2016. január 29., péntek

Könyvkritika: Jean Molla - Sobibor - Az elhallgatott múlt

Január 27.-én volt a holokauszt áldozatainak emléknapja, ugyanis 71 évvel ezelőtt ezen a napon szabadították fel az auschwitzi koncentrációs tábort. Pár éve a moly.hu oldalon ebből az alkalomból mindig részt veszek egy kihíváson, melynek az a lényege, hogy az emléknap hetén elolvassunk legalább egy, a holokauszthoz köthető könyvet. Idén a ma sorra kerülő művet választottam.
A történetről röviden: Emma egy tizenhét éves lány, aki anorexiával küzd. Egy napon nagyanyja holmijai között egy titokzatos naplóra bukkan, s amikor elkezdi olvasni, feltárul előtte a borzalmas múlt...
Jó pár könyvet elolvastam már a témában, ennek ellenére a Sobibor - Az elhallgatott múlt mégis képes volt meglepetést okozni. Eleinte nem nagyon tetszett, mert nem értettem, mégis hogyan függ össze egy tinédzserlány kamaszkori problémája a zsidóüldözéssel? Aztán megismertük a napló tartalmát, és onnantól csak ültem döbbenten az ágyon, olvastam, de minden második mondatnál meg kellett állnom, mert annyira belém martak a képzeletbeli napló sorai. Szörnyűséges volt. Ugyan olvastam már ezekről a dolgokról korábban is, de mégis mélyen megdöbbentettek a borzalmak puritán leírásai és a zsidók iránti gyűlölettől fűtött szavak. És akkor még nem is sejtettem, hogy a könyv vége tartogat számunkra egy csavart. Szeretném, ha minél többen elolvasnák ezt a könyvet, ezért nem spoilerezem el, de maradjunk annyiban, amikor már azt hinnéd, hogy ennél jobban nem döbbenhetsz meg a cselekményen, akkor érkezik egy fordulat, ami mindent más megvilágításba helyez.
Bár fikciós környezetben játszódik a sztori, Sobibor nem a képzelet szüleménye (ezt az írónő is kiemeli az előszóban). Tényleg létezett ott egy koncentrációs tábor, amit a németek később megsemmisítettek, és fákkal ültették be a helyet, ahol egykor zsidók ezreit pusztították el. A naplóbejegyzésben szereplő nevek többsége  - természetesen a hírhedt ( Adolf Hitler, Heinrich Himmler, Adolf Eichmann) neveken kívül - is valós személyekre utal, bár maga a naplóíró feltételezhetően csupán fiktív karakter. Ez a könyv nagyon jól mutatja be, hogy a második világháborúnak és legfőképpen a holokausztnak milyen hatásai vannak a további generációkra nézve. Emma is egy ilyen személy, akinek családja nem éppen makulátlan múltjával kell szembesülnie, s meg kell próbálnia együtt élni a megismert tudással.
Fentebb egy fél mondat erejéig már utaltam rá, itt most picit hosszabban is leírom: mindenkinek tudom ajánlani ennek a könyvnek az elolvasását. Vannak megrázó részei, és sírni is lehet rajta bőven, de megéri elolvasni. Amit a Saul fia kapcsán már említettem, az erre a könyvre is érvényes: olvassátok el, ezáltal emlékezzetek/emlékezzünk a holokauszt áldozataira!


Értékelés: 4,5/5
Jelenetek, amiket érdemes elolvasni:
  - A titokzatos naplót.
  - A fordulatot és ami utána jön.

Nincsenek megjegyzések: