A mai
bejegyzés tárgyát képező kötet a Rettentő gyönyörűség és a Lázadó angyalok
című könyvek folytatása, egyben a Gemma Doyle-trilógia befejező része, amely az
olvasás mellett a karizom edzésében is segíthet, lévén egy féltégla tömegével
bír.
A
történetről röviden: Megérkezett a tavasz a Spence Akadémiára, s a nagyobb
lányok növekvő izgalommal készülnek a hamarosan kezdődő báli szezonra és az
udvari bemutatkozásra. Gemmának és barátainak azonban egy sokkal nagyobb és
sötétebb dologgal is foglalkozniuk kell; egyrészt szövetséget kéne kötniük a
birodalmak törzseivel, másrészt pedig felvenniük a harcot a Télvidék fenyegető
árnyai ellen…
Nem is
tudom, mi lenne jobb, ha a pozitív vagy ha a negatív dolgokkal kezdeném. Előbbiekkel
igazából csak ismételném önmagam, utóbbiakból pedig sajnos sok van, félek,
teljesen elkedvetlenednék a bejegyzés végére. Jó, olyan szépen süt a nap,
inkább a jókat veszem előre. Az első két kötetről szóló bejegyzéseimben már
áradoztam egy sort a lenyűgözően részletes korszakrajzról, aminek segítségével
már az olvasás elején azonnal a viktoriánus Angliába csöppenünk. Akár London
utcáin suhannak szereplőink egy bérkocsiban, akár a Spence Akadémia környékét
járják a gótikus regényeket idéző ködös, állathangokkal teli éjszakában, a
tökéletes atmoszférateremtésnek, valamint az élethű leírásoknak hála, úgy
érezhetjük, mi is ott vagyunk velük. A későbbiekben fogok pár keresetlen
szót szólni az írónő történetszerkesztési hibáiról, azt viszont nagyon becsülöm
benne, hogy nem csupán tessék-lássék módon szórt el a történetben pár
viktoriánus érdekességet, hanem láthatóan alapos kutatómunkát végzett
könyvtrilógiája megírása előtt és ennek köszönhetően a korra jellemző apró
részletek, az akkori hírességek, színházi előadások megemlítése még színesebbé
teszik az egyébként is sokrétű cselekményt. Az akkori hétköznapok pontos
ábrázolása mellett a könyv természetfeletti szálának kiindulópontja, a nőkből
álló titkos csoport, a Rend és a mi világunktól elzártan létező birodalmak már
a kezdetektől fogva érdekes volt, de itt újabb izgalmas információk kerültek
napvilágra, illetve a történetben rejtőző, mögöttes mondanivalókat is egy
újabbal, talán a legfontosabbal gazdagította az írónő. Eddig ugye ott volt az
önálló, erős nőkből álló Rend, ami nemcsak a viktoriánus kor kritikájaként
fogható fel, hiszen ebben a korban a nők nem sok önálló döntést hozhattak,
mindent a családjuk, majd a férjük döntött el helyettük, hanem általánosságban
véve a női egyenjogúság és a feminizmus megtestesítőjeként is. A Rettentő gyönyörűségben a Gemma nyomába
szegődő indiai fiatalember, Kartik személyében a kisebbségek társadalmon belüli
kívülállósága, elnyomása is szóba került, ami a második könyvben a birodalmak
számtalan különböző népének megjelenésével kapott igazán nagy szerepet, ahol
már az egymás iránti tolerancia volt a fő üzenet. Ezek a problémák napjainkra
sem oldódtak meg teljesen, sőt jelen kötet központi kérdésköre, az egyet nem
értésből, az elkeseredésből fakadó harc, majd háború kirobbantása, ugyanakkor a
békére való törekvés, legyen az bármennyire törékeny, nem is lehetne
aktuálisabb (megjegyzem: a könyv 2007-ben íródott, 2011-es a magyar kiadása és
szomorú látni, hogy az emberiség nem hogy tanulna a hibáiból, épp ellenkezőleg,
még inkább rájuk akar licitálni). És nagyjából idáig tartott a napsütés, most
érkeznek a borongós felhők (bár kint szerencsére továbbra is süt a nap). A
kötet végén van egy felettébb szórakoztató interjú az írónővel, amiben többek
között sok szó esik ennek a könyvnek a tervezéséről, szerkesztéséről, s ahol bevallja,
ha visszamehetne az időben, valószínűleg jobban átgondolná a kötet
szerkesztését és írt volna még egy részt ahelyett, hogy 835 oldalban ebbe
zsúfol bele mindent. Köszönöm, hogy ön mondta ki, Miss Bray, és nem nekem, a
csalódott olvasónak kellett kimondania. Mert nem az a bajom, hogy megrándult a
csuklóm, valahányszor felvettem az asztalról a könyvet, mivel olyan nehéz volt,
nem is az a gond, hogy ne tudnék sok száz oldalon keresztül figyelni egy
kidolgozott, jól végigvitt cselekményre, hanem az itt a bibi, hogy a rengeteg
elmondásra váró információ, felvezetés, feszültségkeltés, karakterépítés
egyszerűen agyonnyomta egymást, s ezzel együtt a hangulatomat és a figyelmemet
is. Az elején csak húzta az időt, állandóan bedobott valami történést, amivel
elterelte a lányok gondolatait a szövetség létrehozásáról, és oké, egyrészről
értem, hogy ők elsősorban mégiscsak tizenhét éves fiatal lányok, tele álmokkal,
vágyakkal, melyeket a varázslat segítségével meg tudnának valósítani és ez
megrészegíti őket, ettől függetlenül nagyon zavaró volt, hogy nem történt semmi
érdemi és közben persze hogy a gonosz meg munkálkodott, hiszen ezért hívják őt
gonosznak… Számomra ez kissé olcsó megoldásnak tűnt, de ugyanezt elmondhatnám a
Holtak Fájáról meg Wilhelmina Wyattről is: jöttek a sejtetések, apró utalások,
amik előtt értetlenül álltak szereplőink, aztán gyakorlatilag a semmiből, kb.
600 oldal után, mikor a történetvezetés megkövetelte, akkor csettintésre rakták
össze a kirakóst. A Lázadó angyaloknál
akadt egy szerintem elég nagy cselekményvezetési baki: egyrészt az írónő a
kezdetektől egy bizonyos személlyel kapcsolatban plántálta belénk, hogy tutira
ő a rossz, s ezt olyan gyanús hangsúllyal tette, hogy biztos lehettél benne,
nem ő lesz az, másrészt pedig bemutatott egy szójátékot, amivel ha te is
eljátszottál, jóval előbb rájöhettél a fordulatra, s véleményem szerint ez egy
nagy hiba. A mostani könyvnél megint belesétált ebbe a csapdába, habár kisebb
léptékben, de voltak olyan, szereplőkkel kapcsolatos fordulatok, amik az írói
céllal ellentétben egyáltalán nem tartogattak meglepetéseket. A legjobban a
nagy összecsapás, leszámolás sínylette meg a történet-és karaktervezetés
részleteinek túlzott egymásra halmozását, ugyanis mire oda elértem, nagyjából
semmi izgalom nem maradt bennem, nem érdekelt, ki hal meg, ki éli túl, mi lesz
a Rend és a birodalmak sorsa, mivel addigra totálisan belefáradtam abba, hogy
megpróbáljak értelmet keresni az összetekeredett elbeszélői szálakban. Nagy kár
érte, mert megvolt benne a potenciál, és ha az írónő nem akart volna sokat
markolni, s két részre bontotta volna, lehetett volna ebből egy szép és
tisztességes lezárás. A karakterek terén Gemmában nagyot csalódtam: azt a részt
értem, hogy egyedül érezte magát a birodalmakkal kapcsolatos nagy döntések
meghozatalához, azt viszont nem, hogy miért nem tudta volna ezt valakivel
megbeszélni. Állandóan magába fojtotta, ugyanakkor hisztizett miatta, hogy őrá
senki nem figyel, meg nem is tudja, kivel beszélhetné meg. A másik a
varázslathoz való hozzáállása: meg akarta osztani, de azért ki is akarta
élvezni, s itt is csupa szélsőség volt: egyik pillanatban tisztában volt vele,
hogy helytelenül cselekszik a használatával, a következőben mégis ezzel
próbálta felhívni magára a figyelmet. A korábbi könyvekben sokkal ésszerűbben,
alkalomadtán felnőttesebben viselkedett nehéz helyzetekben, s főleg ezért
zavart, hogy most ennyire hebehurgya volt. A hozzá köthető szerelmi szálról
sajnos csak spoilerezéssel tudnék beszélni, úgyhogy maradjunk annyiban, hogy
bár nem úgy sült el, ahogy én azt vártam, mégis megajándékoztak pár emlékezetes
és megható jelenettel. Barátnőivel fennálló kapcsolatát elég töredezettnek
éreztem ebben a részben: korábban is látszott, hogy a szimpátia mellett azért
van bennük egy adag irigység is Gemma irányába, amiért neki önmagában is van
varázsereje, nekik viszont nincs, most pedig a tetőfokára hágott irigységen túl
egymás elől rejtegetett titkok is megrengették köreiket. A titkok
kipattanásából következő feszültséget azonban nem igazán beszélték meg, ennek
ellenére pár oldallal később már megint legjobb barátnők voltak. Hogy is van
ez? A családi kapcsolatai hasonlóan kidolgozatlanok voltak, mind a bátyjával,
mind az édesapjával kialakult kötelékét különösebb felvezetés nélkül
átmenetileg lerontotta, majd hirtelen idillivé tette az írónő. Történetének
befejezése elég keserédes lett, kicsit szomorú is vagyok, amiért nem kapott meg
mindent, viszont az tetszett, hogy az ismeretlentől való félelem ellenére is
bátran tette meg első lépését a függetlenség felé, s közben a birodalmak iránti
hűségéről sem feledkezett meg. Nézzük barátnőit! Felicity sosem volt a
kedvencem, bár a harciasságát, a szabadságvágyát szerettem, azt viszont nem,
hogy társadalmi helyzete folytán úgy érezte, bármit megtehet, bárkit megsérthet
következmények nélkül. Vele kapcsolatban volt egy fordulat, amit mondjuk az
eddigiek alapján lehetett sejteni, mégis örültem neki, mert általa még egy
plusz réteget kapott az a bizonyos egymás elfogadása-üzenet. Annben az első
könyvtől kezdve saját magam viktoriánus verzióját láttam, annyi különbséggel,
hogy nekem a szép külső hiánya mellett még jó hangom sincs, szóval én tutira
eláshattam volna magam a Temzébe, ha abba a korba születek (mert amilyen
szerencsecsomag vagyok, biztosan nem egy előkelő családba születtem volna).
Szóval Ann-nek minden gondját, baját, félelmét át tudtam érezni, egy idő után
pedig neki köszönhetően döbbentem rá, hogy sosem jó, ha csak a rosszat látjuk
magunkban, s milyen idegesítő is az, ha a barátaid állandóan csak azt hallják
tőled, hogy semmihez sem értesz és semmire sem vagy jó (ettől függetlenül
továbbra is szívesen irkálok negatívumokat magamról a blogbejegyzéseimben, lásd
fentebb a zárójeles megjegyzést; javíthatatlan vagyok :D). Most nagyon
szurkoltam neki, hogy sikerüljön alakítania a sorsán és annyira örültem minden
jelenlegi sikerélményének, melyeket remélhetőleg sok-sok jövőbeni fog majd
követni.
Ahogy
mindig, úgy ezúttal is igyekeztem minden lényeges elemre kitérni, de tényleg
annyira összezavart és némileg csalódottá tett a könyv, hogy lehet, nem
sikerült hibátlanra az értékelésem. Mivel a trilógia zárókötetéről van szó,
idebiggyesztenék egy kis összefoglalást a három könyvről: az alapötlet remek, a
könyvről könyvre kiderülő újabb információk okos adagolása fenntartja az
érdeklődést, a viktoriánus kor hangulatát is hitelesen idézi meg, a mögöttes
mondanivalóira szintén érdemes odafigyelni, ugyanakkor sajnos a történet
előrehaladtával jó pár szerkesztési, cselekményvezetési hiba bukkan fel,
úgyhogy összességében nézve vegyes érzéseket hagyott bennem, mégsem bántam meg,
hogy elolvastam. Az első könyv nagyon jó felvezető, a másodiknak is megvannak a
maga izgalmas részletei, a harmadik átgondolatlansága, túlzsúfoltsága azonban
eléggé lerontja az addig jól építgetett sorozatot. Ettől függetlenül tudom
ajánlani, főleg ha hozzám hasonlóan rajongsz a viktoriánus korért és szereted a
természetfeletti történeteket.
Értékelés: 3/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- A borítót. Mert egyszerűen gyönyörű.
- A könyvet indító versrészletet, illetve az egyes felvonások elején lévő szövegrészleteket.
- Gemma és Kartik közös jeleneteit. Még mindig imádom őket.
- A megvillanó humort.
- A befejezést.
- A könyv végén található interjút az írónővel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése