2020. március 6., péntek

Könyvkritika: Kim Harrington - Clarity - A tisztánlátó

Említettem már, hogy tavaly az egyik elolvasott Vörös Pöttyös könyv hátulján található könyvcímekből kiszemezgettem az érdekesnek tűnő köteteket, s alkalomadtán ezek közül választok magamnak olvasmányt. A bejegyzés mai tárgyát képező könyv szintén erről a listáról került ki.
A történetről röviden: Clarity Fern Eastportban él, és édesanyjával, valamint bátyjával családi jósdát üzemeltetnek, ugyanis mindhárman különleges képességekkel rendelkeznek: a lány, ha hozzáér egy tárgyhoz, látomásai lesznek annak birtokosáról, illetve bárkiről, aki valaha használta, anyja telepata, bátyja, Perry pedig beszélni tud a szellemekkel. Amikor egy fiatal turistalány gyilkosság áldozata lesz, Clare a nem hivatalos nyomozásban találja magát, volt barátja és az új rendőrfőnök fia mellett. Hamar kiderül, hogy Perry lehet az első számú gyanúsított, így a lány versenyt fut az idővel, hogy bizonyíthassa testvére ártatlanságát…

Habár az elmúlt években egyre kevésbé érdekelnek a természetfeletti elemekkel és tinédzserekkel operáló, némi romantikával megfűszerezett, de általában középszerű történetek, ha olyanra bukkanok, amiben van valami egyediség, azt szívesen elolvasom. Ebben a sztoriban a különleges képességek nyomozás közbeni használata tűnt izgalmasnak, olyan, egy-két epizód erejéig látott sorozatok jutottak eszembe róla, mint A médium vagy a Szellemekkel suttogó, igaz, itt tinédzserek nyomoztak, nem hivatalos keretek között, s mivel tinikorom egyik kedvenc olvasmányának tartom Anthony Horowitz Tim és Nick Diamond-sorozatát, amiben egy harmincas, kétbalkezes egykori rendőr és jóval eszesebb tizenéves öccse magánnyomozó irodát vezetnek, s humorral és akcióval átszőtt jelenetekben kapják el a rosszfiúkat, úgy gondoltam, e két műfaj kombinációja garantálhatja a jó olvasmányélményt. Hát, sajnos nem így lett. Nem hiába hangsúlyoztam ki, hogy tinikoromban szerettem Horowitz könyveit, mostanában inkább a szövevényesebb, kidolgozottabb nyomozási ügyek kötnek le, mint amilyen például A Halál angyala cselekménye volt, ezért is éreztem meglehetősen hiteltelennek, hogy tinédzsereket engednek egy gyilkossági ügy közelébe csak azért, mert az egyiknek a polgármester az apja, a másiknak a rendőrfőnök, a harmadik meg különleges. Nem azt mondom, hogy a koncepció volt rossz, inkább a megvalósítás lett kidolgozatlan, a krimikre jellemző függővéges fejezetek, melyek arra sarkallják az olvasót, hogy ne álljon meg, hanem folytassa az olvasást, elsőre jó ötletnek tűntek, egy idő után azonban azt okozták, hogy pillanatok alatt elfelejtetted, honnan indult a sztori, mert csak loholtál az események után, de közben semmi pluszt nem kaptál. A szereplők papírmasé, ezerszer látott figurák voltak, egy, maximum két tulajdonsággal, illetve egészen kiakasztó viselkedéssel, az ügy felderítése, a nyomok keresése is különösebb feszültség nélkül zajlott. Azt viszont elismerem, hogy a félrevezetések jól működtek, én legalábbis nem jöttem rá, ki az elkövető, a „mindenki gyanús” felvetésből kiindulva több karaktert is úgy mozgatott az írónő, hogy ne legyél biztos az ártatlanságukban. Perry esetében egy ideig ügyesen adagolta a kételyt, hogy tényleg elkövethette-e ő vagy semmi köze hozzá, de aztán abbamaradt a karakterépítés és egy rettentően idióta srác portréja rajzolódott ki előttem, ami főleg azért kár, mert Clare folyton azt hajtogatta, milyen szoros a kapcsolatuk és hogy a bátyja a család magabiztos bástyája, ehhez képest irtó ciki és átgondolatlan cselekedetei voltak. A végső leleplezés, a tettek mögötti motiváció viszonylag érthető és érdekes volt, ám korántsem okozott nagy meglepetést, esetleg katarzist, ugyanis az egész könyvből hiányzott az igazi feszültség. A nyomozás mellett/közben egy szerelmi háromszög is kialakult, az ilyen műfajú könyvek majdhogynem kötelező, ám számomra egyre unalmasabb, hovatovább felesleges eleme. Clare ingázása a két srác között, a pár oldalnyi eltéréssel elcsattant csókok eléggé idegesítettek, ahogy az a tény is, hogy természetesen mindketten tökéletesek voltak: sármosak, magasak, izmosak, az egyikben vadság és tűz ég, sőt úúú, még tetoválása is van!, a másik meg mintha a tündérmesék megtestesült hercege lenne a szőke hajával, a lány utáni udvarias sóvárgásával. Nem tagadom, voltak és vannak idők, amikor jó érzés ilyen fiúkról olvasni és a főhősnő helyébe képzelni magam, de itt annyira zavaróak voltak a velük kapcsolatos orbitális klisék, hogy csak csalódottan ráztam a fejem közös jeleneteiknél. Ó, igen, visszacsatolva egy kicsit az elterelésekhez: mint mondtam, az írónő több szereplőt is gyanúba kevert a móka kedvéért, s köztük volt Clare egyik lovagja is, viszont nagyon átlátszóan tette ezt, a felvonultatott indokokat könnyedén meg lehetett magyarázni, szóval újabb mínuszpont a történetvezetésnek. A felszíni történések mögött nyomokban felfedezhető volt némi üzenet a tinédzserek felé, de a könyv nagy részéhez hasonlóan ez is kidolgozatlan maradt. Clare a képessége miatt más volt, egy „flúgos” csaj, akivel nem sokan akartak szóba állni, s ő győzködte is magát, hogy jó ez így neki, mégis sokszor érezte magát egyedül, s vágyott a baráti társaságra. A „más vagy, mint mi, ezért megbélyegzünk” tipikus kamasz hozzáállás, s habár tetszett ez az írói törekvés, hogy egy természetfeletti történeten keresztül mondjuk azt a kamaszoknak, hogy merjék vállalni önmagukat, hiszen mindenkinek megvan a különleges tehetsége, sajnos ezt elég hamar maga alá temette a romantikus jelenetek tömkelege.

Ami a szereplőket illeti, nem tudom, mennyi értelme van beszélni róluk. Clarityben semmi érdekeset nem láttam, az tetszett, amikor használta a képességét, azon kívül azonban nem volt több egy romantikus lányregény főhősnőjénél, holott a történet alapján lehetett volna összetettebb figura. A magányossága, a normális élet iránti vágya sem jött át olyan erősen, hogy igazán együtt tudjak érezni vele. A két hódolóra nem szeretnék több szót vesztegetni, a báty, Perry katasztrofális karakterrajzáról is beszéltem már, a többiek pedig abszolút kimerítették a kétdimenziósság határait.

Foglaljuk össze, mit tanultam ma: hiába a szép borító, az érdekes koncepció, ez megint csak a műfaj (és a kiadó) egy olyan darabja, ami távol áll attól, amit én jó könyvnek hívok. Az alapsztori és a helyenként ügyes elterelések rendben voltak, de a nyomozás egyáltalán nem volt átgondolt, a különleges képességek játszhattak volna nagyobb szerepet, a karakterek meg lehettek volna élettel telibbek. A könyvnek egy folytatása van (ha több lenne, lehet, hogy hagynám a fenébe), amiben valószínűleg a Clare apja körüli rejtély, valamint Madame Maslov baljós figyelmeztetése lesznek a középpontban, s ugyan sok jót nem várok tőle, de valamikor az év folyamán el fogom olvasni.


Értékelés: 2,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A borítót.
  - A különleges képességek használatát.
  - A végső leleplezést.

Nincsenek megjegyzések: