Idei első
olvasmányomra egy Vörös Pöttyös könyv hátulján lévő, rengeteg könyvet felsoroló
ajánlóban figyeltem fel, s ifjúsági története mellett az vonzott még hozzá,
hogy a főszereplőt ugyanúgy hívják, mint engem.
A
történetről röviden: Bianca Piper egy cinikus lány, akinek mindenről megvan a
véleménye: utálja a középiskolát, hányingert kap a romantikus filmektől,
hazugságnak tartja a középiskolás szerelmeket és nem mellesleg, ki nem állhatja
a suli szoknyavadászát, Wesley Rush-t. Ez a gyűlölet csak fokozódik, amikor a
fiú DUFFnak szólítja, ám magánéleti problémái miatt egyszer csak azon kapja
magát, hogy megcsókolja a fiút, s mivel ez átmenetileg képes elfeledtetni
gondjait, beleveti magát egy titkos viszonyba Wesley-vel, csakhogy nem számol
az érzelmi következményekkel…
Mint
említettem, egyből felfigyeltem erre a könyvre a főszereplő neve láttán, mivel
nem sűrűn fordult elő velem eddig, hogy összeakadtam volna a saját nevemmel egy
könyvben. Amikor kicsi voltam, még viszonylag ritkaságnak számított, miután
pedig megtanultam olvasni, egy ideig nem érdekelt különösebben, hogy
felbukkan-e a nevem valamelyik olvasmányomban, de nem is futottam össze vele kb.
egyszer sem. Ennek természetesen nem kell semmi különösebb jelentőséget
tulajdonítani, és azzal is tisztában vagyok, hogy biztos vannak ilyen nevű
szereplők jó pár könyvben, csak esetleg nekem nem terjed ki arra a műfajra az
érdeklődésem. A lényeg az, hogy a név mellett a leírásokban is kicsit magamra
ismertem, szóval kissé egoistán fogalmazva, azt gondoltam, ez a könyv nem csak
nekem, hanem rólam is szólhat. Igaz, hogy már kinőttem a benne megjelenített
korból, de visszagondolva a gimis éveimre, egyértelműen rám lehetett volna
sütni a DUFF szót, bár a könyv egyik nagy erénye, hogy rámutat arra, e
mozaikszó értelmezése teljesen relatív. A rövidítés egyébként a Designated Ugly
Fat Friend kijelentést rejti, ami szabad fordításban annyit tesz: Ügyeletes
Ronda Dagi Barátnő, s Wesley szerint ez azokra a lányokra értendő, akik a
baráti körben csak arra jók, hogy a csapat szebb tagjait levadászni kívánó
srácok beszélgetést imitáljanak velük, ezzel meghódítva a valójában kiszemelt
lányokat, hiszen milyen megható és cuki, ha egy srác a csúnyácska, magának való
barátunkkal cseverészik. Az emberek felcímkézése, beskatulyázása végigkíséri
egész életünket, de a középiskola az a helyszín, ahol ez a legtöbbször és
legnyilvánvalóbban jelenik meg. Keplinger története is főleg erről szól,
elsősorban a lányok szemszögéből nézve, mert főleg ők azok, akik egymást is
előszeretettel ítélik meg pletykák vagy csak szimpla irigység miatt, ugyanakkor
érzelmileg is sokkal sérülékenyebbek, s ha a külvilág felé el is intézik azzal,
hogy őket nem érdekli, milyen véleményt alakítanak ki róluk iskolatársaik,
valójában igenis sokat rágódnak rajta, nem beszélve az ebből fakadó önbizalomhiányról.
Bianca sem különbözik ezektől a lányoktól: habár ő nem tartozik a népszerűek
közé, így nincs is annyit reflektorfényben, hogy sok pletyka és kibeszélés
tárgya legyen, az irigységből, a kicsi önbecsülésből adódóan ő is elítéli a
srácokra folyamatosan ráakaszkodó lányokat, még a saját barátnőiről is megvan a
véleménye, amiért képesek minden pénteken kiöltözni és a táncparketten
produkálni magukat, hogy felhívják magukra a fiúk figyelmét. Hiába állítja,
neki ilyesmire nincs szüksége, a szerelmet sem keresi, nem érdekli, mit
gondolnak róla mások, amiért csak a gardedám szerepét tölti be, Wesley
ominózus kijelentése után mégis elkezdi megkérdőjelezni önmagát, a kinézetét, s rengeteget
töpreng azon, mások milyennek látják őt. Ebből a folyamatos gondolatörvényből,
illetve az otthon kialakuló válási drámából keres kiutat, s érdekes módon az
általa legjobban gyűlölt Wesley bizonyul a megfelelő gyógyszernek. Ez volt az
első pont, ami nekem nem tetszett a sztoriban: igen, ott volt a fülszövegben,
szóval számítani lehetett rá, de talán a beállítottságom miatt volt, hogy
egyáltalán nem tudtam megérteni a lány döntését. Talán egyfajta titkos bosszú
akart lenni Wesley irányába, hogy mivel mélyen megsértette, ezért cserébe ő a
végletekig kihasználja, mert hát milyen ironikus, hogy rondának titulált, mégis
gond nélkül beenged az ágyába? Elképzelhető, ettől függetlenül ez a rész nem
nyűgözött le különösebben, még úgy sem, hogy Bianca és Wesley évődésein
kifejezetten jókat szórakoztam, sőt a komolyabb beszélgetéseiket sem éreztem
erőltetettnek. Az idővel kialakult szerelmi háromszög másik fiútagját, Tobyt is
imádtam a maga giccsesen überkedves módján, s attól függetlenül, hogy egy
percig sem volt kérdés, Bianca végül kit választ, kettejük romantikázásait is
szerettem, mivel én is hasonló típusú srácokhoz vonzódom (a fiktív történetek
területén azonban sokszor a rosszfiúkat részesítem előnyben, khm, khm… :DD). A
másik pont, ami véleményem szerint gyengéje volt a cselekményvezetésnek (bár
mondhatjuk, hogy szükséges volt, mert így nézhettük végig, ahogy főhősünk
rádöbben a hibáira, a rossz hozzáállására), az a lány alkalmanként hihetetlenül
idegesítő viselkedése volt. Folyton kritizálta a barátnőit, ezért eleinte nem
is értettem, hogy akkor tulajdonképpen miért van velük, aztán szerencsére
idővel megtudhattuk, hogy igenis szoros kapcsolat köti őket össze, a barátságuk
kialakulásáról szóló visszaemlékezések is szépek voltak; aztán ott volt a
középiskoláról, a romantikáról való cinikus gondolkodásmódja, amit egyrészt meg
tudtam érteni, másrészt viszont rettentően zavart, hogy állandóan szidott és
lehordott mindent. Nem mondom, én se vagyok egy szent, régebben és mostanában
is előfordul, hogy teszek hasonlóan idegesítő megjegyzéseket, de azért van egy
határ. Druszám úgy tűnt, azt a határt már rég ledózerolta és elszabadult
tank módjára ontotta magából a kritikát. Dicséretes dolog, ha valakinek van
véleménye, ami az esetek többségében értelmes is, ennek ellenére lehetett volna
ezt visszafogottabban is. Hm, most ezzel tulajdonképpen én is kritizálom őt,
pedig épp az lenne a könyv fő üzenete, hogy legyünk toleránsak másokkal
szemben, s persze fogadjuk el önmagunkat is; úgy látszik, nekem még fejlődnöm
kell. A családi gondokat illetően szintén azt gondolom, Bianca helytelenül
cselekedett, az érvei, hogy miért nem akar a barátainak, pláne a saját
édesanyjának szólni az otthoni helyzetről, főleg az utóbbi személlyel
kapcsolatban nem állták meg a helyüket. A családnak össze kell tartania és
kommunikálnia egymással, úgyhogy szerintem teljesen egyértelmű, hogy az
anyukáját mindenképpen értesítenie kellett volna, nem pedig várni, hogy
varázsütésre megoldódjanak a dolgok (az már egy másik történet, hogy tényleg
eléggé tündérmese módon oldotta fel az író ezt a konfliktust). Mindezen negatívumoktól
függetlenül a mondanivalót nagyon értékelem a könyvben, s felemás érzéseim
ellenére emiatt is gondolom úgy, hogy érdemes elolvasni, mert az önértékelési
zavarral küzdő lányok bátorságot és önbizalmat meríthetnek belőle, a tinédzser
korosztály, de akár a náluk idősebbek pedig rájöhetnek, hogy ne mindig a
külsőségek alapján ítéljék meg embertársaikat, és sose feledjék, hogy az
általuk kritizáltak ugyanolyanok, mint ők, hiszen nekik is lehetnek problémáik,
amiket ugyanúgy rejtegetnek, mint ők a sajátjukat. Ó, igen, visszatérve egy
mondat erejéig arra, miért is relatív a DUFF szó: te a saját szemszögödből
nézve tartod magad kevesebbnek, s látod szebbnek a barátaidat, azonban ez valószínűleg
fordítva is igaz, hogy mondjuk, ami szerinted szép bennük, arról ők pont
másként vélekednek, és amiatt érzik magukat a csapat DUFFjának. Vagyis senki és
mindenki lehet DUFF, s elsőre negatívnak tűnő jelentését sem nehéz pozitívra
fordítani: ha körbevesznek a barátaid, akik szeretnek, elfogadnak téged, sőt
meglepő módon meglátják benned és ki is hangsúlyozzák azt a szépséget, amit te
nem tudsz észrevenni magadban, akkor teljesen felesleges címkéken és
skatulyákon gondolkodni és aggódni.
Értékelés: 3,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- A filmes és könyves utalásokat, párhuzamokat.
- Bianca és Wesley közös jeleneteit.
- Bianca és Toby közösen eltöltött Valentin-napját.
- Wesley levelét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése