Legutóbb
másfél hónapja került fel filmes bejegyzés a blogra. Az eltelt idő alatt néztem
ugyan filmeket, de egyikről sem éreztem azt, hogy érdemes lenne hosszabban
értekeznem róla, a mozis programban pedig egészen mostanáig nem találtam olyan
alkotást, amire szívesen beültem volna.
A
történetről röviden: Az X-Men csapata egy űrbeli küldetésre indul, melynek
során Jean Grey kapcsolatba kerül egy rejtélyes kozmikus energiával. Ennek hatására
a lány egyre kiszámíthatatlanabb lesz, és a csapatnak döntenie kell, mi
fontosabb számukra: a barátjuk vagy az emberiség jövője…
A
Bosszúállókról és úgy általában a Marvel-filmekről sokszor, sokat írtam már (és
fogok a jövőben is <3), az X-Men mutánsai azonban nem sűrűn tűntek fel a
blogomon. Ennek egyik oka természetesen az, hogy korántsem készült annyi film
róluk, mint a korábban említett szuperhősökről, a másik pedig, hogy jómagam
viszonylag későn ismerkedtem meg ezekkel a karakterekkel. A 2000-es évek elején
bemutatott X-Men filmeket jóval azután láttam, hogy 2011-ben rebootolták,
vagyis újragondolták a szériát és amellett, hogy apróbb változtatásokat
eszközöltek a történet bizonyos részein, a jól ismert mutánsok fiatalabb
verzióit is megismerhettük. Ha jól emlékszem, 2015 nyarán döntöttem úgy, hogy
megnézem az összes addig megjelent X-Men filmet, kivéve az X-Men kezdetek: Farkast, mert az már elsőre akkora sokkot okozott,
amit nem akartam újra átélni. Szóval azóta követelem figyelemmel az X-Meneket
és várom kíváncsian a filmjeiket, amik mostanában meglepően sokat késnek
(lehet, én vagyok egyedül, akihez kicsit késve jutnak el a hírek, de ha már
szóba került, akkor tájékoztatásul közlöm, hogy az idén augusztusra bejelentett
Új Mutánsokat csak jövőre, 2020
áprilisában láthatjuk a mozikban. Elvileg, aztán ki tudja.). Jelen filmnek eredetileg
2018-ban lett volna a bemutatója, ezt tolták át végül idén júniusra az
újraforgatások miatt, melyekre a hírek szerint a tesztvetítések negatív
visszajelzései mellett azért is volt szükség, mert a film utolsó harmada nagy
hasonlóságokat mutatott egy másik szuperhősfilmmel. Olvastam is róla, de látva
a filmet, magam is könnyen kitaláltam, hogy a Marvel Kapitány lehetett az ominózus mozgókép. És hogy fokozzuk a
bonyodalmakat, időközben a Disney megvásárolta a Foxtól a náluk lévő
Marvel-hősöket, így a Sötét Főnix bemutatásával
utóbbi stúdió történelmében egy meghatározó korszak zárult le. Ebből kifolyólag
némileg mostohagyerek lett ez a film, hiszen még a Fox idején készült, ám már a
Disney-szerződés létrejötte után mutatták be, ezért senki nem érezte igazán a
magáénak és vagy nem tudtak vagy nem is nagyon akartak vele különösebben
foglalkozni, ami az újraforgatásokkal együtt sajnos eléggé meglátszott a
filmen. A megtekintése után folyamatosan egy szó ismétlődött a fejemben:
kidolgozatlan. Ennek a filmnek az elbeszélése egy nagy katyvasz volt, kezdve az
idővonal összekuszálásával, a korábbi filmekben lógva maradt kérdések
megválaszolatlanságán, valamint az összecsapott történeten át, egészen a
karakterek és valamilyen szinten a színészek totális kihasználatlanságáig. Az
előzetesek hangulata, a képregényes alapanyagról hallottak alapján egy sötét,
érdekes, feszültséggel teli történetet vártam, amiből semmit sem kaptam. Az
űrbeli küldetés és Jean találkozása a kozmikus energiával még fenntartotta az
érdeklődésemet, ám amikor elindult a Főnix kibontakozása, az különösebb
felvezetés nélkül történt, ráadásul Jean teljesen random módon ugrált a
feldúlt, érzelmeivel birkózó, illetve az abszolút pszichopata üzemmódban törő-zúzó
személyiségei között. Abból viszont szinte semmit nem láttunk, hallottunk, hogy
belül hogyan élte meg ezt az időszakot, hogyan küszködött önmaga ellen, majd
vesztette el szép lassan a kontrollt és ment át Sötét Főnixbe. Spoilerek nélkül
nehéz ezt megindokolni, de legyen elég annyi, hogy a forgatókönyv felvillantott
ugyan dramaturgiai pontokat, amik egyértelműen arra voltak jók, hogy érzelmileg
kibillentsék a lányt, viszont hiányzott belőlük a rétegzettség, csak pár
múltbeli jelenettel és néhány szóbeli beszélgetéssel akartak olyan komplex
viszonyrendszereket és tetteket felskiccelni, amikhez több filmidőre, vagy
inkább több filmre lett volna szükség. Van például egy szereplőhalál, ami
sokkoló és nagy hatással van mind Jeanre, mind a csapat többi tagjára, ám
ahhoz, hogy ez valóban megérintse a nézőt, többet kellett volna látnunk
kettejük kapcsolatából. A lány változására a X-Men tagjai különbözőképpen
reagáltak, és ezen reakciók szélsőséges mivoltát még talán elfogadtam volna, a
felszínes ábrázolásmód azonban őket is alaposan elrontotta. Amikor azt kell
látnom, hogy egy olyan karakter, mint Magneto, aki a kezdetektől az egyik
legmeghatározóbb és legösszetettebb szereplője volt az X-Men filmeknek, az
egyik pillanatban a jó öreg bosszúszomjas hozzáállásával igyekszik levadászni
bosszúja tárgyát, aki megölt egy olyan személyt, aki állítólag sokat jelentett
neki, aztán megtud egy információt, amitől úgy dönt, hogy már megmenteni akarja
azt a valakit, akit addig üldözött, nos, akkor tudom biztosra, hogy valami nagyon
nem stimmel a forgatókönyvvel. Ez is a kidolgozatlanság számlájára írható olyan
értelemben, hogy az elmúlt filmekben létrejött kapcsolatrendszereknek egy ideje
már nem szenteltek akkora figyelmet, szóval most hiába akartak erre támaszkodva
feszültséget létrehozni, nem sikerült túl fényesen, mert úgy nehezen tudsz
stabil házat felhúzni, ha nincs egy masszív alapod, amire építhetnéd. A
főgonosznak szánt földönkívüli faj, a Jessica Chastain által alakított Vuk
(igen, jól olvastad, én majdnem hangosan felröhögtem a moziban) vezetésével
sablonos, súlytalan és különösebb izgalmakat nélkülöző történetszála egy az
egyben a skrullokat idézte a Marvel
Kapitányból, annyi különbséggel, hogy utóbbiban járt velük egy érdekes
fordulat, míg a d’barik semmi meglepetést nem tartogattak; meg alapvetően
fájdalmas volt a tény, hogy elpazaroltak egy csodálatos és tehetséges
színésznőt ebben a semmilyen szerepben. Nem ő volt az egyetlen, csak ő
sínylette meg a legjobban, mert a többiekről már volt egy előzetes képed a
korábbi filmek alapján; amely képekbe alaposan beletenyerelt a forgatókönyv.
Charles egoizmusa, az, hogy fontosabb volt számára a biztonságuk, mint
egyénileg a mutánsai élete, eléggé idegen volt a szereplőtől és hiába látta be
utólag a hibáit, végig azt éreztem, hogy James McAvoy, aki Chastainhez
hasonlóan egy fantasztikusan tehetséges színész, nem tud mit kezdeni a
szerepével, azzal a szereppel, amit korábban olyan jól eljátszott. Jean Grey
szerepében Sophie Turner erősen próbálkozott, Michael Fassbender Magnetóját is
inkább az előző filmek sokrétű ábrázolásának felidézésével néztem, de gyakorlatilag
mindenkiről leírhatnám, hogy a színészi tudásuk és tehetségük valamennyire benne
volt a karaktereikben, azonban ha a forgatókönyv mostohán bánik a sztorijával
és a szereplőivel, akkor lehetnek az őket alakító színészek bármennyire jók, csodákra
ők sem képesek.Voltak még apróságok, amik felett alapesetben elsiklottam volna,
ha lekötöttek volna az események, így viszont megemlítem őket. Az idővonal, az
a drága jó idővonal. Már a 2016-os X-Men: Apokalipszis kapcsán olvastam kritikákat, melyek arról szóltak, hogy az idő
telik, a karaktereknek azonban egységesen megvan az a titokzatos, sosem
említett mutáns képességük, hogy nem öregednek, de engem akkor még nem zavart
annyira a dolog. Most annál inkább, és a forgatókönyvíróknak is lehetett volna
annyi eszük, hogy nem írnak ki konkrét évszámot, csak nagyjából, apró utalások
mentén helyezik el időben a cselekményt (bár akkor is kérdéses lett volna
egyik-másik szereplő valós kora és kinézete közti különbség). Ők viszont
elhelyezték, én meg két szemlegeltetés között (na igen, szemlegeltetés: azt meg
kell adni a filmnek, hogy remek eye-candy alapanyagot dobott össze mind női,
mind férfi fronton, habár én elsősorban a férfi frontot erősítő úriemberek
nézegetésével ütöttem el az időt :DD) elkezdtem számolgatni, és hát, X
professzor meg Magneto nagyon jól tartják magukat ahhoz képest, hogy minimum
hatvanévesnek kéne lenniük. Másik probléma az idővonallal (spoiler az X-Men: Apokalipszissel kapcsolatban!): az
a film ugye a nyolcvanas években játszódott, és az ősmutánst végül Jean győzte
le és nem akármivel, hanem a láthatólag már akkor benne lévő, kontrolláltnak
tűnő Főnixerővel. Itt meg a kilencvenes években találja el a kozmikus energia.
Na most akkor mi van? Nem is értem, miért csodálkozom a kidolgozatlanságon,
amikor ilyen alapvető hibák eleve jelzik, hogy valaki nagyon hanyag volt.
Szóltam már arról, hogy az előző filmekben nem szenteltek elég figyelmet olyan
karakterviszonyoknak, amiket most fontos pontként akartak ábrázolni. Volt
azonban egy apa-fiú kapcsolat, amelyet kicsi részletekben ugyan, de
felépítettek, aztán nem kezdtek vele semmit és bevallom, lehet, hogy ez csak
azért zavart annyira, mert mind a két szereplőt nagyon szeretem és kíváncsi
lettem volna, mennyiben változtatja meg az apát az a tény, hogy megtudja, van
egy fia, hiszen eddig szinte csak veszteségeket ért meg.
Noha nem
voltak túl nagy elvárásaim, csupán egy érdekes, szórakoztató X-Men filmet
szerettem volna látni, mert hiányoltam már a karaktereit, mégis csalódnom
kellett. Egy izgalmakat nélkülöző, kidolgozatlan történetet kaptam, amiben az
egyébként remek színészek sem igazán találták a helyüket, és sovány vigasz
csupán, hogy a látványvilág szép lett, illetve akadt pár, megható vagy
felkavaró jelenet, ám mindez édeskevés egy igazán jó filmhez. Meglátjuk, mit
kezd majd velük a jövőben a Disney.
Értékelés: 60%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Az űrbeli küldetést.
- Bármelyik jelenetet, amikor a mutánsok használják az erejüket. Badass és cool.
- A korábbi filmekre való visszautalásokat, ami talán a befejezésben sikerült a legjobban.
X-Men: Sötét Főnix (Dark Phoenix)
színes, magyarul beszélő, 113 perc
Rendező: Simon Kinberg
Szereplők: Sophie Turner, James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Jesica Chastain, Tye Sheridan, Kodi Smit-McPhee, Alexandra Shipp
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése