2019. június 20., csütörtök

Könyvkritika: Agatha Christie - Tíz kicsi néger

A bejegyzés tárgyát képező könyvet már kétszer is elolvastam korábban, és egyáltalán nem terveztem, hogy mostanában újraolvasom, azonban felfedeztem egy minisorozatot, ami ennek a könyvnek az adaptációja és úgy gondoltam, a sorozat megtekintése előtt jó lenne felfrissíteni az emlékezetemet.
A történetről röviden: Tíz ismeretlen meghívást kap egy szigetre, amelynek titokzatos tulajdonosa állandó pletykák tárgya. Mindegyikük múltjában van valami sötét folt, amit szívesen elfelejtenének, ugyanakkor örömmel néznek a látszólag nyugodt kikapcsolódás elébe. Csakhogy érkezésük után hamar kiderül, hogy a tulajdonos sehol, a vendégek pedig rejtélyes módon hullani kezdenek…
Még gimnazista koromban, a kollégiumi könyvtáros ajánlására ismerkedtem meg ezzel a könyvvel. Ez volt az első találkozásom Agatha Christie-vel és azonnal lenyűgözött, igaz, azóta nem sok krimit olvastam tőle, de a jövőben mindenképpen szeretnék ezen változtatni. Az nagyon megmaradt bennem, hogy a befejezést totális izgalomban olvastam végig, és le is takartam az utolsó oldal alját, nehogy akaratlanul előrébb ugorjon a tekintetem és lelőjem a poént (a mostani olvasásnál rájöttem, hogy akkoriban annyira lekötött a gyilkos elbeszélése, hogy a személyével kapcsolatos elszórt utalások ellenére se esett le, kiről van szó, amíg meg nem láttam a nevét). Amikor az egyetemen egy Tíz kicsi krimi elnevezésű kurzuson ismét felbukkant ez a könyv, már régi ismerősként üdvözöltem és ugyanúgy lenyűgözött, mint első alkalommal. Most harmadszorra viszont már látszott, hogy számomra egy krimi csak első olvasáskor üt igazán nagyot, a későbbiekben óhatatlanul elkezded figyelni a jeleket, amiket korábban nem vettél észre, illetve a szereplőket, akikről már tudod, milyenek valójában és maga a történet nem tud olyan mértékben lekötni, sőt elkezdesz hiányolni belőle részleteket. Ettől függetlenül továbbra is zseniálisnak tartom a történetet, a feszültségépítést, némelyik karakterrajzot, de álszent lenne, ha azt mondanám, pontosan ugyanúgy tetszett, mint először. Foglalkozzunk kicsit részletesebben a könyvvel! Komótosan indultak az események, megismerhettük a szereplőket, és folyamatosan előkerült célállomásuk, a Néger-sziget és a tulajdonosát övező pletykák. A megérkezéskor már kezdtek gyülekezni a felhők – szó szerint és átvitt értelemben is -, aztán az első szereplőhalállal megkezdődött az izgalom. Végigkövethettük, ahogy a szereplők megpróbálták összerakni, mi és miért történik velük, ugyanakkor a pánik és a paranoia is szép lassan begyűrűzött közéjük, az apróbb „szövetségek”, csoportosulások ellenére mindenki egyre gyanakvóbbá vált és kiszemelte a maga gyanúsítottját, ráadásul még a saját belső démonaik sem hagyták őket békén. Később az epilógusban kiderült, de már útközben is feltűnt, hogy mind a tíz ember olyan tettet követett el, amit törvény szerint nem lehetett bizonyítani és ebből kifolyólag nem lehetett őket elítélni. A természetfeletti(nek tűnő) elemek, a Bibliára, az ítélet napjára való utalások beemelése pont ezért bizonyultak remek kiegészítőnek, ugyanis az írónő ezzel is borzolta egy ideig az olvasó idegeit, hogy talán ez az egész egy isteni beavatkozás és az Úr mond most ítéletet a kiválasztott bűnösök fölött? Nem tudtuk meg mindenkiről, hogy miként gondolkodik múltbeli cselekedetéről és mennyire van hatással a mindennapjaira, akiknél viszont előkerült, elég szélsőséges érzelmekkel találkozhattunk. Akadt köztük, aki meg volt győződve róla, helyesen cselekedett, volt, akit folyamatosan kísértett az ominózus nap és volt, aki tisztában volt azzal, hogy bűnt követett el, de ez nem zavarta különösebben a lelkiismeretét. Nem tudom, hogy a velük egy nembe való tartozás miatt volt-e, de az én figyelmemet a két női karakter, Vera és Miss Brent kötötték le a legjobban, és nagyon érdekes volt olvasni, hogy Vera iszonyodik a vénkisasszonytól, holott ő maga is elég borzalmas dolgot követett el. Vera lelki vívódása, lassú idegi összeroppanása a bűnössége ellenére is mélyen megérintett, és első alkalommal nagyon szorítottam neki, hogy sikerüljön megmenekülnie. A többiekkel az volt a gondom, hogy alig tudtam meg róluk valamit és egyébként sem rendelkeztek olyan tulajdonságokkal, amiknek köszönhetően legalább egy kicsit szimpatizálhattam volna velük. Összességében nézve a kötetet, néha hiányoltam a helyszín- és szereplőleírások részletességét, és persze, tudom, nem az volt a lényeg, hogy kinek milyen színű a haja vagy, hogy néz ki a ház, azonban a fantáziám alkalmanként lázadozott, hogy könnyebben megjeleníthesse a történéseket. Áttérve a konkrét cselekményre, a lassú kezdés után hamar felpörögtek az események, az egymást követő gyilkosságok visszafogottan borzalmasak, ugyanakkor kreatívak voltak, és nekem az egyik örök kedvencem a sztoriban az a bizonyos inspiráció, amiből az elkövető dolgozott. A hangulatot tökéletesen megteremtette a folyamatos rossz időjárás, de az összezártságból fakadó ellentétek, félelmek is hozzájárultak a baljós atmoszférához. Emlékszem, a korábbi olvasásokkor és most is, a kampó volt az a pont, ahol konkrétan éreztem, hogy végigkúszik rajtam az ijedtség. Mivel szeretném elkerülni, hogy bárkinek elrontsam az élményt, a gyilkos kilétéről, illetve a pontos motivációiról nem fogok beszélni, habár egy megállapítására szeretnék kitérni. Azt mondta, hogy szerinte nem mindenki volt ugyanannyira bűnös, ezért az alapján ölte meg őket, hogy kit mennyire tartott annak, kezdve a legkevésbé bűnössel és szerintem nem volt megfelelő sorrend, főleg hogy az elején meghaltakról nem tudtuk pontosan, csak mások feltételezéséből, hogy mit és miért követtek el. Igen, erre lehet azt mondani, hogy nézőpont kérdése, melyik bűnt mennyire tartjuk súlyosnak, ettől függetlenül rejtélyes gyilkosunk figyelhetett volna jobban, amikor mérlegre helyezte a cselekedeteket. Azt viszont nem vitatom el tőle, hogy ügyes játékmester módjára vezényelte le az eseményeket, mert most direkt figyeltem és semmilyen árulkodó jelet nem mutatott, amiből csak egy hangyányit lehetett volna sejteni, hogy ő az.
Izgalmas történet, rejtélyes gyilkosságok, baljós atmoszféra és érdekes szereplők: így lehetne röviden summázni a Tíz kicsi négert. Lassan építkező feszültség és ügyesen adagolt információk jellemzik, amiknek köszönhetően garantált a borzongató szórakozás, valamint az elcsodálkozás a nagy leleplezéskor. Többszöri újraolvasás után veszített kissé a bájából, hiányoltam némi részletességet, ennek ellenére egy zseniális és kihagyhatatlan olvasmánynak tartom, amit bátran ajánlok mindenkinek.


Értékelés: 4,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A mondókát.
  - A karakterek belső gondolkodásait.
  - Az epilógust.

Nincsenek megjegyzések: