Valahányszor
olyan bejegyzést készítek, aminek a tárgya nagyon tetszett és közel került a
szívemhez, mindig van bennem némi drukk, hogy vajon sikerül-e szavakba,
mondatokba öntenem azt a rengeteg érzést, gondolatot, amit kiváltott belőlem az
adott könyv, film, esetleg sorozat. Utóbbiaknál különösen nehéz, hogy több
évadnyi történésről kell átfogóan, mégis érdekesen és nem túl dagályosan
értekeznem. Ráadásul én két kategóriában különítem el a sorozataimat: vannak
azok, amiket visszafogott érdeklődéssel szeretek nézni, mert tartalmaznak
érdekes momentumokat, karaktereket és vannak azok, amikért őrülten rajongok,
többször is megnézem az új évadot reklámozó előzeteseit, remegve számlálom a
napokat a bemutatójáig, és odavagyok a szereplőiért, a történetéért,
mindenéért. Ebből kifolyólag a második csoportba tartozókat nehezebben is tudom
elengedni, amikor befejeződnek, de általában elégedett vagyok a lezárásukkal és
úgy összességében a sorozat által bejárt úttal. Egészen eddig a pillanatig,
szóval jelenleg a szokásosnál is nehezebb egy normális bejegyzés megírására
koncentrálni, mert folyamatosan az kattog az agyamban, hogyan voltak képesek
egy tökéletes, közönségkedvenc sorozatot a sztori előrehaladtával egy rakás
rossz ötlettel, megvalósítással letéríteni a jó útról, és belevezetni egy
hatalmas szakadékba az utolsó évaddal. Jó, már érzem, hogy kúszik elő belőlem
az őrült és csalódott rajongói énem (ami nagyon rossz kombináció), úgyhogy
nyelek egy nagyot, és a hosszú bevezető után rátérek a sorozatra. Spoilerek kis
mennyiségben előfordulhatnak, úgyhogy csak óvatosan!
A
történetről röviden: Westeros Hét Királyságában járunk, ahol a Vastrónért,
vagyis a totális hatalomért folyik a harc különféle nemesi házak között,
mialatt a messzi Keskeny-tenger túloldalán az országot egykor uraló dinasztia
utolsó életben maradt tagjai próbálnak sereget toborozni, és visszaszerezni
azt, ami jog szerint őket illeti, Észak hóba vesző területein pedig egy
titokzatos veszedelem közeledik a birodalom felé…
Mindig
szeretek mesélni arról, hogyan bukkantam rá a bejegyzés témáját adó dologra. A Teen Wolf – Farkasbőrben című sorozat
kapcsán említettem, hogy egy barátnőm hatására kezdtem el, ugyanis ő igazi
sorozatfogyasztó volt már akkor is, és mivel együtt laktunk, alkalmanként
megnéztem vele olyan sorozatok epizódjait, amiket én nem ismertem. Akkoriban még
nem érdeklődtem különösebben a sorozatok iránt, volt pár, amit rendszeresen
néztem, de újakba ritkán kóstoltam bele (és a mostani énem sikít belül, hogy
miért voltam ilyen lusta; manapság sokkal szívesebben fordulok újabb és újabb
történetek felé). Épp a negyedik évad volt az aktuális, és ha jól emlékszem,
talán a hírhedt Joffrey-Margaery esküvős részt láttam először, aztán még
egy-kettőt, amiből végül az lett, hogy azon a nyáron letekertem az addigi
évadokat és lelkes rajongóvá váltam. Ja igen, amíg el nem felejtem: a könyveket
nem ismertem, azóta is csak az első kötetet olvastam el, de azt is csak azért,
mert megkaptam karácsonyi ajándéknak, egyébként nem volt tervben, mert úgy
gondoltam, nekem a sorozat bőven eleget nyújt. Szóval, rajongó lettem, még
jegyzeteket is készítettem, amiket a mostani bejegyzés apropóján elő is
kerestem, hogy könnyebben fel tudjam idézni a kezdeteket; nevettem is rajtuk
egy sort, ugyanis a konkrét történések leírása helyett inkább az érzéseimről,
kedvenc jeleneteimről írtam, illetve hogy mennyire szeretem az egyes színészek
akcentusait (Great-Britain, love you forever! <3), az egyes epizódokban
megszólaló dalokat és az olyan idegen nyelvek hangzását, mint amilyen a
dothraki vagy az ó-valyriai. De ezeken kívül mi is tetszett meg annyira? A
cselekményvezetés sokrétűsége, a rengeteg szereplő ide-oda kanyargó történetei,
még úgy is, hogy az elején nem volt egyszerű megjegyezni, ki kivel van, kinek a
szövetségese, vagy éppen kit akar eltenni láb alól. A Trónok harcát megelőzően nem érdekeltek különösebben az olyan
típusú sorozatok, amik tele vannak káromkodással, mészárlással és egyik
karakternél se veheted biztosra, hogy hosszú életű lesz, ehhez képest rövid idő
alatt magával rántott a sorozat a sok összeesküvésével (amiket nem mindig
értettem meg elsőre, de idővel kibogoztam őket) és csatájával. Az elkülönülő,
ugyanakkor összefüggő történetszálak szövevényességét, az egyes szereplők
sztoriban játszott szerepük nagyságától független kidolgozott, részletes karakterrajzait,
önálló történeteit is hamar megkedveltem. A miszticizmus, a varázslatok is
központi szerepet játszottak, a többféle vallás, a vargok, a Mások
rejtélyessége szintén izgalmas összetevők voltak, amik egyre inkább
felcsigázták az érdeklődésemet, hogy aztán értetlenségben és csalódottságban
tetőzzenek (Túl korai, túl korai, tartsd még magad egy ideig…). Sokat tűnődtem
azon, hogy mennyiben érintsem a konkrét történéseket, hiszen a korábbi
sorozatos bejegyzéseimben már-már mániákusan vettem végig az egyes évadok
cselekményeit, de itt úgy voltam vele, hogy a sokféle szerteágazó történet
újraelmesélése helyett inkább a nagyobb ágakra térek ki, illetve majd a
karaktereknél teszek utalásokat arra az általuk bejárt út bizonyos sarkalatos
pontjaira. Az első évadokban nagyon tetszett, hogy sok múltbeli történetet
emlegettek fel, amik az aktuális helyzetre való reflektálás, vagy esetleges
előreutalás egy-egy szereplő várható sorsának beharangozása mellett arra is
remek volt, hogy gyorstalpalót kapjunk Westeros történelméből. Jól felvázolták a
karakterek közti viszonyokat, közös múltbeli élményeket, valamint a főbb
házakat, akik végig nagy szerepet játszottak a trónért folytatott harcban. Másik
fő cselekményszál volt a Falon élő Éjjeli Őrség, akiknek elsődleges feladata a
birodalom védelmezése volt; a titokzatos Mások főleg az ő szemszögükön
keresztül tűntek fel, ahogy egyre közelebb értek a Falhoz, de a Falon túli
vadakat is rajtuk keresztül ismerhettük meg, akik előbb ellenségként, majd
szövetségesként voltak jelen a Mások elleni harcban a visszahúzódó, majd
határozottabbá váló Havas Jon munkálkodása következtében. Őszintén szólva,
engem sokáig egyáltalán nem kötöttek le az Éjjeli Őrséghez kapcsolódó
jelenetek, Jonnál sem értettem, mire fel ez a nagy rajongás érte (a kinézetén
kívül, bár engem azzal se fogott meg különösebben), csak egy búsan nézelődő
fiatalembernek láttam. Aztán olvastam az R+L=J-teóriáról, illetve amikor
Melisandre visszahozta az életbe, valahogy érettebb, harciasabb szereplővé
vált, a rideghoni összecsapásban, a Fattyak Csatájában és az utolsó évad
csatáiban is odatette magát, ám a harcon kívüli dolgokban és döntésekben nem
igazán volt jelen, leginkább az utolsó évadban éreztem azt, hogy egy beragadt
lemez módjára ugyanazt a nótát fújva egyáltalán nem veszi észre, mi zajlik
körülötte. Ami a nem harcos oldalát illeti: a szerelmi életében Ygritte-tel jó
párost alkottak (és alkotnak a mai napig ;) ), ám a Daenerysszel lefolytatott
románca katasztrofális volt, pedig eleinte szurkoltam nekik, főleg hogy
Daenerys nagy kedvencem volt. Ha már Daenerys: a harmadik fő szál a legyőzött
Targaryen-dinasztia két életben maradt és elbujdokolt tagjára koncentrált, akik
a trón jogos örököseként (na igen…) próbáltak sereget szerezni és Westerosra
vonulni. Viserys, Daenerys bátyja ezt a sereget egy dothraki hordában képzelte
el, így eladta a húgát Khal Drogónak a szövetségért cserébe. Az elején tehát
nem úgy tűnt, hogy ebből az árucikknek tekintett, megalázott fiatal lányból
valaha trónkövetelő lehet, pedig az lett. Daenerys története engem anno pont
ezért fogott meg, és pont ezért szurkoltam neki, mert a lehető leghátrányosabb
helyzetből indulva, hosszú, keserves utat járt be, ami során folyamatosan
lenézték, bántották, ő azonban minden ellenfélnek beintett, a tűzből kilépve
felnevelt három csodaszép sárkányt, sorban szabadította fel a rabszolgákat,
szövetségeseket, bizalmasokat gyűjtött maga köré, vagyis a legjobb úton volt a
trón megszerzése felé. Voltak alkalmak, amikor előtört belőle a hisztis
királylány, Meereenben is hozott rossz döntéseket, mégsem ingott meg a
bizalmam, mert úgy éreztem, belátja, és ki fogja javítani a hibáit. Megérkezése
Westerosra az egyik legjobban várt pillanat volt, a sikertelen manőverezései
sem tántorítottak el, aztán az utolsó évad full pszichóba taszította, és meg is
érkeztünk csalódottságom egyik nagy okához. Oké, tudom, hogy rengetegszer
előkerült a bátyja és az apja őrültsége, sokan tartottak tőle, hogy ő is
ugyanolyan lesz, azonban legalább ennyiszer az is elhangzott, hogy ő más, mint
a családja eddigi tagjai. Ehhez képest az utolsó pillanatban a készítők mégis
kisütötték az agyát, hogy legyen ok eltávolítani az útból és a valóban jogos
örököst, Jont ültetni a trónra (ami végül máshogy alakult, de erről később).
Visszakanyarodva
a sorozat misztikus vonulatához: a Másokat, vargokat, a Háromszemű Hollót
körüllengő, patikamérlegen kiadagolt feszültség, a homályos információk, amik
nagy és izgalmas folytatás ígéretét tartogatták, sokáig képesek voltak
izgalomban tartani, amíg az utolsó két évad bele nem rondított ebbe is.
Mondjuk, akkor rajongói sokkot kaptam, amikor a hetedik évad végén az Éjkirály
Viseriont meglovagolva lebontotta a Falat, az remek pillanat volt, azonban a
nyolcadik évad várva várt nagy összecsapása egyáltalán nem váltotta be a hozzá
fűzött reményeimet. Egyrészt alig láttam valamit az epizódból, aminek a
szereplők szempontjából megértem a dramaturgiai lényegét, de azért a nézőknek
adhattak volna némi kapaszkodót az epizód áttekinthetősége érdekében. Bran és
az Éjkirály kapcsán szintén vártam volna valami elmecsatát vagy tudom is én,
helyette nézegették egymást pár percig, aztán Arya rövidre zárta az egész
Hosszú Éjszaka-témát. Pont. Ha valamit öt-hat évadon átívelően építgetsz, akkor
feltételezhető, hogy törődsz vele annyira, hogy rendes és normális lezárást
adsz neki. A Háromszemű Holló történetszállal kapcsolatban szintén nagyot
csalódtam, de lehet, hogy nekem voltak túlzott elvárásaim, ugyanis arra
számítottam, ennek nagyobb szerepe lesz annál, minthogy Bran tolószékes
történelemkönyvvé változva mered a semmibe, dob be random mondatokat és
elvárja, hogy figyeljenek rá és komolyan vegyék, de hosszabb magyarázatokat nem
ad semmire. Emlékszem, a harmadik, negyedik évadban, amikor Jojen és Meera Reed
csatlakoztak Bran kis csapatához, és Jojen beszélt a Zöldlátókról, vagy amikor
Brannek rövid bevillanásai voltak a jövőről, mennyire fel voltam spannolva, a
Háromszemű Hollóvá válását is érdekes volt végigkövetni, aztán elindult ez a
Terminátor-üzemmód… Örültem, amikor Sansa, Bran és Arya újra találkoztak
Deresben a hetedik évadban, ám Bran viselkedése keserédessé tette az egészet.
Az, hogy végül a képessége miatt választották őt Westeros új uralkodójává, nem
volt rossz ötlet, mégis olyan idegenül hat számomra, a totális érzelemmentes
viselkedése miatt. A különböző vallások is vesztettek a szerepükből az évadok
előrehaladtával, amit értek valamilyen szinten, hiszen voltak olyanok, amiket
legyőztek, ám voltak, amik felemelkedtek, de aztán mégsem mutattak fel semmi
izgalmasat. A Hit királyvári működése a középkori vallásháborúkat idézte, a
Fény Ura titokzatos követőiről, uruk céljairól azonban egy idő elteltével nem
sok szó esett, csak téves látomásértelmezések váltották egymást random
varázshasználattal. Na jó, mivel az utóbbi mondataimban sokszor kerül elő, hogy
mi mennyire jó volt, amíg el nem rontották, szerintem eljött az ideje, hogy
elmondjam a véleményemet a hetedik és
nyolcadik évadokról, mivel szerintem ott kezdtek igazán rosszra fordulni a
dolgok. Amikor a hetedik évad kapcsán bejelentették, hogy az eddigiektől
eltérően csupán hét részből fog állni, viszont hosszabb időtartamú epizódokra
számíthatunk, még nem gondoltam semmi rosszra, épp ellenkezőleg. Ugyan mindig
imádtam, hogy az egyes epizódokban okosan elosztva, a figyelmet fenntartva
haladtunk a főbb történetszálakon, valamint némely fontosabb karakter
melléksztoriján, alkalmanként azonban ott volt az érzés, hogy ebből többet akarok,
és naiv módon azt gondoltam, a hosszabb epizódokban megkapom azt a többet.
Végülis megkaptam, mert több helyszínt fedett le egy rész, több szereplő is
belefért egy epizódba, és ez egy ideig el is terelte a figyelmemet a
nyilvánvaló problémákról, amik ott nyújtóztak ugyan, de mindig eltakarta őket
egy-egy régóta várt találkozás, vicces jelenet vagy izgalmas történés. Az évad
befejeződése utáni hetekben, hónapokban gondoltam végig, hogy bizony, valami
nem stimmelt, nem volt az igazi: beszélgetések zajlottak le, amik ugyanakkor
semmi érdemlegeset nem mondtak, néhány történetszál ívéből hiányoztak
magyarázatok. Utóbbira nagyon jó példa Sansa és Arya viszonya, akiket
folyamatosan konfliktushelyzetben láttunk, az utolsó pillanatban mégis úgy
tűnt, az elejétől fogva tudtak Kisujj cselszövéseiről. Mondhatjátok, hogy e
nélkül is ki lehetett logikázni, hogy a színfalak mögött tanácskoztak a
Stark-testvérek, de ha legalább egy jelenetet láthattunk volna, amiben erről
beszélnek vagy esetleg Bran felvilágosítja őket a férfi korábbi tetteiről
(állítólag van is egy ilyen kimaradt jelenet), az egész érthetőbb és tisztább
lett volna. Bran rejtvényekben beszélése már ekkor elkezdett idegesíteni;
drámaiság szempontjából lehengerlő volt, amikor olyan dolgokról beszélt, amikről
elvileg nem tudhatott, néha azonban célravezetőbb lett volna, ha mondjuk, közli
a hallgatóságával, honnan tud dolgokat és miért érdemes figyelni arra, amit
mond. Az meg már egészen apró logikai buktatócska, hogy a máskor több évadon át
tartó utakat ezúttal egy epizódon belül
tették meg a hősök (Doctor Strange biztos elugrott szabadidejében Westerosra és
kisegítette őket, hahaha). Vagyis az volt a végkövetkeztetésem, hogy a
mennyiség a minőség rovására kezdett mászni abban az értelemben, hogy hosszú epizódok
ide vagy oda, elhamarkodottá és kidolgozatlanná vált az elbeszélés. Aztán
bejelentették, hogy a nyolcadik évad mindössze hat részből fog állni, nagyjából
másfél órás epizódokkal és mellesleg csúsztatják egy évvel a bemutatót, mert
minél látványosabb csatákkal és részletesebb karakterfejlesztésekkel
szeretnének kedveskedni a nézőknek. HAHAHAHAHAHA…. Kivártam, izgultam és egy
összecsapott, a sorozathoz nagyrészt méltatlan évadot kaptam cserébe. Maguk az
epizódok nem voltak rosszak, ám mindvégig érződött, hogy az a plusz, ami olyan
fantasztikus és nagyszerű sorozattá avatta a Trónok harcát, egyszerűen elpárolgott a nyolcadik évadra, holott
egy ilyen magas szinten sikeres sorozattól okkal várja el az ember a katarzist
hozó finálét. Talán a készítők is belefáradtak a nagy vállalásba, nagy falattá
vált számukra az elbeszélés normális lezárása, mert egyszerűen semmi nem
stimmelt. A látványosnak szánt csatajelenetek közül az első egyáltalán nem
tetszett a világítás hiánya, némelyik szereplő alulhasználtsága és a logikátlanságok
miatt, a másodikban legalább volt némi feszültség, de a logika ott sem kapott
túl nagy szerepet. Daenerys karakterének kisiklatása amellett, hogy a rajongójaként
nagyon fájt, elsietett volt, és oké, elfogadom, ha valaki azt mondja, hogy előre
látható volt, hogy el fog borulni az agya és én ezt a rajongói rózsaszín
szemüvegem miatt nem láttam, de akkor is fenntartom, hogy a korábbi évadokban
többször elhangzott róla, hogy ő nem olyan, mint a felmenői és pont ettől lehet
jó uralkodó. Az utolsó epizód előtt már napokkal direkt felhergeltem magam,
hogy: „Ú, biztos borzalmas lesz!”, csak hogy felkészüljek a csalódásra. Nem
lett annyira rossz, ez elsősorban néhány mellékszereplőnek és a Starkoknak
köszönhető, akik egy kivétellel és kis túlzással oda értek vissza, ahonnan
elindultak, azonban tanultak, változtak, felnőttek az út során, szóval az ő
sztorijukkal mondhatjuk, hogy elégedett vagyok. Összességében nézve viszont az
utóbbi két évad méltatlan a sorozat korábbi évadaihoz, amikben rendesen odafigyeltek
a főbb történetre, a szereplőkre, de még a különféle mellékszálakra is. Ja,
hogy az ötödik, hatodik évadban ott volt Dorne és a Homokkígyók… juj, a
tökéletes példái annak, hogyan kell rosszul megírni és használni harcos női
karaktereket… Most mondjam azt, hogy az volt az első figyelmeztető jel, hogy
rossz irányba tartanak a dolgok? Hm…
Nyomokban
már eddig is kitértem fontosabb karakterekre, most azonban kicsit
részletesebben mennék bele ebbe a témába. A sorozat hosszúságából és
összetettségéből kifolyólag rengeteg szereplőt felvonultatott, a főbb házak
képviselői mellett jó pár emlékezetes mellékszereplőt ismerhettünk meg, bőven
volt választék, amiből lehetett kedvenc vagy utált szereplőt választani. Amikor
ezt a bejegyzést tervezgettem, és elgondolkodtam a karakterrajzokon, arra
jutottam, hogy igazából nem lehet fehérre és feketére, vagyis szélsőségesen jó
vagy szélsőségesen rossz csoportra felosztani őket (néhány elég egyértelmű
kivétellel), hanem mindenki cselekedeteiben, gondolataiban vannak szürke
területek; a becsületes is tehet helytelen dolgot, ugyanakkor a rossznak is
lehetnek olyan megnyilvánulásai, amitől emberibbnek láthatod őt. Arra jó pár
példát kínált a sorozat, hogy a végletekig becsületes ember bizony nem húzza
sokáig, hiába játszol őszintén, a szabályok szerint, ha közben körülötted
mindenki megszegi a szabályokat, előbb-utóbb el fogsz bukni, viszont a totális
ellenkezője, a szélsőségesen gonosz, sőt szadista karakterek sokáig (némelyik
túl sokáig) életben maradhattak. Na igen, azt nem lehet elvitatni a sorozattól,
hogy egy-két emlékezetes negatív szereplővel bővítette a „Sorozattörténelem
gonoszai, akik kitörölhetetlen nyomot hagytak”-listát. Szerintem Cersein kívül
senki nem kedvelte Joffrey-t és mindenki egy emberként sóhajtott fel a
megkönnyebbüléstől, amikor kimúlt, Ramsay azonban a borzalmas és beteg
cselekedetei ellenére kiharcolt magának valami kicsavart és megmagyarázhatatlan
szimpátiát. Én bevallom, hogy ez történt, igaz, amit Sansával vagy épp Theonnal
(bár itt volt némi groteszk humor, amikor nem tudtam nem röhögni rajta) művelt,
az eléggé kikészített. Habár ez a világ, amiben a sorozat játszódik, kemény és
kegyetlen, főként férfiak által uralt és irányított, ahol a nőknek szavuk nem
sok, meztelen jeleneteik viszont annál több lehet, mégis számtalan erős,
céltudatos, vagy idővel, a körülmények hatására azzá váló nő sorakozott fel az
évadok során, aminek én nagyon örültem. Daenerysről már szóltam, mellette a
Stark-ház hölgyeinek sorsa kötötte le mindig a figyelmemet. A Starkokat amúgy
is rövid idő alatt a szívembe zártam, az egymás és mások iránti tiszteletük,
összetartásuk és a szeretetük miatt, illetve így utólag belegondolva érdekes,
hogy tulajdonképpen ők voltak az egyedüli fontos ház, akik nem hajtottak a
Vastrónra, csupán Északot akarták védeni a rossz uralkodótól és ez volt az
elsődleges mozgatórugójuk. Miután szétszóródtak, folyamatosan izgultam értük,
vártam, hogy ismét találkozzanak és persze minél többen életben maradjanak. Az
egész farkasfalkás téma, amit náluk végigvittek, nagyon tetszett, emlékszem, az
első évadoknál mindig számba vettem, hogy akkor most ki hol van, illetve kinek
a farkasa él még. Visszatérve a család női tagjaira: Catelyn Stark családja
iránti elkötelezettsége, a küzdése az igazságért nagyon meghatározó volt az
első évadokban, ezt a vonalat később Sansa sztorija vitte tovább, akiről
megvallom őszintén, eleinte nem tartottam érdekes szereplőnek, aztán szép
lassan elindult ő is a tapasztalás és tanulás útján, ami sajnos elég sanyarú
dolgokkal volt kikövezve, és a Fattyak Csatája volt az a pont, amitől fogva azt
vártam, hogy ő uralkodjon Északon. Aryában az elejétől fogva tetszett a
harciassága és az, hogy szembement a feléje támasztott elvárásokkal, valamint
az állhatatossága, amivel harcolt a céljaiért; az ő történetében a Vérebbel
alkotott párosuk és a braavosi kiképzése volt a legjobb, de Északra való
visszatérése és az ottani tettei is ütöttek. Brienne-t szeretném még kiemelni,
mert Aryához hasonlóan benne is az tetszett, hogy a szokásoktól eltérően vált
harcossá, akárkinek állt is a szolgálatában, mindig hűségesen és kitartóan
igyekezett végrehajtani a rá rótt feladatokat. A harcos életmóddal nem igazán
járnak együtt az érzelmek, ezeket ő is elfojtotta magában (egy ideig), és talán
pont ezen tulajdonságok összjátékának köszönhető, hogy a Jaime-vel évadokon át
húzódó, vonzalommal és bonyolultsággal teli kapcsolatukat olyan sok rajongó,
köztük én is, zárta a szívébe, amit a készítők azzal jutalmaztak, hogy a szépen
felépített kapcsolatnak egy méltatlan befejezést adtak… Ha már Jaime szóba
került: a Lannister volt az a család, akikkel abszolút nem tudtam
szimpatizálni, talán az egy Tyriont kivéve, lévén ő eléggé kívülállónak
számított. Cersei egyébként beleillene az erős női karakterek felsorolásomba,
hiszen remek stratéga és cselszövő volt, s bizony ő is szerzett jó pár szomorú
és kellemetlen emléket útja során. A gyerekei iránti feltétlen szeretetét
mindig becsültem benne (bár hogy Joffrey-ban mit tudott szeretni, az egy életre
rejtély marad), a tetteivel és véleményeivel azonban egyáltalán nem értettem
egyet, ám a Hit által kirótt vezeklésekor, valamint az utolsó évad királyvári
rombolásakor valamennyire együtt éreztem vele. Tyrionban a nagy esze,
ravaszsága és csípősen remek humora mellett a kívülállósága fogott meg, mivel
én alapvetően rögtön szimpatizálok ilyen vagy olyan okból kirekesztett,
lenézett szereplőkkel, legyen szó bármilyen témájú sorozatról. Lehet, hogy
túlságosan elkényelmesedtem a sok eszes ötletétől (meg az olyan, számomra
frenetikus tetteitől, hogy felpofozta Joffrey-t és másvilágra küldte Tywin
papit), de az utolsó évadokban eléggé zavart, hogy látszólag elvesztette a
képességét és folyamatosan rossz döntéseket hozott, rossz tanácsokat adott a
királynőjének és már épp belenyugodtam volna a várható halálába, erre megint
Segítő lett az új király mellett. Valamilyen szinten örülök, ugyanakkor azt
érzem, a karakter szempontjából talán mégis a másvilágra távozása lett volna a
jobb megoldás. Ami a számtalan mellékszereplőt illeti, a nevük és érdemeik
felsorolása vetekedne egy George R. R. Martin-kötet hosszúságával, úgyhogy
maradjunk annyiban, hogy legyen fattyú kovácsinas, ujjak nélküli csempész, a
szóbeli alázás tövises úrnője, árulóvá váló, majd ezért bőségesen vezekelő vas
szülötte, hűséges és remek énekhanggal rendelkező apród, a véleményét mindig
kimondó zsoldos, felszabadított tolmács, gyerekként kiképzett, rettenthetetlen
katona, a khaleesijét mindenhová követő hűséges és nem kevésbé szerelmes andal,
a harcban nem, a tudományokban annál járatosabb Éjjeli Őrség-tag, a „nagy
nőért” hiába rajongó vad, életútjaik különféle irányokba kanyarodtak, néha
keresztezték egymást remekbeszabott dialógusokkal és jelenetekkel örvendeztetve
meg a nagyérdeműt, de közös jellemzőjük volt a jól felépített karakterrajz, a
kidolgozott hátterek és többségük történetének lezárásával meg vagyok elégedve.
Még szeretnék
pár általánosságra kitérni, mielőtt befejezettnek nyilvánítom bejegyzésemet. A
sorozat látványvilága, kosztümjei, díszletei hatalmas dicséretet érdemelnek,
grandiózusak, ugyanakkor élethűek voltak, a speciális effektek szintén jól
sikerültek, főleg az utóbbi évadokban a sárkányok vizuális kidolgozottsága
lenyűgöző lett. Nem igazán tudtam, hova illene a csatajelenetek megemlítése,
végül ide került, mert mindenképpen szeretnék beszélni róla. Habár a nyolcadik
évad csatajeleneteivel nem vagyok teljesen megelégedve, a sorozat összképét
tekintve remekül koreografált, látványban és feszültségben egyaránt erős harcokat
láthattunk az egyes évadokban. A káosz, a mészárlás, a kilátástalanság nyers
bemutatása hitelessé és átélhetővé tette őket, engem a feketevízi ütközettel, a
rideghoni összecsapással és a Fattyak Csatájával nyűgöztek le a legjobban. Inkább
az első évadokra jellemző, de nekem nagyon tetszett, úgyhogy muszáj
megemlítenem a dalokat, legendákat, történeteket, amik Westeros gazdag és
kimeríthetetlen történelmének könnyebb megismerését tették lehetővé, vagy csak
megállíthatatlan dallamtapadást okoztak (hello, Rains of Castamere!). A sorozat
fő zenei témájáért, a csodálatos és a sorozattal való korai ismerkedésem
idejében sok segítséget nyújtó intróért is jár a hála és a köszönet.
Összefoglalva
tehát ide-oda kanyargó mondataimat, érzéseimet és gondolataimat örülök neki,
hogy anno megismertem és megszerettem ezt a sorozatot. Ez volt az első
történelminek, kosztümösnek is mondható sorozat, amit néztem és szeretném azt
hinni, hatással volt arra, hogy mostanában elkezdtem ebből az irányvonalból
sorozatokat válogatni. A történetvezetését sokáig imádtam a szerteágazottsága,
mégis egységes és összekötődő mivolta, a kitűnően adagolt feszültség miatt és
ahogy apránként osztotta meg velünk a fontos információkat. A karakterei
sokrétű, részletes háttérrel, motivációs rendszerrel rendelkeztek, és akárhogy
is gondolkodtál róluk, lehetetlennek tűnt semlegesnek maradni irántuk. Ezért is
fáj annyira, hogy ez a remekül építgetett, instant kultikus státuszt kiharcoló
sorozat kezdeti bőséges, szépen kidolgozott története egy összecsapott,
kellemetlen kinézetű masszaként ért véget. Eddig nem foglalkoztam különösebben
az előzménysorozat megnézésének ötletével, vártam a konkrétabb infókat
(promóképek, előzetesek), a nyolcadik évad elrettentő példája azonban jelenleg
elég messzire űz attól, hogy a közeljövőben bármi olyat nézzek, amihez
Benioffnak és Weissnek köze van.
/UPDATE 2019.05.29. Van egy külföldi youtuber, akinek a Marvellel, illetve a Trónok harcával kapcsolatos videóit rendszeresen szoktam nézni. Ma megnéztem egy Trónok harcáról szóló videóját, amiben elmondta, hogy a várható spin-offokban (igen, több is lesz, ez nekem abszolút újdonság) ők nem fognak részt venni. Ettől függetlenül megvárom a fentebb említett infókat és azok alapján döntöm el, belekezdek-e majd valamelyik spin-offba./
Értékelés: 75%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Az intrót.
- Akármelyik sokkoló szereplőhalált.
- Daenerys astapori felszabadító körútját.
- Az esküvőket, amik ritkán alakulnak jól.
- A Mások történetének hátterét.
- Arya braavosi kiképzését.
- Tyrion tárgyalását.
- "Hold the door!"
- A "furcsa párokat", vagyis a karaktereket, akikről sose gondolnád, hogy valaha találkoznak és amikor mégis, akkor remek jeleneteknek lehetünk szem-és fültanúi.
- A csatajelenetek nagy részét.
- A szállóigévé vált mondásokat.
Trónok harca /Game of Thrones/ (2011-2019)
színes, feliratos, 57 perc
Rendező: David Nutter, Alan Taylor, Alex Graces, Miguel Sapochnik, Mark Mylod, Jeremy Podeswa, Daniel Minahan, stb.
Szereplők: Lena Headey, Nikolaj Coster-Waldau, Peter Dinklage, Emilia Clarke, Kit Harington, Sophie Turner, Maisie Willimas, Isaac Hempstead Wright, John Bradley, Iain Glen, Conleth Hill, Alfie Allen, Jerome Flynn, Gwendoline Christie, Sean Bean, Jason Momoa
2 megjegyzés:
Imádom, ahogy írsz. Ennek a bejegyzésnek valami menő filmes újságban lenne a helye...(khmmm Vox) :D
Kedves VinGardosa!
Először is, ha tényleg az vagy, akinek gondollak, hogy vagy, akkor hadd gratuláljak ehhez a nagyon kreatív nickname-hez, mert elsőre fogalmam sem volt róla, hogy ki lehetsz. Mondjuk, a VOX említése is sokat segített, más szerintem nem illetne ekkora bókkal... :) Mellesleg köszönöm szépen a dicséretet, jólesik, bár én azért visszafogottabban nyilatkoznék a képességeimről és megelégszem kicsiny blogom kereteivel, ugyanis ahhoz, hogy egy VOX-szintű újságba írhassak cikket, bőven kéne még fejlődnöm stílusban és szerkesztésben egyaránt. De még egyszer mondom, köszi a biztatást!
Megjegyzés küldése