2019. november 1., péntek

Sorozatkritika: Fekete vitorlák

Lassan egy hónapja már, hogy végére értem a sorozatnak, de egyszerűen nem tudtam rávenni magam a róla szóló bejegyzés megírására. Az ok kissé talán triviális: tetszett, amit láttam, ugyanakkor nem éreztem azt, hogy igazán behúzott volna magával akár a cselekmény izgalma, akár a benne szereplő személyek iránti szimpátia vagy unszimpátia, úgyhogy erősen fontolgattam, hogy a blog indulása óta ez lesz az első sorozat, amiről nem írok összesítő kritikát, de hát milyen amatőr blogger vagyok én, ha gyáván megfutamodom csupán azért, mert kicsit nehezebb dolgom van, mint korábban? Szóval itt vagyok, ragyogok és ezennel bemutatom nektek a cselszövő kalózok és a gyarmatukért harcoló angolok történetét, megspékelve jó pár hajós csatajelenettel, valamint remekül megírt párbeszédekkel.
A történetről röviden: 1715-ben járunk, a helyszín egy atlanti-óceáni angol gyarmat, New Providence Island, azon belül is Nassau, ahol a kalózok uralkodnak. Virágzik a kereskedelem, köszönhetően az ide települt kereskedőcsalád, a Guthrie-k és a kalózkapitányok közötti csereüzleteknek, amelyek alapját kifosztott hajók rakományai képezik. A történet kezdetén a leghírhedtebb kapitány, Flint szövetséget köt Eleanor Guthrie-val, a kereskedőcsalád egyetlen örökösével, hogy megszerezzék egy spanyol hajó aranyszállítmányát, amivel bebiztosíthatnák a sziget stabil jövőjét. Mindeközben fenyegető árnyként lebeg felettük az angol Birodalom katonáinak közeledése, valamint feltűnik egy titokzatos figura, bizonyos John Silver…
Mint mindig, most is mesével indítanám véleményezésemet. Pár évvel ezelőtt egy tv-csatornán botlottam bele a sorozatba, s puszta kíváncsiságból belenéztem, holott nem vagyok nagy kalózrajongó. Három vagy négy részt láttam belőle, ami idő alatt megakadt a szemem az egyik férfi mellékszereplőn, mert hát nőből vagyok, na. :) Az egyik rész úgy fejeződött be, hogy ez a szereplő látszólag meghalt, s utána sajnos már nem volt elérhető a tv-csatorna (pár hetes kódolatlan időszaka volt, népszerűsítés céljából), így kétségek közt maradtam, hogy vajon mi lett vele. És ahelyett, hogy egyszerűen rákerestem volna a neten, elhatároztam, hogy megnézem az egész sorozatot, pedig ismételten hangsúlyozom, nem szeretem különösebben a kalózokat és őszintén szólva, ha ezt a szereplőt kivesszük a képletből, a sztori se kötött le annyira. Nem baj, a hibáinkból tanulunk, legközelebb nem dőlök be ilyen könnyen a brit akcentusnak és a sármos kinézetnek (vagy igen, lévén imádom ezt a kombót? :D). Úgyhogy tavaly szeptemberben felültem a Rozmár fedélzetére és bő egy évet töltöttem a legénység között, de Nassau szigetének hierarchiájába, mindennapi működésébe is betekinthettem, s közben sokatmondó párbeszédek, megdöbbentő fordulatok, rengeteg cselszövés (bár azért a Trónok harcát nem tudta felülmúlni) és összetett, érdekes karakterek között foroghattam. Egyetlen gondom volt, az viszont meglehetősen nagy: sem a történelmi korszak, sem az arra jellemző gazdasági-kereskedelmi téma nem áll közel hozzám, úgyhogy az első évadokban, amikor sokat beszéltek a hatékonyabb üzleteléssel kapcsolatos lehetőségekről, vagy utaltak az angol-spanyol ellentétre, leginkább csak lestem megkukulva, mint hal a szatyorban. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy az évadok előrehaladtával jobban megértettem ezeket a dolgokat, de akkorra szerencsére „földhözragadtabb” irányba kanyarodott el a cselekmény. Ezzel persze nem akarom a hozzám hasonló laikusok kedvét elvenni, érthetőek és követhetőek a történések közgazdasági és történelem diploma nélkül is (haha), nálam azonban ez a hátrány kissé rányomta bélyegét a sorozatnézésre. A fent felvázolt történet főképp az első évadot fedte le, a későbbiekben a sziget kalózai közötti ellenségeskedés, egymás átverése, kijátszása kapott nagy szerepet, ekkoriban történt az, hogy radikálisan megváltozott az egyes karakterekhez való viszonyom: akit addig ki nem állhattam, kezdtem megkedvelni a múltjából kiderült dolgok vagy egyéb tettei miatt, akiket pedig kedveltem, elkövettek dolgokat, amik elidegenítettek tőlük. Eleanorra például minden negatív tulajdonsága, túlzásba vitt makacssága ellenére hamar felfigyeltem az első évadban, mivel jó volt látni egy erős, önálló nőt a sok férfi között. Ehhez képest a második évadban nagyon ellentmondásos döntései voltak, az ide-oda ingadozása sem tetszett, és a harmadik évadban tett valamit, ami szerintem megbocsáthatatlan, még annak tükrében is, hogy az a férfi előzőleg nagyon megbántotta. Aztán ott volt Flint, akiben tetszett a kiállása, a határozottsága, mégsem szerettem a döntései miatt. Erre a második évadban egy csomó mindent megtudtam róla, amely információk máris más mederbe terelték hozzáállásomat. Ha jobban belegondolok, mint oly sok más sorozatnál, itt sem feltétlenül a sztori, inkább a szereplők, a köztük folyamatosan változó, bonyolult kapcsolatrendszerek adták a sorozat igazi lényegét. Na meg az Urca de Lima nevezetű hajó aranya, melyről azt hittem, csupán a történet elején lesz nagy szerepe, de egyfajta visszatérő motívumként mindig megjelent, hogy könnyítse, vagy épp bonyolítsa a cselekményt. Számomra a harmadik évadtól váltak igazán érdekessé a dolgok, amikortól is szinte teljes egészében a közeledő angolok elleni felkészülés, összefogás volt a középpontban; jöttek ők már korábban is, csak akkor nem elsősorban harcolni és pusztítani. Most azonban úton volt Woodes Rogers, a rettenthetetlen katona, akinek egyetlen cél lebegett a szeme előtt: visszavenni Nassaut a törvényen kívüliektől és rendes angol gyarmattá tenni. Közeledésének hírére a korábban egymást ki nem álló, esetleg a másik megölésére készülő kalózkapitányok megpróbáltak közös megegyezésre jutni, elásni a csatabárdot a nagyobb jó érdekében, jelesül, hogy megtarthassák maguknak Nassaut és kiépíthessék rajta saját civilizációjukat. Az ellenállás szervezése persze nem volt zökkenőmentes, még úgy sem, hogy nem csak kalózok csatlakoztak hozzájuk. A negyedik évadnál arra számítottam, hogy csak a háborúról fog szólni, és talán ez az évad lepett meg legjobban, ugyanis volt benne bőven háború, ugyanakkor mindkét harcoló oldalon a szövetségesek között felütötte fejét a bizalmatlanság, s ebből kifolyólag egyáltalán nem úgy értek véget a harcok és a történet, ahogy azt előzetesen feltételeztem. Ami nem is baj, sőt talán ez volt az első sorozat, ahol nem elégedetlenkedtem az évadzáróban történtek miatt, hanem meglepetéssel konstatáltam, hogy: „igen, végül is befejeződhet ez így is.” Most pedig jöjjenek a szereplők, mert ahogy láthatjátok, a cselekmény összefoglalásával nem boldogulok túl jól, és egyébként is, rájuk sokszor jobban figyeltem, mint a tényleges eseményekre. Nagyon sok érdekes főszereplőt és mellékszereplőt mozgatott a sorozat, de alapvetően elmondható, hogy még a pár epizódszerepig eljutó karakterek között is akadtak emlékezetes és szórakoztató figurák. Hölgyeké az elsőbbség alapon, kezdjük Eleanor Guthrie-val! Mint említettem, vele elég ellentmondásosan alakult a viszonyom: szerettem az elhivatottságát, a harciasságát, viszont a cselszövései, azon döntései miatt, amivel szövetségeseit, barátait elárulta a saját önös céljai érdekében, csalódtam benne. A sorozat második felében kissé megenyhültem irányába, bár ott is voltak döntései, amiket nem értettem, a befejező évadban pedig még meg is sajnáltam egy kicsit. Valószínűleg a helyzetéből, a vezetői pozíciójából is adódott, hogy sokszor férfias magatartást és viselkedést tanúsított, s ahogy később ő maga is megfogalmazta, a sok tennivaló, a Nassauért való harcolás közepette elfelejtette, ki is ő valójában, ám idővel az érzékenyebb, törékenyebb oldalát is megismerhettük. Max egy prostituáltként, Eleanor szeretőjeként kezdte pályafutását, az ő hosszas küzdelme, a lassú felemelkedése szintén egy erős, független nőt mutatott be, aki dacolt azzal a tudattal, hogy óriási hátrányból indul és rendületlenül tört a cél felé. Nála is voltak pontok, amikor elvesztette a bizalmamat, mert akárcsak Eleanor, ő is követett el árulásokat és hozott áldozatokat azért, hogy megvalósíthassa álmait (hát igen, volt kitől tanulni). Volt még egy nő, Anne Bonny, akit szintén érdekes karakternek tartottam, csak nehezen tudom megfogalmazni, miért. Hűséges volt a férfihez, akit egyszerre szeretett és tisztelt, ugyanakkor korántsem volt egy csendes háziasszony, hanem egy kemény, kegyetlen, precíz kalóznő, tele komplikált érzelmekkel és egyszerű gondolkodásmóddal. A Jackkel alkotott párosukat imádtam és rengeteget izgultam értük, ugyanis számtalan hullámhegyet és völgyet élt meg kapcsolatuk a négy évad alatt. Áttérve a férfi szereplőkre, akiknek nagy részét egyértelműen a kalózok alkották, nagyon érdekes és ötletes hozzáállás volt a készítők részéről, hogy a főbb férfikaraktereknél szembemenve az ismert sztereotípiával, nem italozó, nőket kergető félnótásoknak, épp ellenkezőleg, intelligens, előrelátó, az alapvető viselkedési és kommunikációs etikettel tisztában lévő embereknek mutatták be őket. Néha már-már hitetlenkedve hallgattam a választékos szókinccsel előadott hosszas elmélkedéseiket, fejtegetéseiket (persze nem kellett őket félteni, ha a helyzet úgy hozta, akkor gond nélkül teletűzdelték mondanivalójukat azokkal a bizonyos csúnya szavakkal). Fentebb már említettem Jacket: ő tökéletes példája volt az eszes kalóznak, s nem mellesleg, minden szituációra tartogatott valamilyen elmés kommentárt; egyébként jól jött neki a sok ész, mert jó pár alkalommal kellett megoldhatatlannak tűnő helyzeteket helyrehoznia, esetleg kivágnia magát belőlük. Ami az egyik legfontosabb főhőst, Flintet illeti, személyében a legösszetettebb figurát ismerhettük meg. Első ránézésre egy mindenen keresztülgázoló, félelmet nem ismerő kalóznak tűnt, s miután a második évadban megtudhattuk múltja részleteit, hogy honnan is jött ő, mi táplálja a motivációját, amellyel Nassaut civilizált hellyé akarja tenni, jöttem rá, mennyire sokrétű ember. Már előtte is figyelmesen hallgattam a beszédeit, filozofálásait, ám amikor egyfajta mentorrá vált a negyedik évadban, jó párszor magukkal ragadtak a mondatai. Bár történetének én sokkal véresebb és véglegesebb befejezést képzeltem el, nagyon tetszett az alkotók gyökeresen más iránya és más megoldása. Legyen szó bármilyen sorozatról, általában mindig a rosszfiú karakterekre figyelek fel rögtön, főleg ha idővel kiderül róluk, hogy miért rosszak, aztán meg az, hogy annyira azért nem is rosszak, azt meg pláne szeretem, ha mindezen összetevőket kidolgozottan, apró részletekben építkezve közli velünk a forgatókönyv. Flintnél ezt hibátlanul teljesítették, úgyhogy ha a kedvencem nem is lett, azt kétségkívül elismerem, hogy ő volt az igazi mozgatórugója és lényege a sorozatnak. Vagyis pontosabban egy idő után őmellette a John Silverrel való bonyolult viszonya is meghatározó összetevővé vált. John egy szélhámos figuraként szambázott be a Rozmárra az első évadban és sokáig totális érdektelenséget mutatott a kalózlét iránt, csupán a gyors meggazdagodás gondolata hajtotta, s ezért átvert mindenkit és keresztbe tett mindenkinek, attól függően, hogy az érdekei éppen mit kívántak. Ebből kifolyólag ellenszenvvel viseltetettem irányába, csakhogy mint sok más szereplő, ő is megváltozott: hozott egy áldozatot, önkéntelenül kivívva a Rozmár legénységének tiszteletét, s Flint is innentől kezdve látta benne a szövetségest, a tanítványt, aki kalóznak és vezetőnek született, csak idő kellett, hogy rájöjjön erre. A harmadik és negyedik évad nagyon erősen az ő kapcsolatukra koncentrált, ami a gondtalan egyetértés és az eltérő elképzelések között ingadozott, s érdekes módon, amikor azt hitted, végképp eldőlt, hogy viszonyuk melyik irányba megy tovább, még akkor is érhettek meglepetések. Nem tudom, hány olvasóban merült fel a kérdés, hogy a felsorolt férfiak közül ki lehetett az, aki akkora hatást gyakorolt rám csupán a létezésével, hogy elkezdtem a sorozatot, mert kíváncsi voltam, mi fog vele történni. Nos, egyikőjük sem, ez a férfiú, Billy ugyanis egy fontosabb mellékszereplő volt, aki nem mindig volt annyira előtérben és a cselekmény alakulásába se szólt bele nagyon, az utolsó évadokra azonban kinőtte magát (haha; ez azért vicces, mert kb. kétméteres a pasi :D). Igazából az első, második évados szereplését, tetteit utólag kevésbé tartom izgalmasnak, őszintén szólva, akkoriban inkább az kötött le, hogy mennyire jól néz ki és úristen, milyen izmos karjai vannak (nem röhög és nem ítél el, legalább bevallom, hogy gyarló nő vagyok, akit néha elszédítenek a külsőségek). A harmadik és negyedik évadban a kalózok összefogásában, a lázadásban, az ellenállásban azonban érdemi szerepe volt, a két főhőssel, Flinttel és Silverrel fennálló ellentmondásos viszonyát is remekül felépítették, s hiába nem lett túl pozitív történetének befejezése, nagy meglepetésemre tetszett, pedig azt gondoltam, ha a kedvenc karakteremmel valami csúnyát csinálnak, akkor mérges leszek, ehhez képest simán elfogadtam, hogy miért az lett a sorsa, ami. Még egy pár szót szeretnék a sorozat látványvilágára szentelni, mielőtt összesítem értékelésemet. Akár a hajókon, akár Nassaun töltötték napjaikat, a 18. századi kalózlét élethűen jelent meg előttünk, ami az első évadokban főleg a kocsmákba és bordélyházakba járást jelentette, de más magas korhatár-besorolású sorozatokhoz hasonlóan, egy idő után ez is elhagyta az idiótaságokat kiabáló részegek vagy az örömlányokkal különféle pózokba tekeredő kalózok hosszú jelenetsorait, hogy elkezdjen a történetvezetésre fókuszálni. A cselekmény néha elkalandozott a civilizált nagyvárosokba, úgy mint London, Boston vagy Charlestown, ahol szintén tapintható volt a korhű hangulat. Nekem azonban leginkább a hajók tetszettek, melyeket minden apró részletre kiterjedve terveztek meg, illetve a hajók közötti grandiózus és remekül megkoreografált csatajelenetek is lenyűgözőek voltak. Ó, igen és ki ne hagyjam a sorozat remekül megkomponált intróját, ami minden alkalommal egyből megteremtette a sorozat témájához szükséges hangulatot.
Jelen összefoglalás kissé rövidebbre sikerült, mint általában a sorozatértékeléseim. Ez főleg azért van, mert hiába volt érdekes élmény a Fekete vitorlák, a nézése során végig éreztem némi kívülállóságot, sosem tudtam teljesen bevonódni a sorozatba, s ezért okozott a szokásosnál nagyobb nehézséget gondolataim írásos formába öntése, de úgy érzem, a lényeget bele tudtam csempészni a bejegyzésbe. Az olyan érdemei, mint a csavaros történetvezetés, a nem várt és okos meglepetések, a tűpontos látványvilág és nem utolsósorban a komplex karakterrajzok miatt azonban örülök neki, hogy megismerkedtem vele. Kalózrajongóknak kötelező!


Értékelés: 70%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Az intrót.
  - A szárazföldi és vízi csatajeleneteket.
  - Flint múltját.
  - A dramaturgiailag ügyesen elhelyezett szereplőhalálokat.
  - Flint és Silver kapcsolatát.
  - Az utolsó epizódot.


Fekete vitorlák /Black Sails/ (2014-2017)
színes, feliratos, 56 perc
Rendező: Steve Boyum, Alik Sakharov, Lukas Ettlin, Stefan Schwartz, Neil Marshall, stb.
Szereplők: Toby Stephens, Hannah New, Luke Arnold, Tom Hopper, Clara Paget, Jessica Parker Kennedy, Toby Schmitz, Zach McGowan, Louise Barnes, Luke Roberts, Ray Stevenson, David Wilmot

Nincsenek megjegyzések: