Többször
említettem már, hogy régóta érdeklődöm a holokausztirodalom iránt, igaz, az
elmúlt években egy-két kivételtől eltekintve hanyagoltam a műfajba tartozó
könyveket, mert úgy éreztem, megcsömörlöttem az addig olvasottaktól. Most egy
augusztusi olvasmányom, Stephen King kisregénye, A jó tanuló inspirált arra, hogy ismét elkezdjek ilyen kötetek után
kutatni könyvtári portyáim alkalmával, ami azért érdekes, mert annak a
történetnek ugyan fontos kiegészítője volt a holokauszt, mégsem arra, hanem
inkább a nácizmusra, annak mai napig létező káros hatásaira koncentrált (A remény rabjairól írt kritikámban olvashatjátok a kisregénnyel kapcsolatos teljes véleményemet.). Térjünk
is rá a bejegyzés mai tárgyára!
A
történetről röviden: Felix egy kilencéves kisfiú, aki 1942-ben, a háború
sújtotta Lengyelországban, egy árvaházban él, mivel szülei ide rejtették el a
nácik elől. A kisfiú sokévnyi reménytelen várakozás után úgy dönt, megszökik és
megkeresi őket. Utazása során megismerkedik egy Zelda nevű kislánnyal, majd egy
Barney nevű úr veszi őket szárnyai alá…
Amikor jött
az ötlet, hogy ismét holokauszttal foglalkozó könyvet vegyek a kezembe, úgy
gondoltam, nem a várólistámon sorakozó számtalan kötet egyikére bökök rá, hanem
véletlenszerű keresést folytatok a könyvtári adatbázisban. Ahogy az utóbbi
időben, úgy most sem állt mellém a szerencse, azon könyvek, melyek története
összetettebb, komolyabb volt, sajnos mind ki voltak kölcsönözve. Így utazott
haza velem Morris Gleitzman rövidke kis könyvecskéje, amin már első pillantásra
láttam, hogy nem az én korosztályom a célcsoportja, ettől függetlenül kíváncsi
voltam rá és egyébként is olvastam már hasonló könyvecskéket, melyekről mind
pozitív véleményt fogalmaztam meg (csak pár példa: Lois Lowry – Számláld meg a csillagokat; John Boyne – A csíkos pizsamás fiú; Jean Molla – Sobibor; utóbbi kettő egyébként ugyanannál a kiadónál
jelent meg, mint Gleitzman könyve). Nekem ugyanis nagyon tetszik ez, hogy készülnek
olyan könyvek a holokausztról, amik a történelem-tankönyvek száraz mondatai
helyett egy fiktív, ugyanakkor valós események, esetleg személyek ihlette
elbeszéléssel, gyermek főszereplővel íródnak, ebből kifolyólag főleg a
fiatalokat célozzák meg és ugyan kissé megszépített módon tálalják, mégsem
hallgatják el a borzalmas történéseket. Vagyis a gyerekek kortársaik szemszögébe
helyezkedhetve megismerhetik az akkori mindennapok nehezebb és könnyedebb
pillanatait, s tanulhatnak is belőle, de párbeszédet is elindíthat egy-egy
ilyen könyv gyermek és szülő, gyermek és pedagógus között, s szerintem így
sokkal jobban megragadhat az agyukban az egész, mintha csak évszámokat,
helyszíneket, személyneveket és felsorolásba szedett tényeket mantráznának. Ami
engem illet, el kellett telnie pár oldalnak, mire vissza tudtam vedleni
tizenéves gyerekké, addig eléggé zavartak Felix naiv elképzelései, de amint
sikerült kissé elengednem a háborúról, a holokausztról való tudásomat, máris
könnyebben ment az olvasás (mondjuk amúgy sem volt túl megterhelő, lévén
kevesebb, mint kétszáz oldal az egész), amit az is elősegített, hogy a kisfiú
imádott történeteket kitalálni és elmesélni. A szüleiről írt meséin jókat
mosolyogtam és persze kicsit elszomorító is volt, hiszen látszott belőlük,
mennyire hiányoznak neki és szeretne ismét találkozni velük. Az író remek
érzékkel vezette végig a cselekményen Felix „különleges” képességét, illetve
azt, miként változott meg a kisfiú hozzáállása, amikor egyre több mindent
látott és tapasztalt meg az országukban zajló szörnyűségekről, vagyis kezdte
elveszíteni gyermeki énjét, s vált lassan felnőtté, sőt eljutott oda, hogy már
nem érdekelték a képzelet szülte történetek, mert azok többé már nem védhették
meg a kegyetlen valóságtól, nem nyújthattak számára menedéket. Időközben
azonban új ismerősökre, barátokra lelt hasonló korú vagy nála fiatalabb bujkáló
gyerekek és az őket rejtegető orvos személyében, s bizony rá kellett jönnie,
hogy történetmesélési képességét nem hagyhatja veszendőbe menni, hanem igenis
használnia kell, így segítve másokon. A cselekmény előrehaladtával egyre
rosszabb dolgok történtek mind a kinti világban, mind a gyerekek biztonságosnak
hitt rejtekhelyén, s volt egy rövid rész a könyvben, amikor azt hittem, nem
lesz semmilyen happy endje a történetnek, de azért reménykedtem benne, hogy az
írónak nem állt szándékában szomorúan befejezni egy gyerekekről, elsősorban
gyerekeknek szóló könyvet. Talán nem spoiler, ha ennyit elmondok, hogy végül
maradt egy halvány reménysugár, ám sajnos nem mindenkinek, s nőiesen bevallom,
elmorzsoltam néhány könnycseppet az utolsó lapok fölött. Az egyébként is kevés
szereplő közül az író egyértelműen Felixre, majd az általa megmentett Zeldával
kialakult szoros kötelékükre fókuszált, illetve Barney, a gyerekeket bújtató
orvos kapott még nagyobb szerepet, így főleg hozzájuk kerülhetett közel az
olvasó. Nekem Zelda lett a kedvencem, a maga tipikus hatéves őszinte,
szókimondó, okoskodó, ugyanakkor hihetetlenül aranyos viselkedésével.
Habár nem
feltétlenül ilyen típusú könyvet kerestem, mégis örülök, hogy megismerkedtem
vele. Rövid, könnyen olvasható, a komoly jelenetek ellenére is szép és nem
utolsósorban nagyon érdekes mondanivalóval bír a hittel és kitartással
kapcsolatban. Ha érdekel a holokausztirodalom, de nem a legsötétebb,
legkomorabb részeiből válogatnál, vagy ha a fiatal korosztállyal szeretnéd
megismertetni ezt a korszakot, akkor mindenképpen ajánlom. A papírborítón
szereplő fülszöveg alapján van folytatása a történetnek, angol nyelven
legalábbis, úgyhogy nem tartom kizártnak, hogy valamikor majd elolvasom azokat
is.
Értékelés: 4/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Felix történeteit.
- A kisfiú noteszének jelentőségét.
- A köteléket Felix és Zelda között.
- A befejezést.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése