Az új év
első könyves bejegyzésének tárgyát képező kötet eléggé érdekes körülmények
között hívta fel magára a figyelmemet, de örülök, hogy megtette, és jó lenne,
ha ez többször megismétlődne, persze más könyvekkel.
A
történetről röviden: Amikor hazaér az iskolából, Clay Jensen egy neki címzett
csomagot talál a verandájukon. A küldemény tartalma egy kazettákkal teli
cipősdoboz, amin Hannah Baker sorolja el azt a tizenhárom okot, ami az
öngyilkosságához vezetett. Clay elkezdi hallgatni a felvételeket, s nemcsak a
titokban imádott lányt ismeri meg jobban, hanem jó pár iskolatársukról tud meg
meghökkentő és borzalmas dolgokat…
Remélem,
sikerült felkeltenem a kíváncsiságotokat a bevezetőmmel, és most el is mesélem,
miként vett rá ez a könyv, hogy elolvassam. December közepén, az ünnepi
időszakhoz közeledvén, egyik nap (éjjel? hajnalban?) megjelent álmomban. Vagyis
pontosabban a cselekménye elevenedett meg előttem, engem is szereplőnek vonva
be, csak a részletek voltak mások. Ugyanúgy egy lány volt a főszereplő, aki
megtudta, hogy van egy másik lány, aki érdeklődik iránta, de nem mer lépni,
mert attól tart, visszautasítanák vagy kinevetnék. Ezért az első lány úgy
döntött, látványos és nyilvános módon közli a második lánnyal, hogy nem kell
szégyenkeznie, ő is hasonlóan érez iránta. A közlési módra sajnos már nem
emlékszem, a lényeg, hogy rosszul sültek el a dolgok, de azt se tudom, voltak-e
egyéb okok is, amiért a lány az öngyilkosság mellett döntött. A kazetták
helyett írásokra emlékszem, viszont az is rémlik, hogy hallottam a lány
hangját, úgyhogy elképzelhető, hogy audiofelvételek is készültek. Az enyém volt
a lány legjobb barátnője-szerep, és tudomásom szerint semmiben nem ártottam
neki, ezért ért váratlanul, hogy engem is okként nevezett meg. További
részletekre nem emlékszem, azon kívül, hogy mind a könyv címe, mind a borítója
feltűnt, de hogy milyen szerepet játszottak a sztoriban, vagy hogy egyáltalán
kötődtek-e hozzá, azt nem tudom. Nem mondanám magam különösebben spirituális
embernek, viszont hiszek a természetfeletti dolgokban, szeretek titokzatos,
rejtélyes jeleket találni a mindennapok történései közepette, sőt mindig
igyekszem felidézni az előző napi álmaimat, s kibogozgatni a benne történteket.
Túlzás lenne azt állítanom, hogy hosszan szoktam elemezgetni a szimbólumokat és
fejtegetni az álmaim jelentéseit, de előfordult már, hogy álmodtam valamit, és
pár nappal később nem pont úgy, de megvalósult az, amit láttam. Persze ne nagy
dolgokra gondoljatok, inkább ilyenekre, hogy a Bosszúállókkal álmodtam, és nem
sokkal később kijött egy előzetes az éppen aktuális Bosszúállók-filmhez :D
Amikor reggel felébredtem, olyan élénken élt bennem az álom emléke (az esetek
többségében vagy elfelejtem ébredésre, vagy nagyon kevés infó marad meg), hogy
azt gondoltam, ez egy jel, amit azért kapok, mert sokszor zsémbelődöm azon,
hogy nem tudom, mit olvassak legközelebb (ezért is írtam, hogy többször is
megtörténhetne velem ez), hogy megfogadtam, 2019-et ezzel a könyvvel fogom
indítani. Ja igen, némi adalék a szkeptikusoknak: voltak előzetes ismereteim a
könyvről, de csak nagy vonalakban az alapsztoriról, és ennyi. A belőle készült
sorozatot se nézem, és egyáltalán nem beszélgettem senkivel a könyvről, a neten
se olvastam róla cikkeket, abszolút nem volt körülöttem semmilyen tényező, ami befolyásolta
volna az álmot.
A majdnem
egyoldalas elbeszélésem után lássuk végre magát a könyvet! Szeretem az ifjúsági
könyveket, olyan történeteket is olvastam már és tetszettek is, amiben
problémákkal küzdő, öngyilkosságon gondolkodó főszereplő volt, úgyhogy
elsősorban nem is a sztori, hanem az fogott meg, ahogyan el lett mesélve. A
kazettás történetmesélés nagyon tetszett, és komolyan mondom, a szövegben
jelzett Lejátszás/Szünet/Stop gombok jelzéseinek köszönhetően teljesen olyan
volt, mintha nem olvasnám, hanem én is hallgatnám Hannah-t. Nem tudom, hogy
ettől a kijelentéstől öregnek kéne-e éreznem magam, de nekem is volt walkmanem,
kazettás magnóm is, és hallgattam kazettákat, szóval tudom, milyen, amikor
becsukódik a kazettatartó vagy amikor surrog a magnószalag, és ez hozzáadott
egy pluszt élményt az olvasáshoz, ahogy felidéződtek bennem ezek a hangok.
Érdekes megoldás volt Clay narrációját szembeállítani Hannahéval, sőt izgalmas
lett volna más, a kazettákon szereplő emberek reakcióiról többet megtudni, hogy
ők miként élték meg a saját szereplésüket, vagy a hallottak mennyiben
változtatták meg a többiekről kialakult képeiket. Részletgazdagabbá tehette
volna a cselekményt, ha mások nézőpontja is szerepet kapott volna. Ugyanakkor
azt is értem, hogy miért pont Clayt választotta másik főszereplőnek az író, és
lehetséges, hogy nagyon szétdarabolta volna az elbeszélést a sok narrátor, de
ahogyan egyiküknél röviden meglépte ezt, ugyanilyen kis adagokban másokkal is
megcsinálhatta volna. Eleinte alig bírtam letenni a könyvet: Hannah szavai és
okai fogva tartottak, igaz, néha úgy éreztem, hogy felfújta az alapvetően kis
dolgokat. Aztán jöttem rá, hogy hát épp ez a lényeg, hogy kicsinek tűnik, de a
sok kicsi szép lassan összeolvad egy hatalmas dologgá, és ha nem vigyázol, akkor
könnyen maga alá temethet. Nekem a középiskolában szerencsére nem kellett olyan
gonosz tettekkel szembesülnöm, mint amiket Hannah ellen elkövettek, a
csalódottságát, a bizonytalanságát, a magányosságát viszont tökéletesen
megértettem és átéreztem, habár én teljesen más okból éltem át ezeket az
érzelmeket. A történetek mellett legalább ennyire érdekelt az is, hogy Clay
mikor és milyen minőségben fog szerepelni a szalagokon. Ez valószínűleg abból
fakadt, hogy az ő szemszögén keresztül hallgattuk Hannah-t, így akarva-akaratlanul
Clayjé váltunk, de különben is nagyon kíváncsi voltam, hogy a nagy tagadása,
miszerint nem csinált semmit, vajon csak védekezés az igazság ellen vagy
valódi? Miután választ kaptam a kérdéseimre, az elbeszélések is kezdtek más
irányt venni, és hiába lettek az okok egyre súlyosabbak, mégsem érintettek meg
annyira, mint a korábbiak. Míg az elsőknél nem, ezeknél az volt az érzésem,
hogy csak töltelékként használta őket a lány (tehát valamilyen szinten maga az
író), mivel mire idáig elért, többször hangsúlyozta, hogy meghozta a döntését.
Azt elhiszem, hogy ezek még mélyebbre taszították az önmarcangolásba, de szerintem
nem volt akkora tétjük (a kegyetlenebb mivoltuk ellenére sem), mint az őket
megelőzőeknek. Mintha szétesett volna a cselekményvezetés, az egyik
meglehetősen súlyos oknak nem igazán lett megoldása/feloldása, a tizenkettedik
ok nem is volt igazán ok, a tizenharmadiknál pedig igaz, hogy a másik egyén sem
próbálkozott nagyon, viszont szerintem Hannah sem adott neki elég kapaszkodót. Ami
az öngyilkosságot és az oda vezető utat illeti, én nem hibáztatom Hannah-t a
döntéséért, a felsorolt indokok nagy részéből érthető, miért tette azt, amit. A
„kérhetett volna segítséget” résszel is úgy vagyok, hogy ha azt nézzük, ő
próbálta (mondjuk, igaz, hogy nem eléggé), mégsem figyeltek rá. Ezzel persze
nem azt mondom, hogy támogatom az öngyilkosságot, a cselekményen belül azonban
megértem a főszereplő elhatározását, habár nem feltétlenül értek egyet vele. A
való világban élő, Hannah-hoz hasonló embereknek igenis azt javasolnám, hogy
próbáljanak segítséget kérni, a másik oldalnak pedig, hogy vegyék észre az
árulkodó jeleket, és amennyire tőlük telik, próbáljanak segíteni.
Összefoglalóan
mit is mondhatnék? Ahogy a bevezetőben már utaltam rá, örülök, hogy feltűnt az
álmomban ez a kötet, mert kreatív formába csomagolva beszélt egy nagyon fontos
és súlyos témáról. Sajnos a történet vége felé ez a kreativitás megcsappant, a
cselekményvezetés addigi kiegyensúlyozottsága eltűnt, de ettől eltekintve egy
értékes és érdekes könyvről van szó, ami véleményem szerint nagyban
elősegítheti az öngyilkosságról szóló diskurzusokat.
Értékelés: 4/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- A Clayről szóló kazettát.
- Tony szerepét a történetben.
- A könyv végén az íróval készült interjút.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése