2019. december 31., kedd

Minisorozat-kritika: Karácsonyi ének (2019)

Pár nappal ezelőtt olvashattátok Charles Dickens Karácsonyi énekéről írt gondolataimat, s ahogy a bejegyzés végén említettem, még aznap megnéztem a legfrissebb tévés feldolgozást, a továbbiakban pedig röviden beszámolok róla.
A történetről röviden: Ebenezer Scrooge kapzsi üzletember, akit a pénzen, a hasznon kívül semmi nem érdekel, ebből kifolyólag a karácsonyt sem szereti, sőt megveti az ünneplő embereket. Szenteste egykori üzlettársa, Jacob Marley szelleme jelenik meg neki, s közli vele, hogy az éjjel folyamán három szellem fogja meglátogatni. Egy hosszú, rossz emlékekkel és lehetséges következményekkel teli utazás veszi kezdetét, melynek célja Marley lelkének megváltása, illetve Scrooge lelkének megmentése…
A könyv korábbi filmes, sorozatos feldolgozásait egyáltalán nem ismerem, bár nem kizárt, hogy kisgyerekként láttam valamelyik tv-csatornán, de konkrét emlékeim nincsenek róla, az olvasmányélmény frissessége azonban nagyon is érződött. A könyvek mozgóképes adaptálását illetően nem vagyok az a fajta, aki azt szeretné, hogy az olvasottakat egy az egyben, változtatás nélkül adaptálják, de azt igenis elvárom, hogy a történet lényege, mondanivalója ne vesszen el a munkafolyamat során, az meg már csak hab a tortán, ha esetleg tesznek olyan, az eredetibe szépen beleilleszkedő kiegészítéseket, amik gazdagítják a sztorit. A Karácsonyi ének kapcsán talán mondhatom azt, hogy kifejezetten reménykedtem plusz betoldásokban, ugyanis a nyomtatott verzióból nekem hiányoztak a szereplők hátterei, főleg a főhősé ahhoz, hogy teljesen megérthessem a hozzáállásukat. Nos, a sorozat valamilyen szinten teljesítette ezen vágyaimat: Scrooge múltja hangsúlyos részt kapott, Cratchitékkel is szorosabbra fűzték a viszonyát, csakhogy ezeket a lehető legsötétebb és legkegyetlenebb színekkel festették meg. Alapvetően az egész produkció sokkolóbb, helyenként explicitebb volt Dickens művénél, ami tetszett is, meg nem is. A komorabb tónus nem zavart, ahogy az elsőre furcsán ijesztő jelenetek sem, mint például Marley „felébredése” vagy purgatóriumi látogatása, ugyanakkor ahogy lassan feltárult előttünk Scrooge múltja, legfőképp a gyermekkori traumái, kezdtem túlzásnak érezni az egészet. Mármint annak örültem, hogy próbáltak magyarázatot adni rá, mitől lett olyan, amilyen, viszont a bemutatott okok nagy részét sokalltam egy tanmese feldolgozásába. Ugyanez volt a helyzet a rengeteg monológgal, ritkán dialógussal: egyértelműen arra szolgáltak, hogy láthassuk Scrooge milyen lehetetlen, gonosz ember, akit csak a racionalitás, a pénz, az ár-érték arány tudnak lekötni, ám elhadart, gazdasági mivoltuk miatt alig értettem belőlük valamit. Aztán jöttek a szellemek… A könyvben ugyebár mindegyik szellem nagyjából egyforma időt töltött a főszereplővel, míg itt a múlt karácsonyainak szelleme a komplett játékidő háromnegyedében kísér(tet)te Scrooge-ot, s a sorozat nézése közben ez engem zavart is egy kicsit, s csak később jöttem rá, hogy ez remek döntésnek bizonyult, hiszen a múlt volt a legmeghatározóbb tényező mind Scrooge személyiségének alakulásában, mind abban, hogy rájöjjön, mit kéne máshogy csinálnia a jobb emberré válás érdekében. A gyermekkorban történt szörnyűségek mellett a fiatalkori szerelem, majd az üzletemberlét is bemutatásra kerültek, és volt egy számomra nagyon kegyetlen jelenet, ami azonban tökéletesen ábrázolta, mennyire elvesztette az emberiességét Scrooge, mivel mindenre csupán megvásárolható áruként tekintett, s nem volt képes észrevenni a tettek mögötti érzelmek valódi értékét. Ötletes megoldás volt, hogy a jelen karácsonyának szelleme egy Scrooge számára ismerős ember személyében jelent meg, a jövő karácsonyának szelleméről pedig kiderült, miért nem beszél (ha ez a könyvet olvasóknak mind egyértelmű volt rajtam kívül, akkor én kérek elnézést, de nekem nem esett le). Dickens elbeszélésében a főszereplő magatartása egyik szélsőségből a másikba váltott át, különösebb átmenetek nélkül: Marley szellemének felbukkanásakor viszonylag hamar elhitt neki mindent, a szellemek által mutatott emlékek, látomások is azonnal hatottak rá, holott elvileg egy rettentően zsémbes férfiról volt szó, s ezt a hibát szépen kijavította a sorozat. Scrooge eleinte heves ellenállást tanúsított, elég kelletlenül tartott csak a múlt szellemével, s nagyon sokáig mondogatta magának, hogy csupán álmodik, de idő kellett ahhoz is, hogy igazán meghassák a látottak, hogy rádöbbenjen, mi a pontos üzenetük az emlékképeknek, a látomásoknak. A Scrooge-ban végbement változás végpontja itt is kissé túlzás volt, bár valamilyen szinten lehet az átéltek miatti izgalomnak betudni a viselkedését. Amikor pár héttel ezelőtt belebotlottam ebbe a sorozatba az IMDb főoldalán, s megnéztem az előzetesét, teljesen odáig voltam a színészgárdától (persze a látványterv és a történet is megfogott, de ők voltak az elsők): az igazat megvallva, egyikőjüknek sem vagyok elvakult rajongója abban az értelemben, hogy nem tudok sokat a filmográfiájukról, nem követem folyamatosan a munkásságukat (és nem nézek róluk állandóan interjúkat, nem gondolok rájuk álmatlan éjszakákon és a legfőbb, hogy még sosem képzeltem el őket a jövendőbeli férjemként :DD), de mindig felkapom a fejemet, ha meglátom őket valamilyen ajánlóban. A főszereplő Scrooge mellett a múlt karácsonyainak szelleme kapta a legtöbb szerepet, talán ebből is fakadt, hogy az őket alakító két színész nyűgözött le a legjobban. Guy Pearce remekül ragadta meg Scrooge figurájának lényegét, szép lassan vezetett végig minket a karakter érzelmi útján, a szellem szerepében pedig Andy Serkis brillírozott, hol félelmetes, hol megértő és együtt érző volt, s ez a kettősség számomra a sorozat legérdekesebb alakjává avatta. Kisebb szerepekben is innen-onnan ismert arcok bukkantak fel, de nem volt akkora jelenlétük, hogy külön kiemeljem őket, azt meg feleslegesnek tartom, hogy csak azért soroljam fel őket, hogy felemlegethessem más szerepeiket és az azokhoz kapcsolódó érzéseimet. Azt viszont mindenképpen szeretném megemlíteni, hogy hiába sikerült összeválogatni egy tehetséges színészgárdát, még így is előfordult pár alkalommal, hogy különösebb érzelem nélkül szavalták a forgatókönyvet, aminek drámaiságra kihegyezett fennkölt beszédmódja olykor üresnek és erőltetettnek hatott. Még egy pár mondatot szeretnék szentelni a látványtervnek: Dickens-történetről lévén szó, a viktoriánus korban jártunk, s egyszerűen imádtam a korhű öltözékeket, épületeket, még úgy is, hogy egyáltalán nem voltak fontosak a történet szempontjából. Az operatőri munka lenyűgöző volt, akadt egy-két beállítás, ami kifejezetten tetszett, de az „akciójelenetek” is átélhetőre sikeredtek, tényleg olyan volt, mintha mi, nézők is ott lettünk volna az események sűrűjében.
Összefoglalva az eddig leírtakat, ez az adaptáció komolyabb, sötétebb oldalról közelítette meg az eredeti alapanyagot, és ez hol jól, hol rosszul sült el. A történetbe pakolt plusz információk, betoldások részletesebbé tették az elbeszélést, ugyanakkor kissé talán átestek vele a ló túloldalára és szükségtelenül kegyetlenre vették a figurát. Scrooge kidolgozott karakter lett, a többiek azonban ugyanúgy statisztaszerepben maradtak, mint könyvbeli verziójuk, s ezen a színészek se tudtak segíteni. Ha valakit érdekel a sorozat, nem fogom lebeszélni a megtekintéséről, mert egyáltalán nem rossz, nagyjából sikerült megőriznie Dickens szellemiségét, de elvitte egy olyan irányba, ami kicsit távol esik a karácsonyi hangulattól, az ünnepi emelkedettségtől, s ezért valószínűleg sokaknak nem fogja elnyerni a tetszését.


Értékelés: 65%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A szellemek látogatásait, s a velük járó emlékeket, látomásokat.
  - Azt a jelenetet, amiben tetőzik Scrooge érzéketlensége.
  - A Cratchit-családot. Imádnivalóak.


Karácsonyi ének /A Christmas Carol/ (2019)
színes, feliratos, 60 perc
Rendező: Nick Murphy
Szereplők: Guy Pearce, Stepehn Graham, Joe Alwyn, Andy Serkis, Charlotte Riley, Jason Flemyng, Vinette Robinson

Nincsenek megjegyzések: