el nekik. Klaus és Cami
szorosan a nyomukban voltak egészen addig, amíg meg nem érkezett egy régi
ismerős Mystic Fallsból, és hozta magával az ott örökké bálványozott shippemet,
habár itt sem azt kaptam, amit reméltem. Davina és Kol párosában csak azt
sajnálom, hogy keveset láttuk őket, Rebekah és Marcel kapcsolatának a
lezárásával nem vagyok kibékülve, annyi évszázad huzavona után olyan hirtelen
jött, hogy mégis együtt maradtak. A Josh-Aiden, Freya-Keelin párosoknak azért
örültem, mert általuk tovább gyarapodott a sorozatvilág azonos nemű
szerelmeinek sora, ami fontos dolog mostanában, amikor még mindig nem illeti
meg ezeket a párokat mindenhol általános elfogadás (pedig most már illene
eljutnia a világnak arra a szintre, hogy a heteroszexuális kapcsolatokkal
egyenlőként kezeljék őket).
A szokásos
csapongó értékelést megpróbálom egy rövid összefoglalóval befejezni. Nagyon fog
hiányozni a sorozataim közül A sötétség
kora, mert ez volt az egyik első sorozat, amit az elindulása pillanatától
követtem hétről hétre, évről évre, és nagyon hamar hozzám nőttek a
felvonultatott szereplői. A legnagyobb erőssége abban rejlett, hogy a már
ismert és egy kicsit talán unalmassá váló természetfeletti fajokat képes volt
újabb és érdekes tulajdonságokkal felruházni, akik közül rengeteg komplex és kidolgozott
karaktert emelt ki, és tette bele őket olyan izgalmakkal, meglepetésekkel teli,
általában véve feszült történetmesélésbe, ami garantálta, hogy epizódról
epizódra izgatott várakozással tapadjunk a képernyőre. A Mikaelson-család
hosszú múltra visszanyúló históriája pedig örök körforgásként mutatta be, hogy
hiába minden árulás, hátba szúrás, megbízhatatlanság, végső soron a család ősi
és felbonthatatlan egysége az, ami meghatároz minket, a döntéseinket és az
életünket.
(Őszintén
remélem, hogy az ősszel induló Legacies
mind hangulatban, mind színvonalban inkább ezt a sorozatot fogja idézni, és nem
a Vámpírnaplókat, a Mystic Fallsba
való visszatérés ellenére.)
Értékelés: 85%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- A pilot-epizódot.
- Hope születését, és felnövését az évadok során.
- Az évadzáró epizódokat. Feszültség és érzelem a köbön.
- A múltba való visszatekintéseket.
- Az összes jelenetet Elijah és Klaus között. Az összeset, mert ez a két ember fantasztikus külön-külön is, de együtt kimaxolják a zsenialitás fogalmát.
- A Vámpírnaplókból ismert szereplők alkalmi feltűnéseit.
A sötétség kora /The Originals/ (2013-2018)
színes, feliratos, 45 perc
Rendező: Matthew Hastings, Chris Grismer, Jeffrey G. Hunt, Jesse Warn, Lance Anderson, stb.
Szereplők: Joseph Morgan, Daniel Gillies, Phoebe Tonkin, Charles Michael Davis, Danielle Campbell, Leah Pipes, Riley Voelkel, Steven Krueger, Yusuf Gatewood, Claire Holt, Nathaniel Buzolic, Nathan Parsons
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése