A Pókember – Idegenben júliusi bemutatója
óta nem voltam moziban. Egyrészt nem is találtam olyan filmet, amire szívesen beültem volna, másrészt viszont egy-két érdekes alkotást sikeresen
elmulasztottam, ugyanis mire eldöntöttem, hogy szakítok rá időt, levették a
műsorról. Úgyhogy nagy szükségem volt már egy jó kis mozizásra, amiről
reméltem, hogy megelégedve sétálok majd ki; hogy ez sikerült-e és miért is erre
a filmre esett a választásom, azt lejjebb olvashatjátok el.
A történetről
röviden: Több, mint harminc év telt el azóta, hogy Dan Torrance túlélte a
Panoráma Hotelben történt szörnyűségeket, ám az ott szerzett emlékeket nem
lehet egyhamar elfelejteni. A férfi gyógyuló alkoholistaként egy álmos
kisvárosban vállal munkát kórházi kisegítőként, s nemsokára találkozik egy Abra
nevű kislánnyal, aki ugyanúgy ragyog, mint ő és akit egy titokzatos
csoportosulás, az Igaz Kötés üldöz…
Az Álom doktor egy 2013-ban megjelent
Stephen King-könyv adaptációja, ami a nagy sikerű A ragyogás folytatása, hiszen az ott kisfiúként szereplő Dannyt
ebben a könyvben már felnőttként láthatjuk viszont. A ragyogásból 1980-ban Stanley Kubrick forgatott filmet Jack
Nicholson és Shelley Duvall főszereplésével, amit ugyan King ki nem állhatott,
a nézők szerették, s mára már kultikus státusznak örvend. A magam részéről az
első kötetet eddig kétszer olvastam és nagyon tetszett, a filmváltozatot is
láttam és szerintem vizuálisan lenyűgöző, valamint meglehetősen borzongató az
egész atmoszférája, az Álom doktort
pedig idén márciusban olvastam, s elég vegyes érzéseket hagyott bennem. Amikor
olvastam róla, hogy filmre adaptálják, kíváncsi lettem rá, mert maga az
alapsztori remek filmes alapanyag és adaptáláskor egyébként is tömörítik, kissé
átírják az eredetit, s úgy gondoltam, talán kihoznak belőle egy tisztességes
mozgóképes verziót. És ezen elvárásomat nagyjából teljesítették is, igaz, engem
jobban meggyőztek azzal, ahogy a Kubrick-film jellegzetes pillanatait,
beállításait visszaidézték. De ne rohanjunk ennyire előre, egyelőre nézzük meg,
hogyan is sikerült az Álom doktor
filmre vitele! Véleményem szerint egész jó munkát végeztek: a több mint 500 oldalas könyvből ki tudták emelni a lényeges elemeket, bár természetesen voltak kihagyások, változtatások, melyeknél nem minden döntéssel voltam elégedett. A film elején
megkezdett, részletes építkezést útközben elhagyta a forgatókönyv, és hiába
mutatott be fontos jeleneteket, amik mentén szépen vezette a történetet, mégis
hiányérzetem maradt és nem, nem a nyomtatott verzió kimaradt részletei miatt;
attól függetlenül is kellett volna még pár jelenet, ami jobban felvázolja a
szereplők érzéseit, egymáshoz való viszonyát, a köztük lévő kapcsolatokat.
Talán Abra szülei sínylették meg leginkább ezt a fajta hanyagságot, akikről nem igazán derült ki, pontosan mit is gondolnak kislányuk különleges képességéről, annak veszélyeiről, de a film
elején látott fiatal lány és annak kisbabájának Danre való hatása vagy Billy
beavatása Dan és Abra nyomozásába is hasonlóan kidolgozatlan lett. Főszereplőnk alkoholizmussal való küszködését, a gyógyulás folyamatát is csupán röviden felvázolták, holott az eredeti regénynek pont ez volt a leglényegesebb pontja, s csak utána jött a természetfeletti szál borzongatása. Az Igaz
Kötés tagjainak részletes bemutatása a könyvben sem ment végbe teljesen, itt
tisztában vagyok vele, hogy dramaturgiai oka volt annak, miért csak három-négy
embert emeltek ki közülük, azonban ők is elbírtak volna egy rövid
háttértörténetet. Ezen negatívumokat némileg enyhítette az a hangulat, ami
belengte az egész filmet: a ragyogás használata nagyon izgalmas és kreatív
beállításokból álló jeleneteket eredményezett, a látomások, az emlékek pedig
nem az olcsó ijesztgetésre, épp ellenkezőleg, a sejtetésre, a néző fantáziájára
hagyatkozva érték el az igazi félelemfaktort. A két főszereplő, Dan és Abra
közös jeleneteiben tapintható volt a színészek közti összhang s ennek
köszönhetően a köztük kialakuló mentor-tanítvány viszony egyszerre volt érdekes,
szerethető és megható. Na és akkor térjünk rá a film harmadik harmadára, mert
személy szerint nekem az volt a kedvencem, teljesen a székbe szögeztek a
történések. A sztori ugyanis hol máshol érhetne véget, mint a Panorámában, ahol
a rendező egyáltalán nem titkolta Kubrick filmje iránti rajongását, ugyanakkor
King mindkét műve felé is tisztelettel fordult, s nem mellesleg, tovább
tökéletesítette az addig is remekül működő baljós hangulatépítést. A szállodán
belül számtalan ikonikus helyszínt újra meglátogattunk, a hozzájuk kapcsolódó
jelenetek fantasztikus pontossággal idéződtek meg, s függetlenül attól, hogy
más színészek játszották el a szálloda „lakóit”, ugyanolyan hátborzongatóak
voltak, mint negyven évvel ezelőtt. Az kifejezetten tetszett, hogy némelyik
jelenet ismerős mivoltán csavartak egyet, de ami engem legjobban lenyűgözött,
az a befejezés volt, ami egyfajta kört leírva kötötte össze a két könyvet és
a két filmet egy szép csokorba. Hú, ez lehet, hogy kicsit szentimentális
hasonlat, számomra azonban ez a megoldás igenis érzelmes volt, bár talán pont
ezért tetszett. Térjünk át a színészekre! Van az a szokásom (nem mindig, csak
alkalomadtán), hogy ha olvasok egy könyvet, nem feltétlenül magamban képzelem
el a figurákat, inkább egy színészt, színésznőt próbálok társítani hozzájuk.
Amikor az Álom doktort olvastam,
Danhez Joel Edgertont képzeltem el, az eddig látott szerepei alapján úgy
gondoltam, jól meg tudná jeleníteni a lecsúszott alkoholista, majd a
gyógyulófélben lévő főszereplőben rejlő sokrétűséget. Ewan McGregorról egy évekkel ezelőtti, gimnáziumi
drámaórán megtekintett filmnek köszönhetően (Trainspotting; hm, tényleg, azt valamikor újra kéne nézni, most
valószínűleg jobban érteném, akkor csak egy nagy összefüggéstelen káosznak
éreztem) tudom, hogy képes egy olyan összetett személyt eljátszani, mint Dan,
eleinte mégsem nyűgözött le. Az alkoholista részeknél volt szakálla és kicsit
szakadtnak nézett ki, aztán megborotválkozott és jobban odafigyelt az
öltözködésére: ennyi. A gyermekkorban átélt traumák súlyát se tudta igazán
átadni, viszont amikor összehozta a sors Abrával és átment egy tanító, védő
szerepbe (ó, te jó ég, most esett le az Obi-Wan párhuzam; pedig nem is vagyok
nagy SW-tudós), onnantól már sokkal jobban tetszett, sőt amikor a szállodában
összefutott egy régi és nagyon közeli ismerősével, a kettejük közt lezajló
beszélgetés nyomán felszabaduló gondolatokat, érzéseket is hitelesen és
meghatóan jelenítette meg. Az Abrát játszó kislány egészen elképesztő volt:
megvolt benne a gyermeki ártatlanság, a különleges képessége miatt azonban
hamar fel kellett nőnie, s ezt a komolyabb énjét is remekül hozta a fiatal
színésznő. Magamat ismétlem, de muszáj leírnom, mert tényleg csodálatos párost
alkottak Ewan McGregorral, jól működött köztük a kémia. És most jön a legjobb
rész. Kalapos Rose szerepére egy olyan angol színésznőt kerestem, aki
fenyegető, mégis nőies és időtlen szépség, hiszen a könyvbeli leírások is
ilyennek mutatták be. És eszembe jutott a Mission:
Impossible – Titkos nemzetből Elsa Faust, vagyis Rebecca Ferguson. Majd pár
héttel a könyv olvasása után olvastam róla, hogy TÉNYLEG Rebecca Ferguson fogja
játszani Rose-t! Mondom, azta, ebbe jól beletrafáltam! És a rendező is
beletrafált, ugyanis imádtam Rose összes jelenetét. Hiába volt ő a főgonosz,
nem tudtam nem kedvelni, minden megmozdulásában tökéletesen benne volt az
Abrára áhítozó, kegyetlen nőszemély, ugyanakkor a mimikájával, a gesztusaival
abszolút megteremtette Rose időn kívüliségét, nőiességét, és az öltözködésében,
kiegészítőiben jelen lévő hippi stílus meg persze az a bizonyos kalap is jól
állt neki. Még egy pár mondatban megemlíteném a zenehasználatot, mert egy ideje
valamiért elkezdtem jobban odafigyelni a filmeknek, sőt a sorozatoknak is ezen
részeire. Horrorfilmről lévén szó, a zene, a zörejek nagy szerepet kaptak, s természetesen
itt sem maradt ki a tisztelgés a Ragyogás
felé: az ottani nyugtalanító dallamok visszatértek, s főként a Panorámában
játszódó szekvenciáknál, de egyéb helyeken is jól működött vele a
hangulatépítés. Jelen film főtémájának szánt baljóslatú dobolás azonban kissé
félresikerült. A szívdobbanásszerű ritmusa jó pár jelenetnél kitűnő
aláfestésként szolgált, ezáltal is fokozva a feszültséget, de néha elég zavaró
volt, pláne egy moziteremben ülve, ahol minden tízszer hangosabbnak hallatszik.
Összefoglalva
azt mondhatom, egy korrekt adaptációról van szó, ami nemcsak alapanyaga felé
fordult kellő tisztelettel, hanem annak első részét és az abból forgatott filmet
is szépen idézte meg. Előzetes ismeretek nélkül is érthető és követhető, de
szerintem legalább a Ragyogást
érdemes megnézni előtte, mivel úgy sokkal összetettebb és izgalmasabb
élményt fog nyújtani a film harmadik harmada. Nekem meg jár a vállveregetés,
amiért első alkalommal merészkedtem el egy horrorfilmre moziba (amúgy nem kell
tőle nagyon tartani, nem elsősorban a szimpla ijesztgetésre épít).
Értékelés: 75%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Dan és Abra közös jeleneteit.
- A különleges képességek használatát.
- Dan találkozását egy régi ismerőssel és úgy alapvetően az egész részt, ami a Panorámában játszódik.
Álom doktor (Doctor Sleep)
színes, magyarul beszélő, 152 perc
Rendező: Mike Flanagan
Szereplők: Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Zahn McClarnon, Bruce Greenwood,
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése