2018. április 24., kedd

Könyvkritika: Laura Ingalls Wilder - Kicsi ház a nagy erdőben

Ma egy rövid könyvecske véleményezését olvashatjátok. Ez is egy olyan példány, ami megtalálható az itthoni magánkönyvtárunkban, ami jól jött, mert mostanra valami könnyen és gyorsan olvashatót szerettem volna beilleszteni.
A történetről röviden: A wisconsini erdőben egy gerendaházikóban él Laura szüleivel és testvéreivel. A négy évszak váltakozása során követhetjük a kis család mindennapjait, tevékenységeit…
Amennyire vissza tudok emlékezni, kisebb koromban már megismerkedtem ezzel a kis elbeszéléssel, bár az már nem rémlik, mit gondoltam róla akkoriban. Amikor most elkezdtem, először alaposan csóváltam a fejem a választásom miatt, mert egyáltalán nem érdekelt, amit olvastam. Aztán szép lassan beszippantott magába a sztori, s ugyan azt nem mondanám, hogy teljesen lekötött, de észrevettem a benne rejlő értékeket. A szövegben nem fedeztem fel semmi konkrét utalást, amiből kikövetkeztethettem volna, hogy nagyjából melyik év környékén játszódik a cselekmény (a 19. század vége felére tippelnék), de érdekes volt az életükről, a különböző elfoglaltságaikról olvasni, hogy miként igyekeztek önfenntartóak lenni, és amit lehetett, maguk termeltek vagy készítettek el. A modern kor emberének ez már kissé furán hathat, ugyanakkor jó belegondolni abba, hogy vidéken a kötetben leírt munkafolyamatok egy részét a mai napig végzik. A főszereplő, Laura gyermeki szemszögén keresztül azonban nem csak a felnőttek munkájába, hanem a kicsik játékaiba is betekintést nyerhettünk. A mai világban, ahol a gyerekek félig-meddig a virtuális világban élnek, egyszerre volt szép és elkeserítő kukoricacsuhából készült babákról, levelekből, ágakból, makkokból készült babaházakról olvasni. Laura egyébként tökéletes gyermekkönyv-szereplő volt: érdeklődő, kíváncsi, néha engedetlen és durcás, akinek a helyébe minden fiatal olvasó könnyen beleképzelheti magát. Nekem leginkább az édesapa által elénekelt dalok szövegrészletei, valamint az elmesélt családi történetek tetszettek, és az illusztrációk is szépek lettek.
Nem tudom, hogy manapság könyvesboltokban vagy könyvtárakban rá lehet-e bukkanni erre a könyvre, mert szerintem érdemes lenne a mai kisgyerekekkel megismertetni ezt az elsőre idegennek tűnő, de nagyon érdekes világot.


Értékelés: 3,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Az édesapa elbeszéléseit.
  - A táncmulatságot.
  - Laura először megy el a közelükben lévő faluba.

Nincsenek megjegyzések: