A legutóbbi
bejegyzésben utaltam rá, hogy Agatha Christie Tíz kicsi néger című könyvét azért olvastam újra, mert tudomást
szereztem egy 2015-ös minisorozatos adaptációjáról. A bejegyzés publikálása
óta eltelt időszakban sikerült megtekintenem a mindössze három epizódból álló
sorozatot, úgyhogy a továbbiakban a vele kapcsolatos véleményemet
olvashatjátok.
A
történetről röviden: Tíz ismeretlen meghívást kap egy világtól elzárt szigetre annak
titokzatos tulajdonosától. Mindegyikőjük múltjában van valami, amit szívesen
elfelejtenének, ezért örömmel néznek a nyugodtnak ígérkező kikapcsolódás elébe,
azonban megérkezésük után nem sokkal borzalmas gyilkosságok következtében a vendégek
száma rohamosan fogyni kezd…
A snitt.hu-n
egy figyeltemnek köszönhetően figyeltem fel erre a sorozatra és meglepetéssel
vegyes örömmel fedeztem fel, hogy tele van ismerős arcokkal, olyan
színészekkel, akiket más sorozatokban, filmekben már láttam és nagyon tetszett,
ahogy az ottani szerepeiket megformálták. És persze az sem volt elhanyagolható
tény, hogy ez az egyik kedvenc Agatha Christie-történetem. Mondjuk arra nem
találtam ésszerű magyarázatot a túlzott politikai korrektségen kívül, hogy a
címbeli négereket miért cserélték katonákra, de nagy hatással nem volt a
sorozatnézési élményemre, szóval nem fogok szőrszálhasogató módon erről
oldalakat írni. Kezdjük rögtön az intróval! Én az a fajta sorozatfogyasztó
vagyok, aki szeret minden apró kis részletre odafigyelni és tapasztalataim
szerint egy jól megtervezett intro remekül meg tudja teremteni a szükséges
hangulatot. Ez ebben az esetben is jól sikerült, ugyanis a katonafigurák lassú
összeomlása egyszerre szimbolizálta a szereplők fizikai és lelki megsemmisülését,
a maradványaikból felépülő ház pedig talán arra utalt, hogy mivel örökre a
szigeten maradtak, így valamilyen szinten a részévé váltak. Ami a dramaturgiát
illeti, a cselekményt megfelelő mértékben osztották el a három részre, jól
adagolták az információkat és fokozták a feszültséget, ugyanakkor szakítottak
időt némi humorra is. Az eredeti alapanyaghoz képest történtek változtatások,
de ezekkel nem volt különösebb bajom, némi frissítés, újítás sosem árt, sőt
annak kifejezetten örültem, hogy az általam a könyvből hiányolt részleteket
ügyesen kitöltötték, például mélyebb karakterrajzokkal, melyeknek köszönhetően
az első két áldozatról élesebb képet alkothattunk és jobban megvolt az az érzésünk,
hogy megismertük őket valamennyire, mint a könyv tömör és kevés leírásaiból.
Hasonlóan ötletes kiegészítések voltak a kialakult helyzetből fakadó
természetes reakciók, mint Vera és Philip egymás iránti vonzódása vagy a parti,
amit egyértelműen abból a célból rendeztek, hogy ha már halálra vannak ítélve,
legalább érezzék jól magukat, mielőtt ők kerülnek sorra a gyilkosnál (á la Poe:
A vörös halál álarca), egyszóval gazdagabbá
tették az egész sztori hátterét, rétegeket adtak a figuráinak és nem csupán a
gyilkosságokra, valamint a vendégek múltbeli tettére fókuszáltak. Példának hadd
emeljem ki az első epizódban lezajló vacsorát, amire Agatha Christie nagyjából
három mondatot vesztegetett, a sorozat azonban arra használta fel, hogy bemutassa
a szereplőket, esetleges ellentéteket szítson köztük, amik aztán később, a
gyilkosságok elindulásával remek alapnak bizonyultak egymás gyanúsítgatása
során. Az atmoszférateremtés fantasztikus volt a viharos időjárás folyamatos
jelenlétével, a brutális gyilkosságokkal, melyekkel engem meg is leptek egy
kicsit, mert nem számítottam ilyen szintű naturalizmusra. Mondjuk, nem vagyok
egy túlérzékeny ember ebből a szempontból, szóval nem zavart, csak furcsálltam.
A múltban történteket flashbackek használatával mutatták be, és az nagyon
tetszett az első részekben, ahogy a megvádolt személy előadása totális
ellentétben volt a konkrét jelenettel, ami egyértelműen sugallta, hogy ők
egyáltalán nem tartották magukat bűnösnek, illetve a horrorhangulatot erősítő,
egykori áldozatok kísérteties feltűnései is borzongatóak voltak. Sajnos a
harmadik részben az addig tökéletesen kivitelezett történetmesélés
megbicsaklott, a befejezés, a magyarázat meglehetősen összecsapott lett, főleg
az előző két epizód tükrében. Odáig még lelkes voltam, amikor a könyvtől
eltérően a gyilkos az utolsó előtti pillanatban leleplezte magát az egyedül
maradt kis katonának és elmesélte neki az egész sztorit, vagyis hát, bizonyos részleteit,
ugyanis a motivációját, a gyilkosságok kivitelezését eléggé elmismásolva adta
elő, aztán ahogy végül önmagát elintézte, na ott már erősen húztam az orromat
és a külvilág reakciójának, a rendőrség esetleges rövid feltűnésének hiánya,
illetve annak a bizonyos Morris pontos szerepének megmagyarázatlansága
csalódottságot hagyott maga után. A karaktereknek és ezáltal a színészeknek is
szeretnék szentelni jó sok mondatot, mert a sorozat történetvezetése is
abszolút lekötött, de a szereplőgárda összetétele és alakítása volt az, ami
igazán lenyűgözött; meg az is, ahogy az első epizódban kb. mindenkit gyanúsnak
mutattak be és ez olyan jól sikerült, hogy hiába voltam csupán egy nappal a
könyv elolvasása után, komolyan mondom, elbizonytalanodtam, hogy itt esetleg
más lesz a történt kimenetele, más lesz a gyilkos, stb. A kötet olvasása közben
már tisztában voltam a sorozatban megjelenő színészek nagy részével, viszont
nem emlékeztem pontosan, hogy ki kit játszik, ezért olvasáskor ezzel is
szórakoztattam magam, hogy próbáltam eltalálni és sikerült is. Mindenkihez
illett a szerepe, viszont a leírások (vagy inkább a bennük nem található
információk) miatt némelyik szereplőt teljesen másmilyen korúnak,
hozzáállásúnak képzeltem el. Ilyen volt Lombard és Armstrong, főleg Lombard,
akinél eszembe se jutott volna, hogy olyan kaliberű és kinézetű lenne, mint Kili
A hobbit-trilógiából és a női
szívemet egyértelműen meghódító külső megjelenésén kívül Aidan Turner
zseniálisan pimasz és merész volt a szerepben, szóval utána kéne nézni annak a Poldark című sorozatnak, amiben
főszerepet játszik, mostanában úgyis kezdek mind jobban érdeklődni a történelmi
sorozatok iránt… :D Akárcsak a könyvben, Vera Claythorne itt is központi
szerepet játszott, ő foglalkozott a legtöbbet a mondókával, a történések
miértjének megfejtésével és ő volt az, akinek múltbeli tettét a három epizód
alatt apró részletekben mutatták be, s csak a harmadikban derült ki róla a
teljes igazság, azonban hiányoltam belőle azt a fajta lassú összeomlást, majd
belenyugvást, amit végigkövethettünk nála a könyvben. A Rogers-házaspár kapott
egy plusz háttérinformációt, amit talán lehetett sejteni az írott verzióban,
Wargrave bíró inkább tűnt egy zsiráf és egy sólyom szerelemgyerekének, mint a
könyvben ábrázolt teknősbékának, de ez részletkérdés, a lényeg úgyis az, hogy
Charles Dance a Trónok harca után
megint brillírozott egy kiemelt, összetett, bár ezúttal kevésbé ellenszenves
szerepben. A detektív figuráján végrehajtott változtatások egy részét,
konkrétan a múltbeli tett totális átírásának szükségességét nem egészen
értettem, viszont az tetszett, hogy sokrétűbb szereplőt faragtak belőle; a
könyvben nem volt egy lángész, ami itt is megjelent, párosulva egy adag sunyisággal,
szerencsétlenkedéssel, az állandó nemtetszés kinyilvánításával, de ami a
könyvben nem volt, a sorozatban viszont igen, és amiért egyáltalán megemlítem
ezt a szereplőt, az a harmadik részben végbement változása, amikor is megjelent
nála a bűntudat és a fölöttük való ítélkezésről, a tettük miatti büntetés
elszenvedéséről értekezett hosszan és számomra meghatóan. Érdekes volt látni,
hogy egy nem különösebben izgalmas, valamilyen szinten negatívnak is felfogható
karaktert milyen emberivé tudtak tenni. Kétségtelenül hatottak rá a körülmények,
akárcsak a többiekre, ám másoknál mégsem ment végbe ilyen szintű változás, vagy
legalábbis a sorozat készítői nem érezték, hogy náluk is ki kéne hangsúlyozni.
Összességében elmondható a karakterekről, hogy részletesebb, érthetőbb
ábrázolásuknak köszönhetően sokkal jobban kialakult bennem az érzés, hogy
megismertem valamennyire a gondolkodásmódjukat, dolgokhoz való hozzáállásukat
és ebből kifolyólag a bűnüktől függetlenül közelebb kerültek hozzám és
alkalomadtán meg is szántam őket.
Az eredeti
alapanyagot tisztességesen kezelő, ügyes és ötletes változtatásokat,
részleteket tartalmazó adaptáció lett a Tíz
kicsi katona. Képes volt a számomra már jól ismert történetet újszerűen,
izgalmasan, jó hangulatérzékkel elmesélni, s bár csúszott némi hiba a kezdetben
tökéletesnek tűnő dramaturgiába, azonban a pazarul összeválogatott színészgárda
által eljátszott karakterei és önmagában a fantasztikus sztorija miatt kár
lenne kihagyni. Nyomtatott nagytestvéréhez méltón zseniális, de annak ismerete
nélkül is garantált a szórakozás (habár szerintem érdemes rászánni az időt és elolvasni,
akár a sorozat előtt, akár utána).
Értékelés: 90%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Az intrót.
- A flashbackeket.
- A baljós hangulatot némileg oldó humoros pillanatokat.
- Fény derül a gyilkos kilétére.
Tíz kicsi katona /And Then There Were None/ (2015)
színes, feliratos, 58 perc
Rendező: Craig Viveiros
Szereplők: Maeve Dermody, Charles Dance, Toby Stephens, Aidan Turner, Miranda Richardson, Burn Gorman, Noah Taylor, Douglas Booth, Sam Neill, Anna Maxwell Martin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése