2019. október 24., csütörtök

Könyvkritika: Sarah Cohen-Scali - Max

Az eddigi évek alkalmankénti csalódásai miatt idén óvatosan közelítettem a holokauszttal foglalkozó könyvekhez, aztán szeptemberben ért egy pozitív élmény és most is úgy éreztem, szívesen olvasnék arról a korszakról, ezért molyos várólistám segítségével kiválasztottam ezt a könyvet, ami ugyan nem a holokausztról szól, viszont a második világháború előtt és alatt játszódik a náci Németországban, így valamilyen szinten beletartozik az érdeklődési körömbe.
A történetről röviden: Főszereplőnk, Max (vagy Konrad) 1936-ban, a Führer születésnapján jön világra a Lebensborn-program keretében. Ezt a programot a Birodalom vezetői hozták létre a felsőbbrendű árja faj növekedése és szaporodása érdekében, s a kisfiú ennek az első mintapéldánya. Maxot embrió korától fogva követhetjük, amint elkötelezett náciként részt vesz mindenben, amivel elősegítheti a Birodalom népességének növekedését, míg egy napon találkozik a nála pár évvel idősebb Lukasszal és onnantól lassan elkezdi megkérdőjelezni addigi szilárd hitét a Führerben és ideológiájában…
Már a leírásból látható, hogy nem mindennapi történettel rukkolt elő az írónő, egyszerre érdekes és meghökkentő a kiindulópontja, hogy egy embrió, majd egy kisgyerek szemszögéből figyelhetjük a történéseket, ráadásul ez a kisfiú már a fogantatása pillanatától hithű náci. Amikor a könyv fülszövegét anno elolvastam, engem is valószínűleg ez a furcsa kettősség fogott meg és vett rá, hogy várólistára tegyem, holott utólag azt mondom, kellett volna még ezen gondolkodnom egy kicsit. Manapság így is teszek, ha meglátok egy feltűnő borítójú, című kötetet, utánanézek, és ha nem vagyok benne 100%-ig biztos, hogy érdekel-e a sztorija, várok pár napot, akár hetet és ez idő alatt végiggondolom, tényleg meg akarom-e ismerni jobban, tényleg szükségem-e van rá, hogy elolvassam. Kár, hogy a Maxszal ezt nem tettem meg, mert akkor megkímélhettem volna magam egy jó adag kiakadástól, bizonytalankodástól és konstans félelemtől, hogy vajon mennyire fogok rossz és értetlen embernek tűnni attól, hogy lepontozom. Számomra ugyanis kész érzelmi káosz volt a könyv, és egyáltalán nem a jó értelemben: az első olvasási napon rettentően felhúztam rajta magam, mert hatásvadásznak és hiteltelennek találtam. Első körben az írónő fogott egy nagyon problémás korszakot és témát, jelesül a második világháború korát és a náci Németországot, akikről mára már köztudott, mennyi szörnyűséget követtek el, elsősorban a zsidókkal, majd ehhez hozzáadta a legsebezhetőbb és legártatlanabb emberi lényt, egy kis magzatot, később kisfiút és ezt a keveréket felöntötte néhány kanál igaz és egy vödörnyi elferdített vagy totálisan fals információval: íme, már el is készült a tökéletes alkotás, amiből a kisdiákokat tanítjuk arról, milyen csúnyák és gonoszok voltak a nácik. Félreértés ne essék, egyáltalán nem azt állítom, hogy a nácik tettei jók lettek volna, mert nem voltak azok, mélyen elítélem őket, főleg a holokauszt megtörténte miatt; nekem inkább az volt a bajom, hogy az egész könyvből nem a tanítás, a témáról való párbeszédek kezdeményezése iránti akarat érződött, hanem szimplán a gyűlölet szítása és az emberek megdöbbentése. Másnál valószínűleg ezzel elérte, amit akart, nálam azonban nem járt sikerrel: én nem tudtam olyan értelemben ledöbbenni Max kommentárjain és gondolatain, hogy: „úristen, szegény kisfiú, hát igen, az a rossz náci rendszer hozta őt létre és ez milyen borzasztó, hogy még csak kisbaba, de már teljesen ellepte az agyát a propaganda!”, stb. Én csak simán ideges lettem tőle, mert oké, tudományosan alátámasztott tény, hogy a babák egy csomó mindent hallanak az anyaméhben, ettől függetlenül totálisan idegenül hatott, ahogy Max a kódolt szavakról, a Birodalom célkitűzéseiről beszélt. A későbbiek során, amikor pár éves lett és különféle „bevetéseken” kellett részt vennie, amikkel például a megszállt területeken gyerekeket rabló németeknek segített, ott is nagyon taszított a viselkedése, az egész személyisége és megint csak azt tudom mondani, hogy igen, értem az elképzelést, miszerint a rendszer termelte ki és formálta, ezért viselkedett úgy, ahogy és ezért záporoztak belőle a káromkodások, engem mégis nagyon zavart és csak még jobban elidegenítette tőlem a karaktert, nem pedig empátiát, esetleg sajnálatot ébresztett bennem. Fentebb már említettem a fals információk és a néhány valós adat összemixelését, erre szeretnék most kitérni. A borító úgy reklámozza magát és az írónő a megjegyzésében is leírja, hogy ez elvileg valós eseményeken alapuló könyv. Na, kérem szépen, ha valaki azt vállalja, hogy a valóban megtörtént történelembe helyezi regénye cselekményét, akkor illene rendesen utánajárni azoknak a dolgoknak, amiket szerepeltetni vagy megemlíteni szeretnék. Az utószót jegyző Karsai László nagyon szépen összefoglalja a kötet tévedéseit, kezdve a Lebensborn-otthonok valódi szerepével, de az utószó elolvasása nélkül is észleltem hiteltelen jeleneteket, és ez még jobban felháborított, hogy megtévesztő adatokat tényként tüntet fel, s így akar fiatalokat megismertetni egy fontos és sokat hivatkozott történelmi korszakkal… Ha Max története egy alternatív jövőben játszódott volna, amiben a nácik nyerték meg a háborút és tiszta árja fajúvá akarják tenni egész Európát, s ennek érdekében létesítenek Lebensborn-otthonokat, akkor azt mondanám, oké, mivel ez egy elképzelt világ, végülis megtörténhetnek benne olyan dolgok, amikről tudjuk, hogy igazából nem estek meg. Egyszóval rémesen állt a helyzet köztem és a könyv között, szó szerint szenvedtem az olvasással, de a „könyvet nem hagyok félbe, még ha ki is süti az agyamat”-elvem alapján továbbhaladtam és igyekeztem nem megrongálni a könyvtári példányt. Aztán megérkezett a cselekménybe Lukas. És gyakorlatilag neki köszönhető, hogy ez a bejegyzés némileg nyugodtabb és szofisztikáltabb lett, mint amilyenre eleinte terveztem. És különben is, jobb ez így, hogy elhatárolódom az írónő tervétől, miszerint gyűlöletre csak gyűlölettel lehet felelni: ő zsigerből utálja a nácikat, ezt egyértelművé teszi a haragtól csöpögő mondataival; én pedig nem kedveltem meg túlságosan az ő irományát, mégsem dühtől fröcsögő mondatokban fejtem ki véleményemet a totális inkompetenciájáról. Vagy mégis? Na, mindegy is, beszéljünk inkább Lukasról! A közte és Max között idővel kialakuló kelletlen szövetség, ami az együtt átéltek hatására lassan barátsággá alakul át, kétségtelenül a legerősebb, a legérzelmesebb és a legjobb része volt az egész regénynek. Ami azt illeti, én egy idő után úgy voltam vele, minden sokkal érdekesebb lett volna, ha ez a könyv a Lukas, és nem a Max nevet kapja, mert Lukasban annyi potenciál rejlett. Szívesen olvastam volna többet arról, hogyan élte meg a háború kitörését, a családjától való elszakadást, hogyan élte meg a Napolában a mindennapokat, az őt fűtő érzelmeket, gondolatokat is szerettem volna jobban megismerni, nem csupán Max feltételezéseit hallgatni. Vele legalább jó lapot húzott az írónő: ahogy Max egyre többet volt Lukasszal, egyre jobban kötődött hozzá és egyre inkább próbálta a helyébe képzelni magát, úgy szép lassan én is elkezdtem nyitni a kisfiú felé. Bár be kell vallanom, még a befejezéskor sem tudtam őt nagyon sajnálni, némi halvány együttérzés azért felcsillant és hozzátartozik az igazsághoz, hogy Lukas hozott ugyan némi színt a cselekménybe, ettől függetlenül nála is akadtak tettek és jelenetek, amiket nem feltétlenül hittem el.
Ha az őszinte érzéseimre hallgatok, akkor azt mondom, hogy senkinek nem ajánlom ezt a könyvet, még csak a megközelítését sem javaslom. Azonban ahogy fentebb írtam, én nem szeretnék a gyűlöletre gyűlölettel reagálni, meg egyébként is, Lukas van annyira érdekes, megható és szórakoztató figura, hogy miatta finomabban fogalmazzam meg véleményemet. Tehát: olvastam már ennél sokkal megterhelőbb témájú, ténylegesen valós dolgokat tartalmazó könyveket, amiknek megértésével, befogadásával semmi bajom nem volt, itt azonban sokszor éreztem késztetést arra, hogy abbahagyjam a könyvet, mert az elejétől fogva taszított a számomra hatásvadász és hiteltelen hozzáállásával, s ellenérzésemet csupán egy jól kidolgozott szereplő és a főhős vele kialakuló kapcsolata csökkentette. Ha valakinek tetszik a nem mindennapi kiindulópont, s idővel sem akad fenn a könyv stílusán és hibás részletein, akkor neki akár még egy jó olvasmányélménye is kerekedhet belőle. Az én esetemben ez nem jött össze, úgy látszik, nekem eddig terjed a tűrőképességem.


Értékelés: 2,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Lukas összes jelenetét.
  - Karsai László utószavát, illetve a lábjegyzeteket.

Nincsenek megjegyzések: