2020. február 20., csütörtök

Minisorozat-kritika: Az utolsó angol úriember (2012)

Idei első minisorozatos választásomat az a tény befolyásolta, hogy a 20. századi Angliában játszódik, s nem mellesleg az egyik kedvenc színészem alakítja benne a főszerepet.
A történetről röviden: A régi hagyományokhoz ragaszkodó Christopher Tietjens feleségül veszi az állapotos Sylvia Satterthwaite-t, de házasságukat beárnyékolja, hogy a gyermek nem biztos, hogy az övé…
Az ilyenkor általános felvezetéssel ellentétben most nem fogok hosszasan mesélni arról, miként figyeltem fel a sorozatra, a bejegyzés kezdő mondataiban minden benne van, amit ezzel kapcsolatban tudnotok kell. A mindössze öt részből álló sorozat ritmusát elég nehezen vettem fel, az első három epizódnál folyamatosan az volt az érzésem, hogy le vagyok maradva a történettől, a karakterek közötti viszonyok fejlődéséről, mert éveket ugrált ide-oda a cselekmény, közben meg alig mondott vagy mutatott valamit arról, hogy az eltelt évek alatt mi zajlott le a szereplők között. Az egyes viszonyrendszerek is kidolgozatlanok voltak, csak kialakultak, továbbfolytatódtak, esetleg megszakadtak, ám a miértekre nem igazán kaptunk válaszokat; gondolok itt Christopher és MacMaster barátságnak mondott kapcsolattartására, vagy MacMaster és a papné viszonyára. A politikai, társadalmi történések egy részét sem értettem, azokon is csak átszáguldottak, elhadartak egy csomó nevet, tudnivalót, de nem tették érthetővé és megemészthetővé a néző számára. Az rendben van, hogy Christopher és a két nő által alkotott háromszög volt a sorozat középpontja, s ezen keresztül a hagyománytisztelet széthullása a rosszindulatú pletykák és az átalakulóban lévő korszellem hatására, ettől függetlenül foglalkozhattak volna figyelmesebben a fentebb említett témák megjelenítésével. A sorozat openingjéből derült ki számomra, hogy ez egy könyvsorozat adaptációja, s ezen információ birtokában úgy gondolom, a készítők vagy nagyon felszínesen kezelték az alapanyagot, s találomra emeltek ki fontosabb részeket, vagy pedig az volt a céljuk, hogy egy epizód nagyjából egy könyvet dolgozzon fel, de akárhonnan nézem, túlságosan leegyszerűsített, hiányos és ezért helyenként érthetetlen elbeszélést hoztak össze, amin a hosszúra nyúló filozofálgatások, a mesterkéltnek ható dialógusok sem segítettek. A negyedik és ötödik epizódok úgy-ahogy tetszettek, a háború hangsúlyos és sokatmondó jelenléte jó megoldás volt, valamint a színészi alakítások sokrétűsége is sokat dobott részemről a sorozat megítélésén. A továbbiakban inkább ezekről szeretnék írni, bár nem tartom kizártnak, hogy a negatívumokhoz is visszatérek majd. Egyrészről ott volt a háború. Az I. világháborúról a mai napig azt tartják, hogy angol neve ellenére („The Great War”, azaz „A Nagy Háború”) egyáltalán nem volt nagyszerű és fenséges, főleg a hiábavaló harcok és az ebből következő rengeteg halott miatt. Ezt tökéletesen átadta a sorozat, s amellett, hogy a sebesüléseket, a bevetéseket is nagyon élethűen ábrázolta, én legalábbis sokszor éreztem azt, hogy ott vagyok és velük együtt élem át a németek támadásait, a harcba belefáradt, fiatal, tapasztalatlan katonák hazavágyódása, vagy éppen a megőrülés határára sodródása hasonlóan erős és zsigeri jeleneteket eredményezett. A hadseregen belüli bürokráciai útvesztők elsőre megmosolyogtató mivolta is valójában szomorú látképet tartalmazott a korszakot átható tanácstalanságról, tehetetlenségről, s ezek részletes kibontása sokkal érdekesebb volt számomra, mint az ide-oda csapongó, sehova sem tartó társas kapcsolatok és hétköznapi történések. A sorozat magját adó hármas, azaz Christopher, Sylvia, a felesége és Valentine, az ifjú szüfrazsett, akivel egy vidéki golfozás során a véletlen hozta össze a férfit, sokszínű és rétegzett karakterekből állt, bár náluk is számtalanszor volt olyan érzésem, hogy nem ismerem őket, nem látom a kapcsolatuk ívének alakulását, hanem egyik érzelemből a másikba ugranak át pillanatok alatt. Christopher és Sylvia muszájból kötettett, se veled, se nélküled házasságában mindentől függetlenül úgy láttam, van bennük némi tisztelet a másik iránt, sőt az kifejezetten tetszett, amikor a nő elhatározta, hogy megváltozik, hátha így felkeltheti a férje érdeklődését, s a negyedik epizód egyebek mellett a kettejük között lezajlott beszélgetés miatt volt nagyon megható, ahol végre őszintén mondták ki egymásnak érzéseiket, gondolataikat. Voltak jeleneteik, ahol nem tudtam eldönteni, hogy írói/rendezői szándék-e, hogy láthatóan elbeszélnek egymás mellett, tehát csak mondanak pár mondatot, aminek különösebb értelme nincsen, vagy pedig az átgondolatlan adaptálás újabb hibáinak lehetek szem- és fültanúja, s ugyanez volt a helyzet Sylvia játszmáinak esetében is, ahol szintén nem tudtam értelmezni, hogy akkor most a nő ennyire manipulatív, vagy a forgatókönyvnek fogalma sincs, milyen irányba akarja elvinni a szereplőt. Őszintén bevallom, hogy elgondolkoztam azon a lehetőségen, miszerint én vagyok túl hülye és ezért nem értem a sorozatot meg a benne bemutatott embereket és történéseket, bár eddigi tapasztalataimból, illetve a meglévő tudásomból kiindulva rájöttem, hogy azért nem ilyen egyszerű a helyzet. Christopher és Valentine romantikus és lírai módon létrejött vonzalma tökéletesen bemutatta a régi értékrendekhez való ragaszkodást, a visszafogott és udvarias rajongást, a csupán szellemi szinten megtörtént együttlétet, bár kapcsolatuk legizgalmasabb aspektusa az volt, hogy gyakorlatilag a rosszindulatú társadalmi pletykák lökték őket egymás karjaiba, hiszen elterjedt róluk, hogy viszonyt folytatnak, miközben semmi nem történt köztük. Talán a harmadik epizódban volt a leghangsúlyosabban ábrázolva a felső- és középosztályt belengő állandó pusmogás, amiben a legveszélyesebb az, hogy útközben egyre jobban kiszínezik és kiegészítik a hallottakat az egyes emberek, s a magam részéről hihetetlennek és felháborítónak tartottam, hogy még Christopher apja is hitt a szóbeszédnek, és esze ágában sem volt megkérdeznie fiát a hírek igazságtartalmáról. A kapcsolatrendszerek felvázolása után beszéljünk egy kicsit egyénileg a három főszereplőről és egyben az őket alakító színészek teljesítményéről! Mint mondtam, a főszereplő színész, azaz Benedict Cumberbatch személye vonzott ehhez a sorozathoz, és ezúttal sem okozott csalódást. A való életbeli viselkedése, az egész kiállása alapján nekem ő a kezdetektől fogva a brit úriember prototípusát testesíti meg, szóval öröm volt látni ebben a szerepben, ahol egy hagyománytisztelő, a végletekig becsületes és tisztességes férfit játszott, akit a változóban lévő világ, többek között a háborúban átélt dolgok, valamint a felsőosztály által félreértett és ezért elítélt cselekedetei teljesen átformáltak, s amikor már nem volt vesztenivalója, végül azzá a férfivá vált, akinek a pletykák lefestették. Az első pár epizódban kissé olyan érzésem volt, hogy Sherlock Holmes úriember-verzióját nézem, ugyanis Christopher hatalmas tudása, szellemi tettvágya pontosan ugyanolyan gyorsan elhadart monológokban nyilvánult meg, mint a híres nyomozó fejtegetései. A sorozat mondanivalója a társadalmi megítélés hatásáról az egyén életére szépen kibontva vonult végig az elbeszélésen és a karakterrajzon, bár megmondom őszintén, a negyedik epizódban látott látszólagos házastársi békülés miatt én más befejezésre számítottam, ugyanakkor ezzel a megoldással sem volt semmi bajom. Sylviát illetően talán én vagyok az egyetlen néző, aki így vélekedett, de nekem ő volt a kedvenc szereplőm, valami okból kifolyólag tetszett ez a csapongó érzelmi világú, odamondogató nő, akit Rebecca Hall fantasztikus sokszínűséggel keltett életre. Szembement a kor, a társadalom elvárásaival, szabadságra, elismerésre vágyott, s teljességében akarta élvezni az életet, amit a befelé forduló, visszafogott Christopher mellett vagy vele egyáltalán nem tehetett meg. Minden hűtlensége, gyűlölete ellenére tisztelte a férje becsületességét, s egy idő után úgy tűnt, szeretné kivívni a férfi őszinte szerelmét, ezért változtatott a viselkedésén, ám a késői felismerés, a féltékenység, illetve talán a veleszületett lázadó hajlama miatt nem érhetett célt. Christopherrel is űzött kegyetlen játékokat, főleg az utolsó epizódban, amik nem nyerték el a tetszésemet, ellenben udvarlóival folytatott játszadozásain, epés beszólásain jókat szórakoztam. Valentine-nal kapcsolatban vegyes érzéseim voltak. Christopherrel való megismerkedésük és vonzalmuk minden romantikussága ellenére egy kicsit zavart az ártatlan naivitása, miközben harcos szüfrazsettként követelte a nők szavazati jogát. Egy álomvilágban, egy maga által alkotott buborékban élt, véleményem szerint a férfihoz fűződő kapcsolatát is csak ezen a szerelmes regények által befolyásolt szűrőn keresztül látta, ami ettől függetlenül lehetett valódi, hiszen Christopher őszintén viszonozta, nekem mégsem tetszett teljesen. Amikor a való világ eseményei lerombolták ezt a buborékot, illetve az évek előrehaladtával érettebb gondolkodásúvá vált, akkor láttam meg benne igazán a szüfrazsettet, az önálló, gondolkodó nőt.
Összefoglalóan azt mondhatom, felemás élmény volt számomra ez a sorozat. A mondanivalója, a háború hiteles és hosszas bemutatása, valamint a remek színészgárda egyértelműen pozitívumok voltak, az elbeszélés és a karakterek közti viszonyrendszerek hiányos ábrázolása azonban egyáltalán nem nyűgözött le. Az érdeklődőknek, s persze a főszerepet alakító színész rajongóinak viszont bátran ajánlom. :)


Értékelés: 65%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A családi birtok és az ott álló fa szimbolikáját.
  - A háborúban játszódó részeket.
  - Sylvia és Christopher beszélgetését a negyedik epizódban.


Az utolsó angol úriember /Parade's End/ (2012)
színes, feliratos, 57 perc
Rendező: Susanna White
Szereplők: Benedict Cumberbatch, Rebecca Hall, Adelaide Clemens, Rupert Everett, Roger Allam, Miranda Richardson, Stephen Graham, Anne-Marie Duff, Janet McTeer

Nincsenek megjegyzések: