Számomra
azért nagyon izgalmas az év eleje mozis szempontból, mert ilyenkor jó pár
díjesélyes film kerül bemutatásra. Évek óta bevett szokásom, hogy kiválasztok
legalább egy ilyen alkotást és mindenképpen moziban tekintem meg. Az idei
választásomat nagyban befolyásolta a film által feldolgozott téma radikálisan
más megközelítése, valamint a rendező személye, bár tulajdonképpen ez a kettő
összefügg, hiszen Taika Waititi (Thor – Ragnarök; Vademberek hajszája –
lásd a 2019-es év végi összesítést!) egyedi látásmódjának köszönhető a történet
másfajta bemutatása.
A
történetről röviden: Jojo Betzler egy tízéves kisfiú, aki felettébb lelkesen
próbálja megérteni a nácizmus eszméit, ebben pedig nagy segítségére van
képzeletbeli barátja, Adolf Hitler. A kisfiú élete akkor fordul a feje
tetejére, amikor rájön, hogy édesanyja egy zsidó lányt bújtat a padláson. Ahogy
jobban megismeri a lányt, egyre kevésbé biztos abban, hogy valóban hithű náci
akar-e lenni…
Az
összefoglalóból ez ugyan nem derül ki, de a film nagy találmánya, hogy a náci
ideológia abszurditását szatíraként tálalta, vagyis a komoly téma ellenére a
vicces jelenetek voltak többségben. Már az előzetes megtekintésekor is ez
tetszett meg, hogy mert olyan bátor lenni, hogy a történelem egyik legsötétebbnek
és legkegyetlenebbnek számító korszakát elvitte a humor irányába. Pontosabban
jó érzékkel látta meg a benne rejlő butaságokat, és ezeket némileg eltúlozva,
de a valóság talaján maradva ábrázolta. Tette mindezt okosan odafigyelve arra,
hogy ne forduljon át egy rossz paródiába az egész, ugyanis amellett, hogy
kinevette a visszásságokat, egyben el is gondolkodtatta a nézőt azzal
kapcsolatban, hogy hiába voltak egyértelműen rosszak a látottak, sajnos mégis
megtörténtek. Főszereplőnk, Jojo (ami egyébként a Johannes becéző rövidítése)
szemszögén keresztül követhettük, mennyire meghatározta a náci diktatúra,
illetve a propagandagépezet agymosó tevékenykedése az emberek gondolkodásmódját.
Az elszórt utalások alapján a történet a háború vége felé játszódott, amikor
valóban elkezdtek esetleges bevetés céljából fiatal gyerekeket harcra
kiképezni, úgyhogy bármennyire nevetségesnek tűntek a kiképzőtáboros jelenetek,
bőven volt bennük igazság. Az árja felsőbbrendűség, a tökéletesség
hangsúlyozása szintén fontos részlet volt, s ahogy minden mást, ezt is kissé
elnagyolta a film, a kritikai él azonban tapintható volt az olyan, elsőre
viccesnek tűnő jelenetekben, melyek a fél szemét elvesztő, ezért leszerelésre
ítélt századosról szóltak, vagy amikor Jojót szisztematikusan minden párttag
csúnyának titulálta a sebhelyei miatt. Számomra kifejezetten érdekes volt ez a
momentum, hogy míg a hegek, sebhelyek a történetek többségében épp a
hősiességet, a bátorságot, a túlélést szimbolizálják (nem kell túl messzire
mennem olvasmányaim között, ugye kedves Harry Potter? J), ebben az esetben a
deformitást, a tökéletlenséget, vagyis a feleslegességet jelentették. A mindent
átható zsidógyűlöletet is enyhén eltúlozta az író-rendező a külső leírásokkal,
azonban a szomorú igazság az, hogy a náci vezetés tényleg rengeteget ügyködött
a zsidó nép „ördögien gonosz” mivoltának sulykolásán. Nem csoda hát, hogy
amikor Jojo megtalálta a házukban rejtőzködő lányt, az iskolában tanult
nonszensz állítások miatt szörnyként tekintett rá, amire a lány remekül
játszott rá a horrorfilmekbe illő mászásaival, valamint a népéről szóló
további, nyilvánvalóan hamis részletek elmesélésével. Kettejük kapcsolata
folyamatos szélsőségekből állt: kezdeti ellenséges viselkedésüket pont a
diktatúra által gerjesztett indulatok szülték, s miután jobban megismerték a
másik felet, csak akkor oldódott némileg viszonyuk, ám még ezután is elég
ingatag lábakon állt, egészen a felszabadult befejezésig. Rajtuk keresztül
tűpontos képet kaphattunk az előfeltételezések rossz hatásairól és az ebből fakadó
bizalmatlanságról, ami átlengte a kor légkörét. Ez a bizalmatlanság, a
diktatúra folyamatos beszivárgása az emberek életébe leglátványosabban Jojo és
édesanyja viszonyában nyilvánult meg. A nő rajongásig szerette a fiát, s
igyekezett őt a nácizmus felfogásától függetlenül nevelni, megmutatni neki az
élet igazán lényeges és szép pillanatait, ugyanakkor titkolóznia is kellett
előtte, ami a fiú saját védelmét szolgálta, de tehette ezt Jojo Hitlerjugendhez
való kötődése miatt is, mert tudat alatt tarthatott tőle, hogy a fiú beárulná,
mivel olyan elszántan hisz a náci eszmékben. Jojo bizalma pedig pont akkor és
pont azért ingott meg az anyjában, amikor rátalált az elbújtatott lányra, ugyanis Elsa rejtegetésével az anya a párt elvárásaival
szemben cselekedett, ezért a kisfiú állandó harcot vívott magában, hogy a
nácizmus iránti elköteleződésére vagy az édesanyja iránti szeretetére
hallgasson. Tulajdonképpen egy görbe tükörben látható korképnek lehettünk tehát
tanúi, ahol a vicces jelenetek mellett a komorabb részeket sem hanyagolták el,
ugyanis jócskán akadtak megható vagy épp tragikus részek, melyeket úgy
helyezett el a rendező, hogy egyfajta sokkhatást gyakoroljanak a nézőkre.
Véleményem szerint ez volt a film egyetlen gyengesége, mivel a két oldal
közötti egyensúlyt nem mindig találták el: leginkább a harmadik harmadban
éreztem azt, hogy a rendező rosszul adagolta a hangsúlyt a német nép tragédiája
és a kialakult helyzet abszurditása között. Volt még egy dolog, ami eléggé
zavart: az erőltetett akcentusok. Eredeti nyelven, magyar felirattal láttam a
filmet, és amellett, hogy a fiatal színészek nagyjából tíz perc után teljesen
kiestek a német akcentusból, a felnőtteknél sem adott hozzá semmilyen pluszt a
szerepeikhez, lévén végig angolul beszéltek, csak pár, a diktatúrát jellemző
szó (Hitlerjugend, Jungvolk, Heil Hitler, Ja) került bele a dialógusokba,
szóval egyáltalán nem lett tőle autentikusabb az elbeszélés. Ettől függetlenül
úgy gondolom, hogy Taika Waititi stílusa és nem mindennapi gondolkodásmódja
kellett ahhoz, hogy elkészülhessen egy ilyen minőségű, a nácizmus abszurditásairól
szóló alkotás. Az író-rendező elsődleges üzenete a történetek elmesélésénél,
hogy mindent pozitívan szemléljünk, legyünk életigenlőek, aminek köszönhetően
már korábban is sokatmondó és ízléses alkotásokkal gazdagította a filmtörténetet,
emellett jellegzetes stílusjegyei közé tartozik, hogy kisebb szerepekben
szívesen feltűnik saját filmjeiben, melyekből rendszerint jó néhány emlékezetes
beszólás és pillanat szokott létrejönni, most azonban jelentős karaktert
osztott magára: ő játszotta el Jojo képzeletbeli barátját, Adolf Hitlert. És
valami elképesztően zseniálisan csinálta, legyen bármilyen erős a mezőny az
Oscaron, kijárt volna neki egy jelölés. Hitler viselkedését a színpadiasság, a
túlzott hanghordozás és gesztusok jellemezték, már kortársai között is akadtak,
akik ez miatt (nem is beszélve tetteiről), őrültnek titulálták. Waititi pár
jelenetben ügyesen idézte meg a diktátor jellegzetességeit, de ahogy a
cselekményvezetésben, úgy itt sem esett át a paródia túloldalára, illetve arról
sem feledkezett meg, hogy ez az Adolf valójában egy kisfiú képzeletének alakja,
vagyis jó érzékkel vitte bele viselkedésébe a (pozitív értelemben vett)
gyerekes felfogásmódot. Önmaga mellé pedig fantasztikus színészgárdát
válogatott össze: az olyan komikus arcok, mint Rebel Wilson vagy Stephen
Merchant üdítő színfoltokként forgatták ki szerepeik náci hithűségét, Sam
Rockwell és Alfie Allen párosában a rejteni próbált, mégis észrevehető vonzódás
érzékenysége tetszett, Scarlett Johansson gyönyörűen jelenítette meg az anyuka
karakterének sokszínűségeit, aki egyszerre volt óvó, segítő, vidám nő, de
egyben harcos és kitartó ellenálló. A Jojót alakító Roman Griffin Davisről még
nem sokat hallottam, felteszem, ez volt az első komolyabb szerepe, fiatal korához
és a komoly témához képest összetett, hiteles játékot láthattunk tőle, amiben az
eleinte buzgó fiú az átélt események hatására szép lassan elvesztette a
nácizmusba vetett hitét.
Összességében
nézve érdekes és értékes film lett a Jojo
Nyuszi. Nagyon becsülöm benne, hogy az eddigiektől eltérően, humor és dráma
keverékével mesélt a nácizmusról, annak hibáiról, s miközben elszórakoztatott
remek poénjaival, gondolkodásra is ösztönzött minket, hogy milyen káros tulajdonságai
voltak ennek az ideológiának. Akadtak az elbeszélésben olyan megoldások, amik
nem tetszettek, azonban az átgondolt közlésmód, a fantasztikus színészi játékok
és nem utolsósorban a pozitív és megszívlelendő üzenete, miszerint az öröm, a
vidámság magunkhoz ölelésével tehetjük jobbá a világot, kétségtelenül mutatják,
hogy Waititi különleges látásmódját több rendező is átvehetné, mert úgy több
ilyen színvonalas és szórakoztató munka kerülhetne a nézők elé.
„Amíg
egyvalaki is van közületek, aki kitart, addig ők sosem győzhetnek.” (Jojo
anyukája Elsának)
Értékelés: 80%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Jojo és Adolf interakcióit.
- A filmen végigvonuló cipőfűző-motívumot.
- Jojo anyukája eljátszik egy családi estet.
- A "Nathan" által írt leveleket.
- Elsa és Jojo közös jeleneteit és a rajzaikat.
Jojo Nyuszi /Jojo Rabbit/
színes, feliratos, 108 perc
Rendező: Taika Waititi
Szereplők: Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie, Sam Rockwell, Scarlett Johansson, Taika Waititi, Rebel Wilson, Stephen Merchant, Alfie Allen, Archie Yates
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése