2019. július 4., csütörtök

Könyvkritika: Libba Bray - Lázadó angyalok

Februárban ismerkedtem meg Libba Bray elbűvölő viktoriánus történetével, a Rettentő gyönyörűséggel és már alig vártam, hogy belevághassak a következő részbe.
A történetről röviden: A Spence Akadémia lányai, köztük Gemma, Felicity és Ann a karácsonyi szünetre készülődnek, az előkelő társaságok összejöveteleire, operalátogatásokra és a nyüzsgő bálokra. Csakhogy feltűnik Kartik, aki a titokzatos Templom megkeresésére és a varázslat megkötésére biztatja Gemmát, ugyanis a birodalmak némely lakói rosszra használhatják fel az elszabadult varázslatot, nem is beszélve Kirkéről, aki még mindig nem tett le arról, hogy bejusson a birodalmakba és visszaszerezze a hatalmat…
A Rettentő gyönyörűségről írt bejegyzésben már értekeztem a viktoriánus korhoz fűződő kimeríthetetlen érdeklődésemről és növekvő rajongásomról, úgyhogy nem fogok nagy meglepetést okozni azon kijelentésemmel, hogy remegő izgalommal kezdtem bele az olvasásba. És eleinte bizony húztam a számat, mert egyáltalán nem az történt, amire az előző könyv befejezése alapján számítottam, mivel ott a Rend újraalakítását helyezték kilátásba, ehhez képest most meg valami Templomot kell keresgélni és különben is, jönnek az ünnepek… Később persze beláttam, hogy Rend meg birodalmak ide vagy oda, de ezeknek a lányoknak bizony van egy hétköznapi életük is, ahol folyamatosan meg kell felelniük és nem tűnhetnek el csak úgy az iskolából vagy a társasági összejövetelekről, hogy felkutassák boszorkánytársaikat, illetve a varázslat megkötése igenis fontos dolog, különben a birodalmak számtalan lakója átlopakodhat és kárt okozhat az emberek világában. A viktoriánus London részletes helyszínleírásai, az ottani emberek cselekedetei, legyen szó akár az előkelők operába járásáról vagy a kelet-londoni nyomornegyed kéregető gyerekeiről, olyan élethűek voltak, hogy sokszor kerített magába az érzés, hogy a szereplők mellett én is ott sétálok, kocsizok, rohanok a londoni sokaságban, ülök az operában és kicsi távcsövemmel figyelem a félhomályos páholyok rejtett titkait, egyszóval az írónő hibátlanul teremtette meg a történet hátteréül szolgáló atmoszférát, s tette még hitelesebbé a korszakra jellemző apróságok megemlítésével. Az első könyvben különösen tetszett, hogy a boszorkányok gyülekezete, a Rend a női egyenjogúság, önállóság szimbóluma, vagyis egyfajta feminista átirat volt, és ez a vonal folytatódott itt, mégpedig a társadalmi különbségek kritikájával, ami nemcsak London előkelő és nyomorult arcában jelent meg, hanem a Rend által a birodalmak törzseitől megtagadott varázslatban is. A mágikus történetszálon bővíthettük ismereteinket, hiszen találkozhattunk a birodalmak néhány barátságos és kevésbé szimpatikus lakójával, akik közül nekem az Érinthetetlenek lettek a kedvenceim, kíváncsi vagyok, milyen szerepet fognak játszani a továbbiakban. A Rend, a birodalmak hátterét is jobban megismerhettük, s Gemma látomásai is folytatódtak, amik együttesen jó adag borzongatást kínáltak. Személyes kedvencem volt az elmegyógyintézet, a bolondok beemelése a sztoriba: egyrészt van valami megmagyarázhatatlan vonzódásom az elmegyógyintézetekben játszódó titokzatos, esetleg szörnyűséges történetekhez, legyen az fikció, vagy valóságon alapuló szóbeszéd, másrészt pedig izgalmasnak tartottam, hogy némelyikük nem is volt bolond, csupán a természetfeletti érzékelése miatt hitték annak az orvosok, azaz a „tudomány emberei”. Kelletlenül bár, de a nagy dicséretek után át kell térnem a negatívumokra, melyek megléte elvett egy kicsit a fantasztikus élményből. Először is, a könyv hossza. Nem azért mondom, mert nem szeretek sok száz oldalas köteteket olvasni; ha jól van megírva, szívesen úszkálok a sokrétű cselekményvezetésben, követve a szereplők kalandjait, azt viszont nem szeretem, amikor olyan érzésem támad, hogy sokasodnak a történések, de közben egyáltalán nem haladunk semerre, az pedig kifejezetten zavaró, amikor az író elénk tár egy jelenetet, ami a hatás kedvéért a fejezet végén, drámaian ér véget, aztán várod, hogy később megtudd, pontosan hogyan végződött, de az a pillanat sosem jön el és ettől befejezetlennek tűnnek részek. Még jó, hogy ez nem a fő történetszálak sarkalatos pontjait érintette… Azoknál ugyanis ott volt a jól ismert, ám ezúttal kissé ügyetlenül használt írói fogás, az elterelés. Kaptunk egy új szereplőt, aki körül MINDEN EGYES ESETBEN gyanús események, tárgyak, félbehagyott mondatok lebegtek, ráadásul a főszereplő is rá gyanakodott, s mivel E/1. személyben folyt az elbeszélés, önkéntelenül is Gemma szemével láttál és fülével hallottál. A nagy elterelés közepette azonban az írónő nem vette észre, hogy így kiszámíthatóvá és némileg unalmassá tette a sztorit, amin eleinte bosszankodtam is egy sort. A fordulatnál úgy-ahogy kiköszörülte a csorbát, csakhogy a fordulathoz kapcsolódva újabb hibát vétett, mivel megosztott egy apró érdekességet, konkrétan egy betűjátékot, amivel a szereplők is szórakoztak egy sort, és valószínűleg nem én voltam az egyedüli olvasó, aki szintén kipróbálta, így nagyjából 200 oldallal előbb tudtam a csavart és meglepődni nem, csak csalódni tudtam, mert furcsa volt szembesülni a ténnyel, hogy egy nagyon szimpatikus és kedves figuráról derült ki, hogy Kirké. Bár ha jobban belegondolok, attól, hogy hatalomra vágyott, még nem biztos, hogy minden véleményét és tanácsát egyből rossznak kell értelmezni. A szereplők leírásainál is éreztem némi megingást az előző könyvhöz képest, az elején Felicity és Ann viselkedése kapcsán sokat ciccegtem, aztán végülis rájöttem, hogy érthető a távolságtartásuk és az irigykedésük, sőt a történet során kiderültek róluk dolgok, elhangzottak tőlük olyan mondatok, amik bizonyították, hogy az írónő igenis odafigyel a karaktereire és a felszín alatti bonyolult lelkületükre. Ann-nél a helyzetébe való beletörődését, a folyamatos pesszimizmusát nehezen viseltem el, egészen addig, amíg meg nem világosodtam, hogy tulajdonképpen én is mindig ezt csinálom a barátnőim előtt, hogy csak a rossz tulajdonságaimat, a szerencsétlenkedéseimet emlegetem, azt, hogy mikre nem vagyok képes ahelyett, hogy észrevenném a tehetségemet, a pozitívumaimat, szóval kedves barátnők, itt kérek bocsánatot tőletek a sok károgásért és hisztiért, amit feleslegesen csapok, ti mégis mindig végighallgatjátok és türelmesen próbáltok meggyőzni az ellenkezőjéről. Most már tudom, milyen idegesítő lehettem és lassan talán kezdem elhinni, hogy én is érek valamit és vannak dolgok, amikben igenis jó vagyok. Annre visszatérve, reménykedem benne, hogy sikerül elfogadnia önmagát, bátor lesz és szembemegy a korszak rá vonatkozó feltételezéseivel, azaz több lesz egy középszerű nevelőnőnél. Felicity nagyzása, fensőbbségessége most sem volt szimpatikus, és tartok tőle, hogy egy kritikus helyzetben el fogja árulni Gemmát, viszont megtudtunk róla egy szívszorító dolgot, ami némileg árnyalta a karakterét. Gemma és Kartik párosa között továbbra is izzott a levegő és kezdem megkedvelni őket, mert egyértelműen látszik, hogy összeillenek, a beszélgetéseikből, az udvariasságukból csak úgy sütött a visszafojtott vonzalom. Volt egy másik fiatalember, aki felkeltette Gemma érdeklődését, egy bizonyos Simon Middleton, akiről az útközben szállingózó vegyes információk miatt egy idő után – Gemmához hasonlóan – nem igazán tudtam eldönteni, hogy kedvelem-e vagy sem, az viszont kétségtelen, hogy az udvarlásai, az apró ajándékai egy színtiszta angol úriember képét festették elém, s ebben még az abszintes húzása sem ingatott meg teljesen. Ha most azt mondanám, hogy engem nyugodtan leitathatott volna, akkor könnyűvérű nőnek gondolnátok, ami azonban nem lenne igaz állítás, mert valós helyzetben egyáltalán nem engednék/dőlnék be ilyesfajta csábításnak. A lényeg tehát az, hogy eltekintve ettől az egy rossz tulajdonságától, kellemes volt olvasni a Gemmával közös jeleneteit és elképzelni, hogy voltak idők, amikor a férfiak hihetetlenül kifinomultak és udvariasak voltak (jó, most is vannak ilyenek, meg a briteknél ez amúgy is szériatartozék, nem hiába vagyok oda értük, de azért manapság eléggé kiveszett a világból az udvarlás és a romantika, ami szerintem nagy kár).
Szokás szerint jó hosszan és szerteszét szaladgálva közöltem veletek véleményemet, ettől függetlenül remélem, ki tudjátok hámozni belőle a lényeget, ami lerövidítve a következő: nem tetszett annyira, mint az első kötet, viszont hozta a megfelelő hangulatot, részletgazdagok voltak a leírásai, érdekesek az új információi, izgalmasak a történései, azonban lehetett volna tömörebb a történetmesélés és kidolgozottabbak az írói fogások. A megválaszolatlanul hagyott kérdések, illetve az újabb viktoriánus „rajongóadagom” miatt kíváncsian várom, mit tartogat számomra a befejező könyv.


Értékelés: 3,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A borítót. Gyönyörű, akárcsak az előző kötetnél.
  - Gemma humorát.
  - A birodalmak felfedezését és a megismert törzseket.
  - A londoni mindennapokat.
  - Gemma és Kartik, illetve Gemma és Simon közös jeleneteit. Reménytelen romantikus vagyok, tudom. :)
  - A fordulatot.

Nincsenek megjegyzések: