Hosszabb
szünet után tértem vissza a viktoriánus korhoz és annak első számú irodalmi
képviselőjéhez, Mr. Dickenshez, csakhogy ezúttal nem egy regényét, hanem
különálló, rövidke beszámolóit hívtam segítségül, hogy még jobban megismerjem
azt a kort, amiben ő élt és alkotott.
A történetről
röviden: A kötet tizenhat karcolatot tartalmaz, melyekben Dickens, a fiatal
újságíró éles szemű megfigyelőként tudósít a londoni emberekről és
mindennapjaikról…
Legutóbb
májusban olvastam az írótól, méghozzá a Nehéz időket, ami a megszokott finom humor és optimizmus helyett a totális
kilátástalanságot és gőgös elnyomást hangsúlyozta, s ez a hangnemváltás arra
ösztökélt, hogy tartsak némi távolságot a műveitől. Félreértés ne essék, nem
tartom rossz regénynek a Nehéz időket,
inkább csak a pesszimizmusát nem tudtam jól kezelni. Amikor eldöntöttem, hogy
ismét jöhet valami viktoriánus olvasnivaló, különösebb ötletem nem volt, a
könyvtár Dickens-polcán bent lévő könyvek közül random választottam egyet. Az
sem zavart, hogy nem egybefüggő történetet mesél el, hanem különálló, novellákhoz
hasonló írásokból áll össze, sőt elég érdekesnek találtam, hogy az ismertebb
regényei után olvasok a kezdeti újságírós korszakából, s visszafelé láthatom
meg, honnan indult és hova jutott el Dickens. Nem meglepő módon a tizenhat
karcolat mindegyikében megvillan az egyedi mesélőkedv, a részletekbe menő
és érzékeny leíró stílus, ami Dickens sajátja és amitől még kétszáz év elteltével
is hitelesek és átélhetőek elbeszélései, ráadásul ezekben a beszámolókban
számtalan olyan alak bukkan fel, akik későbbi híres regényeinek emlékezetes
karaktereit ihlették. Akárcsak a Poe-novelláskötet esetében, itt sem áll
szándékomban elemezni az egyes karcolatokat, vagy külön-külön beszélni róluk,
helyette összefoglalóan mondom el a véleményemet. Ha már olvastátok legalább
egy Dickens-bejegyzésemet, akkor a következőkben érkező mondatok ismerősen
fognak csengeni. Nem kellett sokat lapoznom a könyvben, hogy a fentebb említett
mesélőkedv, a tűpontos megfigyelés és az abból származó sokrétű leírások nyomán
a számomra oly’ kedves viktoriánus Londonban találjam magam. Igaz, ez a város
korántsem olyan makulátlan hely, mint amilyennek én szeretem elképzelni,
megvannak a maga piszkos titkai, én mégis imádtam a városnéző túrát, amit a
„Boz” álnév alatt publikáló Dickens szervezett nekem karcolataival. Hol a
rátarti egyházfit láttam, amint a tűzoltómasinával bajlódik, hol a zálogházban
álldogáltam a szegénysorban sínylődő asszonyok mellett, akik a családjuk utolsó
értékeit próbálják pénzzé tenni és ezzel biztosítani egy, esetleg kétnapnyi
ételt, szállást gyermekeiknek, de jártam a baljós mellékutcákban, a
bíróságokon, a börtönben, ahol a nyomor, a szegénység által bűnös életre tért
arcokkal találkozhattam. Az író maga sem született gazdag, arisztokrata
családba, ő is megtapasztalta a nélkülözést, így nem csoda, hogy élete további
részében mély empátiával és megértéssel fordult a szegények, elesettek felé, s
regényeit arra is használta, hogy felhívja a figyelmet eme társadalmi réteg
reménytelen helyzetére. Ez a fajta együttérzés sugárzott minden sorából, még a
börtönök lakóinak nagy része felé is szánalommal fordult, hiszen mit tehettek
ők arról, hogy nyomorba és bűnözésbe születtek, s mivel egész életükben csak
ezt az életformát ismerték, rendszeresen űzték is, s nem tudtak kilépni belőle.
Az írói képzelőerő már itt megmutatkozott: nem elégedett meg azzal, hogy csupán a látottakat adja vissza írásban, néha bizony elkalandozott a fikció
irányába, s egy-egy lány, asszony, fiatalember arcvonásai, ruházata,
viselkedése alapján kanyarított köréjük egy háttértörténetet, ami akár még igaz
is lehetett. A leírások, a finom irónia és az ötletes humor mellett ez az
összetevő tetszett még nagyon a karcolatokban. Az olvasás befejeztével magamban
két részre osztottam a tizenhat elbeszélést: a vidámakra és a komorabbakra. Én
alapvetően vidám, sőt alkalmanként vicces emberként aposztrofálom magam, bár
hajlamos vagyok az idegeskedésre, a kiakadásra (ahol persze utólag jövök rá,
hogy teljesen felesleges volt és kezelhettem volna nyugodtabban is egy-egy
helyzetet), az önmarcangolásra és a szomorúságra; ezeket általában igyekszem
derűs dolgokkal feloldani, legyen az egy dal meghallgatása vagy egy ronggyá
nézett kedvenc jelenet újranézése egy kedvenc sorozatból. Szóval, az alapvetően
vidám énemből kiindulva ennél a kötetnél inkább a pozitívabb kicsengésű
történetek lettek a kedvenceim, de a borongósabb, esetenként filozofikusabb
elbeszélések realisztikussága is hatott rám; az értékelés résznél majd
felsorolom cím szerint a nekem tetsző karcolatokat. A pozitívabbaknál a nem is
annyira rejtett szatirikus, ironikus hangvétel számtalan humoros pillanatot
eredményezett, s közben olyan komoly témákról beszélt, mint hogy a jótékonysági
intézetek nem mindig a segítségre szorulókra, inkább magukra szeretik
irányítani a figyelmet, vagy hogy legyen bármilyen hiábavaló, az emberek
nehezen válnak meg a régi korok szokásaitól. A pesszimistább, szomorúbb
elbeszélések pedig kivétel nélkül a viszonylagos jólétből lesüllyedő, de arról
nem tehető emberekről, illetve a már eleve szegénynek születőkről, az ő
tetteikről, döntéseikről szóltak, s kritikusan beszéltek az állam akkori rossz
törvényhozásainak eredményeiről. Pár mondatban szeretnék kitérni a
könyvpéldányra, mert véleményem szerint szép, letisztult és autentikus
hangulatot árasztó borítója mellett a belsőjén is meglátszik a fordítók és a
kiadó igényes munkája. A korszak iránti érdeklődésemből kifolyólag lapozgattam
már szakirodalmakat, úgyhogy a helyszínekre, személyekre, társadalmi rendekre
való hivatkozások egy részét értettem, ettől függetlenül nagyon is hasznosnak
találtam a lábjegyzeteket, valamint a kötet szerkesztőjének utószava is érdekes
információkat mondott el a karcolat műfajáról és Dickens magyar irodalomra
gyakorolt hatásáról. Tudom, hogy ez egy kicsit furcsán hat, mivel általában nem
szoktam sok szót vesztegetni egy könyv kinézetére, szerkesztésére, de az elmúlt
években összefutottam jó pár olyan könyvvel, ami nyelvtanilag, stilisztikailag
és jegyzetügyileg is hagyott kívánnivalót maga után, és üdítő érzés volt végre
pozitívan csalódni.
Összességében
nézve a kor és az író iránt érdeklődőknek mindenképpen ajánlom ezt a kiadványt,
ami ugyan nem több száz, csupán pár tíz oldalakon mesél hétköznapi emberek
hétköznapi dolgairól, de teszi ezt olyan utánozhatatlan, érzelemmel és
részletekkel gazdag leírásokon keresztül, amire csak a legnagyobb és legjobb
írók képesek.
Értékelés: 4/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni (ez esetben "személyes kedvenc karcolatok"):
- Jótékony hölgyek
- A reggeli utcák
- Üzletek és bérlőik
- Seven Dials
- Bérkocsiállomások
- Astley cirkusza
- A greenwichi vásár
- Karácsonyi vacsora
- A mi kis fürdőhelyünk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése