Legutóbb
januárban olvastam Dickenstől, úgyhogy épp itt volt az ideje, hogy
megismerkedjem egy újabb könyvével. Nem volt különösebb ok a választás mögött,
de lejjebb elolvashatjátok, mennyire volt jó döntés részemről ennek a könyvnek a kiválasztása.
A
történetről röviden: Egy észak-angliai gyárvárosban, Coketownban járunk, ahol
az élesen elkülönülő középosztály és munkásosztály mindennapjaiba,
életkörülményeibe nyerhetünk bepillantást kevés szimpatikus és sok kellemetlen
egyén tettein, gondolatain keresztül…
Sokat
töprengtem az összefoglaló megírásán, de akárhogyan csűrtem-csavartam, úgy
éreztem, hogy nem lenne megfelelő, ha csak bizonyos szereplőket és
cselekményelemeket említenék meg, másokról pedig úgymond megfeledkeznék. Így
maradtam ennél a kissé talán személytelen fogalmazásmódnál, ami viszont
szerintem átadja a történet igazi lényegét. Eddig mindössze három könyvet
olvastam az írótól, ám egyik sem volt ennyire dühös, kritikus, ugyanakkor
meglepően tömör, mint a Nehéz idők.
Furcsán is érzem magam, hogy korábban többször is megjegyzést tettem arra
vonatkozólag, hogy szeretem az író mesélőkedvét, néha viszont sokallom a
rengeteg kis részletet, hosszúra nyújtott elbeszélést, most pedig azt kell
mondanom (mivel ezt érzem), hogy hiányoztak azok az apró kitérők, valamint a
történetvezetés is túl hamar ért egyik pontból a másikba, a máskor olyan sokáig
sejtetett rejtélyek is elég hamar kipattantak. Olvastam róla, hogy Dickens egy
gyárvárosban tett látogatása szolgált eme könyv alapjául, az ott látottak olyannyira
elborzasztották, hogy ki kellett írnia magából a haragját. Amit meg is tett, ám
a nagy felháborodás számomra kicsit elvett a tőle megszokott stílusból. Bármennyire
is értékeltem, ahogy az akkori politikai helyzetet, a munkásosztály
tarthatatlan jogi állapotát bemutatta, a borongós hangulata, a szavaiból
csepegő indulata némileg elriasztottak. Értem én, hogy minél realistább módon
szerette volna ábrázolni a viszonyokat, illetve azzal is tisztában vagyok, hogy
nem várhatom el mindegyik könyvétől, hogy megnevettessen és a
legkilátástalanabb pillanatokat is feloldja valami boldog befejezéssel, ennek
ellenére most nagyon hiányzott némi pozitívum. Nem volt teljesen pesszimista a
végkifejlet, jó pár szereplő szerencsére tudott a helyes irányba változni, az összkép
azonban felhős maradt. Ha már irány: a cselekményvezetés irányát sem értettem,
hiszen elsősorban a gőgös gyáros és a tényközpontú hozzáállású iskolaigazgató,
valamint utóbbi két idősebb gyermeke voltak a középpontban, tehát elejétől
fogva csupa unszimpatikus, vagy rövidesen azzá váló ember beszélgetéseit,
tetteit, korlátolt gondolkodásukat ismerhettük meg, amik rögtön előidézték az
olvasói ellenszenvet. Az a kevés jó karakter, akik vagy a munkásosztályból,
vagy egyéb alsóbb osztályból származtak, alig kaptak teret, és amikor kaptak,
akkor is az előbbiek áldozataként láthattuk őket. Szerintem jobb lett volna, ha
a munkásokat ismerjük meg jobban, többet megtudunk a hátterükről, a
mindennapjaikról. Nagyon leegyszerűsítve a gonosz, felfuvalkodott gyárosok,
középosztálybeliek álltak szemben az ártatlan, becsületes, örökké dolgozó, hajtó
munkásokkal és ennél azért szürkébb volt a valós kép (vagy csak én akarom túl
optimistán látni a dolgokat…). Ami a szereplőket illeti, az írótól megszokott
karakterrajzok most is jelen voltak, de amint már fentebb is utaltam rá, nem
voltak olyan részletesek (meg persze a többségük kiállhatatlan egy alak volt).
Gradgrind, az iskolaigazgató, később parlamenti képviselő tényekhez való
szigorú ragaszkodása, a képzelődés, csodálkozás mindennemű elutasítása
gyakorlatilag az első oldalon negatív szereplővé avatta őt, ám később kiderült,
ő azon kevesek egyike, akik átesnek bizonyos változásokon. A gyáros Bounderby
felkerült a „leggyűlöltebb Dickens-szereplők”-listámra a Murdstone-testvérek
mellé a folyamatos okoskodása és szájhősködése miatt; volt vele kapcsolatban
egy gyanúm, ami nagy megelégedésemre igaznak bizonyult, csak hogy még inkább
igazolást nyerjen kiállhatatlan jelleme. A két idősebb Gradgrind-gyerekre
eltérően hatott apjuk szűklátókörű nevelése, és nem igazán tudtam eldönteni,
melyikük szenvedett nagyobb kárt, mert akárhonnan nézzük Tom tettét, azt nem
lehet eltagadni tőle, hogy a szeretet nélküli gyermekkor is nagy szerepet
játszott az elfajzásában. Sissy, a cirkuszi bohóc egyszerű, alázatos, kedves
lányáról először azt hittem, hogy ő lesz a főszereplő, de csupán a könyv elején
és végén jutott neki szerep, ami fontos volt ugyan, én mégis keveselltem.
Stephen Blackpool és Rachael, a két fontosabb karakter a munkásosztályból gyönyörűen
megírt szereplők voltak, az összefonódó múltjuk és jelenük mellett kitartásuk,
végtelen becsületességük miatt is megkedveltem őket. Főleg Stephenen keresztül
nyilvánultak meg a munkásokkal szembeni igazságtalanságok, a hibás és rossz
törvények, amik rendes munkabért és munkaidőt, valamint a magánéletükre is
nagyobb szabadságot adtak volna.
Összefoglalásképpen
mit írhatnék? Az író megszokott stílusa most elég szélsőségesen nyilvánult
meg, a leírásai, karakterrajzai azonban az esetleges részletek hiányától
függetlenül sem vesztettek erejükből. Mindenképp értékelem az íróban, hogy egy
nemes ügy, a munkások jobb életkörülményeiért vívott harcba beszállva megírta
ezt a könyvet, ami erős és autentikus képet fest a 200 évvel ezelőtti
társadalmi helyzetekről, mindezek ellenére nekem hiányzott belőle az a
látszólag sosem szűnő optimizmus, ami az eddig olvasott műveit jellemezte,
legyenek szereplői bármilyen reménytelennek tűnő helyzetben.
Értékelés: 3/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- A nyers, ám pont ettől tökéletes leírásokat, jellemzéseket.
- Stephen és Rachael önálló, illetve közös jeleneteit.
- Kiderül az igazság Bounderby múltjáról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése