Ismét egy
olyan könyvről fogok írni, amit már olvastam gimnáziumi tanulmányaim során.
Akárcsak a Tombol a hold, ez is a
hatvanas években íródott, csakhogy ez amerikai író tollából származik, és
Amerikában is játszódik, de a korszakra jellemző lázadó hangulat abszolút központi
elemként jelenik meg benne. Egyáltalán nem ez volt a tervem, kicsit rá is
nyomta a bélyegét a mostani olvasásomra, de sajnos így sikerültek a könyvtári
kölcsönzéseim.
A
történetről röviden: Randle McMurphy kényszerkezelésre érkezik egy meg nem
nevezett elmegyógyintézetbe, aminek régi lakója egy Bromden nevű indián. Az ő
szemén keresztül bontakoznak ki előttünk az osztály betegeinek mindennapjai,
illetve az új páciens arra irányuló törekvése, hogy felrázza a bentlakó
embereket az egyhangúságból…
Ha emlékeim
nem csalnak, akkor egy mozgókép-és médiaismeret órának köszönhetően pattant ki
a fejemből annak az ötlete, hogy el kéne olvasnom ezt a könyvet. A tanár úr
ugyanis egy alkalommal Kesey könyvének Milos Forman rendezésében készült
filmváltozatát vetítette le nekünk, s engem azonnal elkapott a film hangulata,
habár akkoriban még nem igazán láttam a sztoriban azt a kettősséget és erős
szimbolikát, amit most egyértelműen felfedeztem. Arról sajnos nem igazán tudok
emlékeket előhívni, hogy pontosan mit is éreztem a kötet első elolvasása után,
de ha nagyon nem nyerte volna el a tetszésemet, akkor valószínűleg nem kezdtem
volna bele egy újraolvasásba. Az elnyomó hatalom, ami engedelmességre és együttműködésre
kényszeríti polgárait, s ha az egyén nem az elvárható módon viselkedik, akkor a
hatalom fogja, és megszereli, helyreállítja, vagy pedig örökre elzárja a
külvilágtól: nagyjából így lehetne lefordítani a cselekmény fő helyszíneként
felbukkanó elmegyógyintézeti osztály „kódolt” jelentését. Bromden narrációjában
számtalanszor utal „az Üzemre”, illetve rengeteg elektronikai, műszaki
látomásos részletek vannak, amik a fenti metaforát erősítik. A történet eme
nagyon erős kritikája és politikai állásfoglalása tökéletesen közvetíti az író
gondolatait, érzelmeit, amit a korról való esetleges ismeretek birtokában
abszolút meg lehet érteni. Ugyanakkor sokszor éreztem azt, hogy elfáradok a
temérdek emlékképtől, hasonlattól, információtól, véleménytől, amit Bromden
elénk tárt elbeszélése közben, mivel úgy kanyarogtak egymás után a mondatai,
mint valami hosszú gombolyag, s én voltam a cica, aki játék közben
kigombolyította a fonalat, majd alaposan belegabalyodott. Azzal nem volt bajom,
hogy nagyobb betekintést kaptunk az indián múltjába, ezzel is gyarapítva a
kormány nem túl szép tetteinek felsorolását, viszont az elmegyógyintézetről
született lázas látomásai a darabokra szétszerelhető robotszerű emberekről
lehettek akármilyen kreatív szimbólumok, néha bizony összezavartak, és az éppen
zajló történésektől is eltérítettek. McMurphy berobbanása az osztályra, majd
folyamatos lázadása a szabályok, a rend ellen, önmagában is érdekes sztori
volt, minden nyerészkedése ellenére nagyon szerettem, ahogy megpróbálta kibillenteni
megfásult semmittevésükből a bentlakókat. A Főnénivel folytatott – hol
visszafogott, hol nyílt – háborúskodása valamilyen szinten hőssé emelte az ír
vagányt, aki nagy árat fizetett, de mégis elérte a célját, és felnyitotta
némely beteg szemét. Eltűnődtem azon, hogy végső soron ez a sztori nem
feltétlenül McMurphyről szólt, hanem szótlan narrátorunkról, aki tudat alatt
valószínűleg évek óta változni akart, de kellett neki még egy utolsó lökés, ami
McMurphy személyében érkezett meg. A történet befejezése érdekes, megható, sőt
egy kicsit meglepő is volt. SPOILER: Én legalábbis nem számítottam rá, hogy
Bromden megfojtja a lobotómián átesett McMurphyt. Értem, hogy azért tette, mert
McMurphy biztosan nem akart volna ilyen állapotban tovább élni, ha tisztában
lett volna magával, ettől függetlenül engem váratlanul ért. SPOILER VÉGE. Pár
mondat erejéig még kitérnék a szereplőkre. A narrátor Bromdenről már szóltam,
McMurphy lobbanékony és energikus természete engem tökéletesen magával
ragadott, a bentlakók között is izgalmas figurákra lehetett bukkanni: az
éleslátó megjegyzéseivel kitűnő Hardingra, vagy a visszahúzódó (talán pont
ezzel hívta fel magára a figyelmemet) Billyre. A Főnéni, polgári nevén Miss
Ratched pedig az egyik legjobban megírt és finomra hangolt negatív karakter
lett, akinél lassan, de biztosan érte el az író, hogy megutáljuk és irtózzunk
tőle.
Összefoglalóan
tehát azt mondhatom, Ken Kesey könyve egy remekül felépített történet, ami
önmagában is megállja a helyét, a benne rejtőző szimbolika azonban mindenképpen
ad neki egy pluszt. Az ötlete, illetve bizonyos szereplői és jelenetei
tetszettek, viszont egészében nekem kissé nagy falatnak bizonyult. De az is
lehet, hogy a társadalmi elvárások vagy éppen a hatalom ellen kitartóan lázadó
karakterek történeteit nem közvetlenül egymás után kellett volna olvasnom.
Akárhogy is, engem nem nyűgözött le teljesen, a hatvanas évek ilyetén hangulatú
írásai iránt érdeklődők valószínűleg jobban kedvüket lelik majd benne.
Értékelés: 3/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- McMurphy anekdotáit.
- Bromden megszólal.
- A horgászkirándulást.
- Az éjszakai mulatozást az osztályon, majd annak következményeit.
- Bromden könyv végi döntéseit és tetteit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése