Még tavaly
találtam ki, hogy 2019-ben a sorozatok terén nyitok kicsit a minisorozatok
felé, ami elsősorban az angol történelem iránti megnövekedett érdeklődésemnek
tudható be, igaz, várakoznak olyanok is a várólistámon, amiknek nem valamilyen
történelmi esemény a központi eleme. Ennek a tervnek első elemeként mutatom be
az általam januárban végignézett, hat epizódból álló Farkasbőrben című mini-sorozatot.
A
történetről röviden: Az 1520-as évek végén járunk. VIII. Henrik angol király
Aragóniai Katalinnal kötött házasságából húsz év alatt egyetlen életben maradt
fiú sem született. Henrik sürgősen szeretne egy fiút, akivel bebiztosíthatná a
trónöröklést, ezért arra kéri Wolsey bíborost, érje el Rómában a házasság
érvénytelenítését, hogy Henrik feleségül vehesse szeretőjét, Boleyn Annát, aki
fiúörököst ígért neki. Wolsey nem jár sikerrel, kegyvesztetté válik, s ekkor
lép elő titkára, Thomas Cromwell, aki hamar a király bizalmasa és kényes
ügyeinek intézője lesz…
Szeretem
azzal indítani a véleményeimet, hogy elmesélem, milyen körülmények között
bukkantam rá az adott könyvre, filmre, sorozatra. Nos, a Dél-Dunántúlon élve
már jó pár éve felfedeztem, hogy a televíziónk alkalomadtán képes horvát
tv-csatornákat befogni, amiken rendszeresen adnak külföldi sorozatokat, filmeket
eredeti nyelven, horvát felirattal (megjegyzem, ezt a magyar csatornák is
átvehetnék). Hétvége volt, és mivel a magyar adókon semmi érdekeset nem
találtam, átböngésztem a horvátokat, és az egyiken épp a Farkasbőrben ment. Ott ragadtam, elsősorban a rengeteg ismerős
színész miatt, de persze a sztorira is figyeltem. Az angol történelem
autodidakta felfedezését csak pár hónappal ezután kezdtem, és akkor sem VIII.
Henrik élete és kora volt kutatásaim elsődleges tárgya, csak később kaptam rá
arra, hogy a könyvtár angol történelmet tömörítő polcain róla, tetteiről és
feleségeiről keresgéljek anyagot. Most, miközben néztem a sorozatot, még
érdeklődőbb lettem, sikerült is találnom egy vaskos, nagyon is összeszedettnek
és érdekesnek tűnő könyvet Boleyn Annáról, aki egyértelműen a leghíresebb
(hírhedtebb?) lett a hat feleség közül. Arra csak a sorozat elkezdésekor jöttem
rá, hogy egy történelmi hűségre törekvő, de fikciós elemekkel gazdagított
regény adaptálásaként jött létre, én azt hittem, teljes mértékben történelmileg
bizonyított eseményekre épül. Utólag úgy gondolom, előzetes tudás nélkül is
élvezhető és érthető a sorozat, én azért próbáltam valamennyire „felkészülni”,
de persze egy rakás név jött szembe velem, akikről nem olvastam, és később
kellett pótolnom a hiányosságaimat, ezáltal jobban megértve a történéseket.
A már
említett házasság érvénytelenítése körüli igyekezetek, ellenkezések mentén
bontakozott ki a cselekmény, ami általában zárt terekben zajló, titkos és nem
annyira titkos beszélgetésekben kicserélt információkban nyilvánult meg. Ezek a
dialógusok olyan élettel teliek, érzelem-és részletgazdagok voltak, hogy
igazából nem is hiányoltam az egyes események konkrét megjelenítését, épp elég
volt, ahogy beszámoltak róla egymásnak. A királyi udvarra jellemző intrikák,
összeesküvések, sugdolózások tökéletes elegyét vonultatta fel a sorozat, de a
hatalommal való visszaélés, a csendben szervezett bosszú is nagy szerepet
kapott. Az első epizódokban megismerhettük a főbb szereplőket, motivációikat,
esetleges hátterüket, főleg Thomas Cromwellét, aki a harmadik résztől lett
igazán fontos figurája a történéseknek, sőt mondhatjuk, hogy ő volt a
főszereplő, nem pedig Henrik vagy Boleyn Anna. Wolsey bíboros bukását követően
Cromwell lassan, de biztosan használva ravasz észjárását érte el, hogy Henrik bizalmába, majd később a tanácsába fogadja. Miután ilyen magas pozícióba került, törvényeket fogalmazott és valósított meg, amik alapjaiban
változtatták meg a katolikus egyház és Anglia viszonyát, s közben folyamatosan lavírozott
a király új házasságát ellenzők és támogatók között. Miután Henrik Annától sem
kapta meg a vágyott fiú utódot, Cromwell feladata lett a királynő leváltása, s a
sorozat által sugalltak szerint ezzel a régóta kitervelt, bár ki nem mondott
bosszúját teljesíthette be. Nekem eleinte nem volt egyértelmű Cromwell célja,
hiszen egy időben úgy tűnt, jó kapcsolatot ápol Annával, az utolsó epizódban
látottak, illetve a folyamatos visszaemlékezése egy bizonyos előadásra azonban
nem hagytak kétséget afelől, hogy mi vezérelte a királynő hűtlenségével kapcsolatos bizonyítékok felkutatásakor. A történetvezetés nem volt mindig lineáris, néha
előre-hátra ugrált a jelenben és a múltban, így megismerhettük Cromwell
múltjának bizonyos részleteit, amik meghatározták és formálták a személyiségét.
Érdekes volt megtudni, honnan indult és hova ért el a kitartásának, az eszének
köszönhetően, vagy azt figyelni, hogy csupán a szavaival képes hatást
gyakorolni emberek gondolataira, érzéseire. A Wolsey iránti hűsége bemutatta,
mennyire hálás neki, amiért maga mellé vette, Henrikkel való kapcsolatában inkább
a kötelesség kapott elsőbbséget, alkalomadtán pedig felettébb ügyesen
befolyásolta a királyt. A csendes, magába zárkózó, belül azonban folyamatosan
terveket, megoldásokat szövögető Cromwellt Mark Rylance olyan visszafogott
zsenialitással játszotta el, hogy minden epizódnál elállt tőle a szavam. Olykor
semmi mást nem csinált, csak szemlélődött, s biztos voltak, akik ezt unalmasnak
találták, én azonban szinte láttam, ahogy forognak a kerekek az agyában. Láttam
már őt pár filmszerepben, amikben bizonyította színészi kvalitásait, és talán a
Kémek hídjában nyújtott ugyanilyen
kiegyensúlyozott és egyszerűen nagyszerű alakítást, mint itt Thomas
Cromwellként. Hozzá hasonlóan kiemelkedett az egyébként remek színészgárdából
Claire Foy Boleyn Anna szerepében. VIII. Henrik második feleségét a mai napig
két szélsőség mentén ítélik meg: vagy ő a szép, okos, félreértett nő, akinek
intelligenciája nem kapta meg a megfelelő figyelmet a saját, férfiak uralta
korában, vagy pedig ő a gaz csábító, a király kegyével gátlástalanul visszaélő
és azt ellenségei megsemmisítésére használó, akaratos hisztérika. Bár nem
ennyire végletesen, de mégiscsak a második csoportra rímelő Annát láthattuk
jelen sorozatban, hiszen amint lehetősége kínálkozott rá, valóban lecsapott az
általa nem kedvelt egyénekre, rendszeresen gúnyt űzött mindenkiből és ki nem
hagyott egy alkalmat sem, hogy az előző királynőt, valamint Henrik első
házasságának egyetlen életben maradt gyermekét ócsárolja. Claire Foy-jal megint
csak úgy vagyok, mint Mark Rylance-szel, hogy nem igazán tudom szavakba önteni
a gondolataimat. Minden negatív cselekedete ellenére egyszer sem éreztem, hogy
tiszta szívből utálnám Annát, ugyanis a színésznő képes volt a karakter makacs,
céltudatos, olykor kegyetlen tettei közepette megmutatni a sebezhetőségét, a
jövőtől való félelmét, ami egyértelműen a hatodik epizód Towerbeli
jeleneteiben, valamint a kivégzés előtti pillanatokban csúcsosodott ki. Érdekes
módon VIII. Henrik szinte alig volt észrevehető eme két ember mellett, habár
ezért nem Damian Lewis korrekt alakítása okolható, hanem egyszerűen a történet
épült fel úgy, hogy a királyt egy nem túl izgalmas, könnyen befolyásolható
egyénként ábrázolta. A bejegyzés elején, a sorozattal való első találkozásomról
szólva elmondtam, hogy elsősorban a színészek miatt néztem bele. A már
felsoroltak mellett ugyanis a fél Trónok
harca-gárda felvonult (itt inkább fontosabb mellékszereplőkre gondoljatok,
ne olyan főszereplőkre, mint Daenerys, Havas Jon vagy Cersei), fantasztikus
figurákat hozva magukkal, illetve feltűnt egy-két fiatal színész, akikért híres
filmszerepeik miatt már rajongok egy ideje. Ja igen, meg volt Mycroft is a Sherlockból :DD Na jó, viccet félretéve,
mindenképpen hozzájárult a sorozatról alkotott pozitív összképhez, hogy
tehetséges, már máshol is bizonyított, jobbára brit színészek bukkantak fel a
kisebb-nagyobb szerepekben. Az érdekes cselekményvezetés, a gondosan összeválogatott
színészek mellett hadd szenteljek pár szót a látványtervnek, hiszen egy 16.
századi sorozat hitelességét nagymértékben befolyásolja a korhű atmoszféra. A
belső terek berendezései, a karakterek ruhái és a zene tökéletes reneszánsz
hangulatot varázsolt elém az epizódok során, sokszor kívántam azt, bárcsak
beléphetnék a sorozat világába, hogy tegyek egy sétát a hosszú folyosókon, az
udvarhölgyekéhez hasonló, gyönyörű ruhában. Ki tudja, milyen titkokra
bukkanhattam volna a sötét sarkokban és szobákban…
Összefoglalóan
azt mondhatom, remek kezdés volt ez a történelmi (mini)-sorozatokkal való
ismerkedésemhez. Habár egy regény feldolgozásaként mesélte el a sokszor
hallott/olvasott sztori újabb verzióját, ezt csodálatos atmoszférateremtéssel,
lassú, viszont érdekes elbeszéléssel, valamint remek színészek asszisztálásával
tette meg. Nem garantált a száz százalékos történelmi hűség, viszont ha kicsit
is érdeklődsz az angol történelem iránt, akkor kár lenne kihagynod.
(Egyébként
annyira ráfüggtem erre a korszakra, hogy erősen gondolkodom a Tudorok című sorozat elkezdésén, csak
annyi negatívumot olvastam a történelmi eseményeket semmibe vevő
hozzáállásáról, hogy egyelőre visszakozom.)
Értékelés: 75%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Cromwell múltjának részleteit.
- Aragóniai Katalin, Mária és Erzsébet hercegnő, valamint Jane Seymour rövid jelenéseit.
- Boleyn Anna királynővé koronázását.
- A beszélgetéseket, amikben néha nagyobb szerepe van az elhallgatott, mint a kimondott dolgoknak.
- A hatodik epizódot.
Farkasbőrben /Wolf Hall/ (2015)
színes, feliratos, 60 perc
Rendező: Peter Kosminsky
Szereplők: Mark Rylance, Damian Lewis, Claire Foy, Anton Lesser, Jonathan Pryce, Bernard Hill, Mark Gatiss, Tom Holland, Thomas Brodie-Sangster, Mathieu Amalric
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése