Újraolvasást egy ideje már nem csináltam, ezért úgy
gondoltam, visszatérek egy kicsit ehhez a szokásomhoz, s mivel mostanában úgyis
nézek egy húszas években játszódó, szeszcsempészekről és gengszterekről szóló
sorozatot, egyértelműnek tűnt, hogy a korszak irodalmi nagyágyújának írásaira
essen a választásom.
A történetről röviden: A kötet két novellát, valamint
Fitzgerald leghíresebb kisregényét, A nagy Gatsbyt tartalmazza. A húszas
évek elején Nick Carraway kalandvágytól fűtve New York közelébe, a West Egg
nevezetű helyre költözik. Gyakran jár át a túlsó parton lévő, előkelő East
Eggbe, ahol másod-unokatestvére, Daisy és férje, Tom társaságában múlatja az
időt, s itt ismerkedik meg a szemrevaló golfjátékossal, Jordannel is. Nick
szomszédságában a titokzatos és fényűző estélyeiről elhíresült Jay Gatsby
lakik, s mikor alkalma nyílik találkozni a házigazdával, a férfi kiállása és
személye teljesen elkápráztatja, hamarosan azonban rájön, mi rejlik valójában a
csillogó felszín és a nagyzolás mögött…
Aki már legalább egy bejegyzést olvasott tőlem, az tudhatja,
hogy alkalomadtán szeretek hosszan magyarázni arról, miként találkoztam először
az éppen tárgyalt művel. E könyvvel való első találkozásomat az egyik legjobb
barátnőmnek köszönhetem, aki ebből írta a szakdolgozatát, s a készítés
folyamatában akkora lelkesedéssel és érdekes fejtegetésekkel beszélt a
történetben jelenlévő szimbólumokról és karakterekről, hogy alaposan
felcsigázta kíváncsiságomat. Egyébként a mostani olvasáskor elő is jöttek ezek
az emlékek, ahogy az egyes szimbólumok felbukkantak a szövegben, de egyrészt
nem elemzést, hanem szimpla véleményt írok, másrészt pedig nem vagyok aljas
tolvaj, aki eltulajdonítja más szellemi termékét, úgyhogy nem fogok mélyebben
belemenni a történet ezen részeibe. A fentiek mellett a bevezetőben említett
sorozat és más sorozatok egyes epizódjai is nagy szerepet játszottak abban,
hogy elkezdjen érdekelni az ún. jazzkorszak és az elveszett nemzedék („The
Lost Generation”), nem beszélve a szesztilalomban, a gengszteréletben rejlő
izgalmakról. Az I. világháború vége után az amerikai népen, főleg a fiatalokon
céltalanság, tehetetlenség lett úrrá, csak sodródtak az életben, de nem
találták igazán önmagukat, a helyüket a világban. Csak a féktelen tobzódásban,
az italozásban, az örömök állandó hajszolásában tudták kiélni magukat, s
Fitzgerald is egy volt közülük, nem csoda, hogy művei hiteles és részletes
képet adnak nekünk a korszakot jellemző hangulatról. Jelen kötetben kisregénye
mellett helyet kapott két rövidebb novella is, ezek közül az első a Május 1. New Yorkban, ami a háború
befejeződése utáni május elsejei ünneplésről szól, ugyanakkor korántsem vidám
és ünnepi hangú mű. Különböző gondolkodású és nemű fiatalokat ismerhetünk meg
és követhetünk végig ezen a nevezetes napon, s bár eltérő gondokkal küzdenek,
egy dolog mégis összeköti őket: a tanácstalanság, az ábrándképeikkel tökéletes ellentétben
álló valóság, ami egyébként központi motívuma A nagy Gatsbynek is. A főszereplő, Gordon pár hónapja tért vissza a
frontról, s azóta alkalmi munkákból tengődik, rövid, de szenvedélyes szerelmi
kapcsolatokba bonyolódik, miközben arról álmodozik, hogy valaki végre megveszi
a rajzait és sikeres ember lesz belőle, illetve abban reménykedik, hogy
egyetemi szerelmével is újrakezdheti abbamaradt kapcsolatukat. Ez a bizonyos
egyetemi szerelem, Edith is megjelenik az elbeszélés során, a kor nőtípusának
megfelelően kicsinosított külsővel, kiegyensúlyozott élet iránti vágyakkal és
az érte rajongó temérdek férfival való incselkedéssel és játszadozással, s
kettejük találkozása remekül szimbolizálja a rideg valóság helyett csodás
elképzelésekbe menekülő, majd abból kiábránduló fiatalságot, akik nem értik a
körülöttük hirtelen megváltozott világot. Hasonlóan érdekes karakter az a két,
Amerikába éppencsak visszatért katona, akik valamilyen szinten megrekedtek két
világ között, hiszen már nincs rájuk szükség a harcokban, ugyanakkor még nem
tudtak visszailleszkedni a társadalomba, s céltalan sétáik, beszélgetéseik jól
illusztrálták a fentebb említett korszakhangulatot, de említhetném akár a
szocialista eszméket hirdető, s emiatt leszerelt katonák által megostromolt
újságszerkesztőséget is, melynek vonatkozó jelenetei a feszült politikai légkörről
adtak tűpontos tudósítást. Lassú folyású, helyenként sehova sem vezető
dialógusokat tartalmazó elbeszélés ez, ami pont ezen tulajdonságainak
köszönhetően közvetíti kiválóan a húszas évek eleji atmoszférát. A másik
novella, Az alkoholista egy középkorú
alkoholista és a mellé kirendelt fiatal ápolónő kapcsolatát mutatja be, s
amellett, hogy a kor egyik káros szenvedélyét állítja a középpontba, egyben azt
is elmondja róla, hogy miért lett olyan népszerű: mert segített az embereknek
elmenekülni a mindennapok gyötrelmei vagy akár a félelem elől. Rövid, mégis
elgondolkodtató olvasmány. Mindezek után pedig térjünk rá A nagy Gatsbyre! Megmondom őszintén, nem túl nagy hossza és
viszonylag kevés konkrét történése ellenére eltartott egy ideig, mire bele
tudtam rázódni az olvasásba. Nick narrációja, önmagáról elmondott információi
érdekesek, ám kissé ömlengősek voltak, a környezetéről, az általa megismert
emberekről szóló leírásai néha untattak. Itt is voltak olyan beszélgetések,
amiknél nem tudtam eldönteni, hogy szándékosan csapongóak és látszólag
értelmetlenek, amivel a korszakot igyekszik minél hűebben bemutatni Fitzgerald,
vagy csak túlságosan nagy alkoholmámorban volt a megírásukkor. Mondjuk, lehet,
hogy egyszerre mindkettő, de részemről nem ment könnyen ennek az elbeszélési
módnak a megértése. Amikor kezdtek körvonalazódni az egyes karakterrajzok,
főleg amikor fény derült Gatsby és Daisy korábbi kapcsolatára, onnantól éreztem
azt, hogy sikerült felvennem a ritmust. Gatsby korábbi életének, legfőbb
motivációjának napvilágra kerülése egyértelműen a legérdekesebb része volt a
történetnek, nekem legalábbis nagyon tetszett ez a kidolgozott szereplő, aki
tökéletes megtestesítője volt a nagyravágyó, álomképeket kergető, a valóság
helyett a saját képzelgéseiben élő, romantikus fiatalnak, s nem volt képes
észrevenni, hogy amit ő olyan hevesen igyekszik elérni, már régen a múltba veszett.
Mint írtam a Május 1. New Yorkban
kapcsán, Gatsby és Daisy szerelme bármennyire is csodálatos és romantikus
lánylelkeket elbódító volt, hamar kiderült, hogy kettejük képzeletében
mennyire másként léteztek a dolgok, s mennyire máshogy viszonyultak az eltelt
évek változásaihoz. Gatsby mindent Daisy iránti szerelméért tett, azért az öt
évvel korábbi szerelemért, ami abban a formájában már csupán a férfi
gondolataiban létezett, míg a nő esetében csak addig tartott a vágyakozás, amíg
rá nem jött bizonyos dolgokra Gatsbyvel, illetve a saját jelenlegi helyzetével
kapcsolatban. A történet végén érkező tragikus fordulatok és a külvilág
nemtörődöm reakciója érzelmi szinten nagyon erőssé tették a kisregényt,
meglepőnek hangozhat, de nekem inkább ezek a részek tetszettek, úgy éreztem,
itt jelent meg igazán Fitzgerald mondanivalója, ami nemcsak az elveszettekről
szólt, hanem a tehetősebb és szegényebb rétegek között feszülő szakadékról is.
Ami a többi szereplőt, beleértve elbeszélőnket, Nicket illeti, nem tűntek túl
érdekesnek, Daisy helyenként kifejezetten idegesített, Nick kapcsán pedig végig
furcsálltam, hogy mekkora rajongással fordult Gatsby felé, s magáról alig
beszélt, barátságukkal is úgy voltam, hogy néha nem értettem, Nick miért tart
ki a férfi mellett, ha egyszer elítéli bizonyos tettei miatt. Pár szó erejéig
hadd térjek ki a hangulatfestésre, vagyis Gatsby fényűző estélyeire, az ott
folyó állandó mulatozásra, amik a megállíthatatlan élvhajhászás, a külsőségek
hangsúlyozásának kritikájától függetlenül tökéletes látképet adtak erről a
csillogó, robogó, a mélyebb szinteken azonban kilátástalan és szomorú
korszakról, melyben minden negatívuma ellenére szívesen élnék, mert akkor
éjjel-nappal hallgathatnám a jazzt és könyörtelen, ám annál sármosabb
gengszterek oldalán múlathatnám az időt. Na jó, azt hiszem, egy kissé eltértem
a tárgytól! ;)
Összességében nézve örülök, hogy eszembe jutott ez a könyv,
mert érdekes élmény volt újraolvasni. Az értelmezése nehézkesen ment, ám olyan
részletes és élettel teli módon ábrázolta a dzsesszkorszakot, hogy ha csak
átmenetileg is, de sikerült a hatása alá vonnia. Nem győzött meg teljesen, s
nem is lesz a kedvenc olvasmányom, szépirodalmi értéke és mondanivalója miatt
azonban úgy gondolom, érdemes elolvasni, hogy mit üzen nekünk Fitzgerald ezekből
a jazz-zenétől hangos, alkoholmámorban úszó évekből.
Értékelés: 3/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Május 1. New Yorkban: A két kallódó katonát, valamint Be és ki úr kalandjait.
- Gatsby és Daisy szerelmének történetét.
- Az estélyeket.
- A tragikus fordulatokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése