A történetről röviden: Dom Cobb egy tolvaj, aki különleges dolgok
ellopásával foglalkozik: gondolatokat lop ki az emberek agyából, mialatt ők
alszanak. Az egyik ilyen megbízás nem sikerül, azonban a
meglopni kívánt fél felbéreli Cobbot egy különösen összetett munkára, melynek
során nem ellopni kell egy gondolatot a célszemély fejéből, hanem elültetni
benne egyet…
Ahogy a korábban tárgyalt két film esetében, úgy itt is
hiányzott az újdonság varázsa, hiszen harmadszorra vagy talán negyedszerre
néztem újra. Az kétségtelenül előny volt, hogy így legalább több figyelmet
szentelhettem a részleteknek, cserébe viszont semmilyen meglepetést nem okoztak
a történet nagy csavarjai, sőt arra a meglehetősen kellemetlen tényre döbbentem
rá, hogy engem ez a film nem is nyűgöz le igazán. Az egyedi alapkoncepció
remek, azonban nagy bánatomra nem fejti ki rendesen a szabályokat, túl sok
a megmagyarázatlan apróság és történés az álmok világával, a szintek közötti
átjárással kapcsolatban, ráadásul a mostani nézéskor kifejezetten untatott a
rengeteg akciófilmes jelenet. Persze ezzel nem azt mondom, hogy ezek egyáltalán
nem kellettek volna bele, inkább úgy fogalmaznék, hogy egy ilyen kiindulópontú
filmtől kreatívabb akciókra számítottam, amik nyomokban azért megvoltak, lásd a
városhajtogatós és a forgó folyosós jelenetet, de izgalmasabb lett volna, ha
még ennél is jobban elrugaszkodnak a valóságtól. Ez a kissé negatív hangulatú
felvezetés azonban nem jelenti azt, hogy ne élveztem volna a film bizonyos
részeit, nem értékeltem volna némelyik ötletét. A rendező védjegyének számító
rendhagyó időkezelés ezúttal az álom és valóság, illetve az egyes álomszintek
elkülönítésében játszott nagy szerepet, hiszen máshogy telt az idő az egyes
szinteken. Az álomvilág létrehozásának komplexitásáról, az extraktorok
munkamódszereiről megtudott, aprólékosan adagolt információk nagyon
érdekeltek, akárcsak a Fischeren végrehajtandó incepció tervezési fázisai, és
természetesen a három álomszinten (plusz a váróban) zajló történések (leszámítva
az autós üldözéseket és a lövöldözéseket) is okoztak izgalmas perceket. Habár
az incepció végrehajtása során folyamatosan felmerülő problémák, gondok egy
részét kissé hatásvadásznak találtam, alapvetően tetszettek a szintek vizuális
kidolgozottságai és az is, ahogy szép lassan kirajzolódott előttünk az eredeti
terv, majd a hirtelen jött események tükrében annak improvizált verziói. Ez
egyébként vegyes érzéseket váltott ki belőlem, mert egyrészről még több minden
derült ki az extraktorok által bevethető trükkökről, másrészről viszont olyan
volt, mintha Nolan utólag, a dramaturgia miatt talált volna ki újabb és újabb
szabályokat az álomvilághoz, nem pedig a már kigondolt szabálykönyvet mutatta
be ügyesen adagolt információk mentén. Az álomszintekben való elmerüléssel egy
időben Cobb múltjában és elméjében is egyre mélyebbre jutottunk, ám mivel nem
először szembesültem a feltárt tényekkel, őszintén szólva, egyáltalán nem
hatott meg a Mallal kapcsolatos nagy leleplezés (ennek egyéb okai is voltak,
amikre később visszatérek). A komótosan, részletekbe menően haladó
cselekményvezetéshez képest a befejezés meglepően gyorsan érkezett, amiből
kiindulva nem is csodálom, hogy sokan arra tippelnek, az a film vége, hogy Cobb
csak álmodja az egészet, és valójában nem tért vissza a családjához. Nem tudom,
ez mennyire volt szándékos a rendező részéről, nekem személy szerint nem
tetszett, hogy így összecsapta a küldetés végét, ellenben az utolsó, mára már
ikonikussá vált képkocka továbbra is az egyik kedvenc filmes jelenetem,
amellyel ránk marad annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy akkor ez most álom
vagy valóság?
A karaktereknél azt vettem észre, hogy Cobbon kívül a
többiek csupán kétdimenziós figurák, akik tökéletesen kiegészítik az incepcióra
összeverbuvált csapatot, önálló személyiségük, háttértörténetük azonban nincs.
Utóbbival még kibékülnék, hiszen nem várhatom el egy két és fél órás filmtől,
hogy elmeséljen egy összetett történetet, megmagyarázza az általa kreált világ
szabályait, és még mindegyik szereplőnek rajzoljon részletes hátteret is.
Szóval a háttérsztorik hiánya nem probléma, ettől függetlenül az kissé zavart,
hogy a (még így is remek alakítást nyújtó) színészek gyakorlatilag tulajdonságok
nélküli bábukat játszottak. Az újonc Ariadne jó ürügy volt arra, hogy a nézők
számára elmesélhessék az álomvilág főbb tudnivalóit, Arthur és Eames párosának
vicces civakodása hozott némi humort az elbeszélésbe (plusz
számomra kitűnő eye-candy alapanyagot szolgáltattak :P), a többiek viszont annyira semmilyenek voltak, hogy beszélni sem érdemes róluk. Ami Cobbot illeti,
az igaz, hogy róla tudtuk meg a legtöbbet a film játékideje alatt, alattomos
tudatalattija okozott is néhány kellemetlen pillanatot az álmokban végzett
munkája során, ennek ellenére engem érzelmileg egyáltalán nem hatott meg a
személyes tragédiája. Kezdjük ott, hogy Leonardo DiCaprio és Marion Cotillard
színészi kvalitásaihoz nem fér kétség, közös jeleneteikből mégis teljesen
hiányzott a kémia. Aztán folytassuk azzal, hogy a férfiban rejtőző bűntudat,
hazavágyódás, emlékekhez való ragaszkodás csupán szavak szintjén volt jelen, a
magatartásából nem igazán érződött ki. A
tökéletes trükkről írt véleményemben említettem azt a kritikát, ami Nolant
éri annak kapcsán, hogy női szereplői kidolgozatlanok, legtöbbször vagy a férfi
főszereplő bosszúállásának motivációi, vagy ők maguk a bosszúállók. Bár
korábban nem hittem volna, hogy ezt fogom mondani, de a mostani újranézés után
úgy gondolom, a fenti kritika erre a filmjére is igaz. Mal nem volt több egy
fékezhetetlen ámokfutónál, s minden cselekedete olyannyira ellenszenvessé
tette, hogy a vele kapcsolatos végső leleplezés után sem tudtam megsajnálni, áldozat
mivoltát abszolút elnyomták az álmokban véghezvitt kegyetlenkedései.
Összességében nézve kissé csalódásként éltem meg ezt az
újranézést. Lehet, hogy az emlékeim űztek csúnya játékot velem, de úgy rémlett,
nekem ez régebben jobban tetszett. Amit most sem vitatok el tőle, az a kreatív
alapkoncepciója, ugyanakkor nem tudok elmenni azon tény mellett, hogy fontos
részletek megmagyarázatlanul maradtak, helyenként sablonosak voltak az
akciójelenetek, a karakterek többsége pedig kétdimenziós bábuvá redukálódott.
Ami a rovat negyedik, egyben befejező részének „alanyát”, a Tenetet illeti: mindenképpen moziban
szeretném megnézni, de egyelőre még nem döntöttem el, hogy mikor. A máskor
olyannyira áhított premiernapi megtekintésről a feltételezhető embertömeg miatt
inkább lemondtam, ugyanakkor hajt a kíváncsiságom, úgyhogy valószínűleg pár
napon belül elmegyek rá, s idővel természetesen arról is érkezik majd
értékelés.
Értékelés: 65%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Az álomvilág szabályait, az extraktorok trükkjeit.
- A csapattagok összeverbuválását.
- Az álomszinteken zajló eseményeket.
- Az utolsó képkockát. Tudjátok, miért.
Eredet /Inception/ (2010)
színes, magyarul beszélő, 148 perc
Rendező: Christopher Nolan
Szereplők: Leonardo DiCaprio, Ellen Page, Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy, Ken Watanabe, Dileep Rao, Cillian Murphy, Marion Cotillard, Michael Caine
Értékelés: 65%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Az álomvilág szabályait, az extraktorok trükkjeit.
- A csapattagok összeverbuválását.
- Az álomszinteken zajló eseményeket.
- Az utolsó képkockát. Tudjátok, miért.
Eredet /Inception/ (2010)
színes, magyarul beszélő, 148 perc
Rendező: Christopher Nolan
Szereplők: Leonardo DiCaprio, Ellen Page, Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy, Ken Watanabe, Dileep Rao, Cillian Murphy, Marion Cotillard, Michael Caine
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése