2020. január 24., péntek

Könyvkritika: Caleb Carr - A Halál angyala

A 2019-es évről írt összesítésemben a sorozatoknál említést tettem a 2018-ban bemutatott The Alienistről, mely a jelen bejegyzés tárgyát szolgáló könyvből készült. A könyv folytatása, A sötétség angyala szintén adaptálásra került, s ha minden igaz, valamikor ebben az évben fogják bemutatni. Már az első évad megtekintésekor kíváncsi lettem a nyomtatott verzióra, a folytatás tévés feldolgozásának híre főleg arra volt jó, hogy eszembe jutassa ezt, ráadásul most kifejezetten kedvem támadt valami komolyabb, összetettebb elbeszélésbe belevetni magam.
A történetről röviden: 1896, New York. A város nyugalmát brutális gyilkosságsorozat kavarja fel, melynek áldozatai fiatal gyermekek, főleg gyermekprostituáltak. A rendőrséget vezető Theodore Roosevelt a város legnevesebb, ugyanakkor modern felfogása miatt sokak által nem kedvelt lélekbúvárát, a magyar származású Laszlo Kreizlert kéri fel a nyomozáshoz. A doktorhoz csatlakozik John Moore, bűnügyi tudósító, Sara Howard, a rendőrség első női alkalmazottja, valamint két nyomozó, az Isaacson testvérpár. A csapat nyomozni kezd, s ugyan egyre-másra akadályozzák őket bizonyos erők, az összefüggések aprólékos feltárásával elkezdik megrajzolni a gyilkos profilját…
Szeretek krimit olvasni, legyen szó Agatha Christie-féle rövidebb elbeszélésekről, ahol a gyilkos kiléte, az elkövetés módja a legnagyobb rejtély, de olyanoktól sem futamodom meg, amik a gyilkosság elkövetése vagy annak megoldása kapcsán politikai, társadalomkritikai, esetleg pszichológiai szálakat is tartalmaznak. Most már nem igazán jellemző rám, gimnazista koromban azonban rendszeresen néztem nyomozós sorozatokat, mert mindig is érdekesnek találtam ezt a munkát. A bizonyítékok begyűjtése, a halottszemle, a lehetséges gyanúsítottak, indítékok felderítése izgalmas feladatnak tűnt, s volt egy nagyon rövid (utólag visszagondolva, csupán tudattalan szinten létező) időszak, amikor helyszínelőként képzeltem el a jövőmet. Ez elsősorban a CSI: New York-i helyszínelők című sorozatnak volt köszönhető (hm, érdekes párhuzam, hogy itt is New Yorkban játszódik a történet…), és elég hamar el is röppentek ezirányú gondolataim, mivel ismertem magam annyira, hogy tudtam, akkora mértékben nem érdekel az a rengeteg szöszmötölés, ami ezzel a munkakörrel jár. Mindettől függetlenül továbbra is érdekelnek az ilyen típusú történetek, így leltem rá két évvel ezelőtt e könyv sorozatváltozatára, sőt annak köszönhetően szereztem tudomást az írott verzió létezéséről, s a történet összetettsége, a sokszínű karakterek és nem mellesleg, a hangsúlyos pszichológiai rész miatt idővel mindenképpen meg akartam ismerni. Olvasás közben óhatatlanul is eszembe jutott a sorozat, néha össze is hasonlítgattam őket, de ebben a bejegyzésben igyekszem csak a könyvre koncentrálni. Az első, amiben eltérnek és ezért rövid ideig furcsa is volt, az az elbeszélői szerepkör. Itt ugyanis John Moore harminc évvel a gyilkosságsorozat utáni visszaemlékezését olvashatjuk, s ez alaposan leszűkíti az olvasói tudást és az olvasói nézőpontot, mivel csak arról tudhatunk akár a nyomozás, de elsősorban az egyes karakterek kapcsán, amiről John is tud, illetve mindenkit az ő véleménye alapján ismerünk és ítélünk meg, s ez engem zavart is kissé, mert a sorozatból annyi minden kiderült a többiekről, hogy az olvasás során mindig volt egy kevés hiányérzetem. A visszaemlékezéssel, mint választott elbeszélő formával, szintén voltak fenntartásaim, mert oké, hogy John újságíró, amihez a választékos fogalmazás és a rámenősség mellett a jó emlékezőtehetség sem árt, mégis kétségesnek gondoltam, hogy pontról pontra emlékezett arra, miként zajlottak a nyomozás különböző fázisai, illetve hogy ezen fázisok „szüneteiben” milyen egyéb elfoglaltságaik voltak, gondolok itt például az étkezésekre, ahol jó pár alkalommal hosszan ecsetelte az elfogyasztott étkeket. Tudom, tudom, hogy szőrszálhasogatás, amit csinálok, mert a fenti problémától eltekintve jól áll a történetnek, hogy egy újságíró beszámolójaként hirdeti magát, de úgy éreztem, meg kell említenem, mivel valamilyen szinten negatív hatást gyakorolt az olvasmányélményemre. Ezen kívül néha szembesültem azzal, hogy hiába vagyok tisztában vele, egy komolyabb nyomozás még manapság sem oldódik meg csettintésre, mégis próbára tették türelmemet a hosszas fejtegetések, elméletgyártások, amelyekre mind szükség volt ahhoz, hogy sikerrel elkapják a gyilkost, ugyanakkor tetszett, hogy ennyire aprólékosan, valósághűen tárja elénk az író a nyomozást. Türelmetlenség ide vagy oda, az kétségtelen volt számomra már az olvasás első napján, hogy ez egy tűpontosan átgondolt, részletes kutatással készült könyv, ugyanis minden sorából, minden fejezetéből sugárzott a ráfordított idő és energia. Kezdve onnan, hogy történetünk a 19. század végi New Yorkban játszódott, tehát egy olyan helyszínt kellett megteremteni, aminek nagy része már csak képeken és leírásokban van meg, és ezt Caleb Carr gyönyörűen oldotta meg, a konflissal való utazások részletezései, ahogy egyik utcáról a másikra kanyarodtak, rögtön magukkal ragadtak ebbe a világba, s a nyüzsgő város népességének szegényebb és gazdagabb oldalának társasági életébe is alapos bepillantást nyerhettünk. Az operába járás, az éttermekben, lokálokban töltött éjszakák és hajnalok mellett láthattuk, hogyan tengődtek a nyomornegyedekben a jobb élet reményére áhítozó, Európából érkezett bevándorlók és hogy milyen visszataszító, ám a megélhetés miatt elengedhetetlen foglalkozást űztek a gyilkos kiszemelt áldozatai. A cselekmény nagy részét a nyomozás, az elkövető profiljának megrajzolása tette ki, azonban jó volt, hogy nem csak erre koncentrált, hanem sokrétű képet tárt elénk az akkori szociális problémákról, amikhez szorosan kapcsolódott a politikai elit nemtörődömsége, a rendőri korrupció és az egyházak befolyása. Természetesen a gyilkosságsorozat egyes bűncselekményei, az ezzel kapcsolatos bizonyítékgyűjtés, az összefüggések keresése hasonlóan komplex és kidolgozott része volt a könyvnek. A rengeteg hivatkozás különféle pszichológusokra, elméleteikre, azok helyes vagy helytelen mivoltára, a gyilkos tettei mögött rejlő indítékok lassú, ám annál izgalmasabb felderítésének végigkövetése fantasztikus élmény volt. Előfordult ugyan, de nem bántam különösebben, hogy vissza kellett lapoznom, mert a sok információ és idézet közepette elfelejtettem, honnan is indult az éppen aktuális beszélgetés szereplőink között, a pszichológiai részeket rendszeresen újra kellett olvasnom, s még így sem értettem meg őket teljesen (pedig van bennem bizonyos mértékű érdeklődés eme tudomány irányába, s csak nagyon felszínesen, de tanulmányaim során is találkoztam némelyik ágával), az viszont dicséretes, hogy az író a karakterek közti dialógusokban rendszerint igyekezett köznapibb nyelvezetben leírni a tudományos megközelítéseket, a levont tanulságokat. Vannak olyan krimik, ahol az egész sztori arra a kérdésre van kihegyezve, hogy ki a gyilkos, itt ez épp ellenkezőleg volt, legalábbis én úgy éreztem: eleve nem is tűnt úgy, hogy olyasvalaki lehet, akit ismerhetünk a szereplők által, s egyébként is sokkal érdekesebb volt megfigyelni, ahogy összegyűlnek a kirakós darabkái a gyilkos motivációjáról, hátteréről, semmint megszemlélni a végül összeállt képet. Persze az elfogásnak, az addig titokzatos alakkal való szembenézésnek is megvolt a maga izgalma, köszönhetően az ügyesen elhelyezett feszültségkeltő elemeknek, ettől függetlenül a minden részletre kiterjedő, hosszas nyomozás bemutatása, az abban való elmerülés volt szerintem a könyv igazi lényege. A hűen megjelenített korszak és az alapos cselekményvezetés mellé harmadik összetevőként remekül megalkotott karaktereket kaptunk a nyomozásra kijelölt csapat tagjaiban, akikben külön tetszett, hogy mindegyikük éles válasz volt egy-egy akkori előítéletre, de azt is érdekes volt megfigyelni, hogy a könyv központi állítását, miszerint a gyermekkori traumák, a családi neveltetés hatással van az egyén későbbi életére, miképpen lehetett rájuk vonatkoztatni. Johnnal már csak azért sem volt nehéz szimpatizálni, mivel ő volt képzeletbeli kalauzunk ezen a sötét, akadályokkal teli, szomorú úton, aki újságírói munkájából adódó precizitással (ahogy fentebb írtam, ezt talán túlzásba is vitte) számolt be nem csupán a nyomozásról, hanem a városban élő emberek különféle körülményeiről, s amilyen együtt érző, sőt haragos volt a nyomornegyedek elhanyagoltsága, a velük nem igazán foglalkozó társadalmi szervezetek miatt, legalább ekkora elánnal vetette be szarkazmusát akár saját maga, akár mások, köztük a nyomozócsapat tagjainak kifigurázásakor. Egy szó, mint száz, beszámolóját olvasva folyamatosan azt éreztem, hogy szívesen összehaverkodnék ezzel a fickóval, mert okos, jó megfigyelő, ugyanakkor pazar humora van. Kreizler bonyolult személyiség volt, tele tudással, tettvággyal, de engem leginkább az elrejtett tulajdonságai – a szerelmi vonzalom, a problémás gyermekkor – érdekeltek, s valamiért azt hittem (vagy inkább reméltem?), több minden kiderülhet a múltjáról. Mivel tudom, hogy van folytatása a regénynek, ezért talán a későbbiekben megkaphatom válaszaimat vele kapcsolatos kérdéseimre. Az Isaacson fivéreknél volt a legnagyobb hiányérzetem, mert bár vicces volt az állandó civakodásuk, az is tetszett, hogy milyen elkötelezettek voltak a nyomozás mielőbbi megoldása irányába, mégis szerettem volna jobban megismerni a gondolataikat, az esetleges magánéletüket; ahogy már mondtam, ebből a szempontból nem örülök, hogy John volt a narrátor, nem pedig egy mindentudó elbeszélő. Sarát illetően sem volt kérdés, hogy meg fogom kedvelni: akármilyen műfajról legyen szó, az erős, független női karaktereket mindig örömmel üdvözlöm, pláne ha kidolgozott, részletes jellemet kapnak, ami társul némi csípős humorral; jelen esetben pedig a cselekményben elfoglalt státusza is érdekes volt, hiszen első nőként alkalmazták a rendőrségnél, igaz, titkárnőnek, ám a nyomozás során egyértelműen bizonyította, hogy ő sokkal többre hivatott (csak a társadalmi felfogás erre még nem jött rá).
Összességében nézve nem tagadom, kissé fárasztó, ám annál érdekesebb agytornát köszönhetek ennek a könyvnek. Hosszú volt, néha talán túl részletes is, ami a nyomozás szempontjából nem, a hétköznapi élet bemutatása kapcsán azonban zavart. Ettől függetlenül a korhűség, a részletgazdag és érdekfeszítő cselekményvezetés, valamint a karakterek lenyűgöztek, úgyhogy emelem kalapom az író zsenialitása előtt, s kíváncsian várom, milyen bűnügy kapcsán találkozhatom újra ezzel a rendkívüli csapattal.


Értékelés: 4/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - John szarkasztikus humorát.
  - A nyomozás apró részleteit.
  - A gyilkos leleplezését.

Nincsenek megjegyzések: