Gondolom,
észrevettétek, hogy mostanában szinte kizárólag könyves témájú bejegyzések
kerültek fel a blogra. Ezt az egyhangúságot szeretném feldobni a mai
kritikával, ami ismételten egy olyan filmről fog szólni, amit nem moziban
tekintettem meg. Egy ideje már gondolkodtam rajta, hogy megnézem (eredetileg
októberre volt betervezve, de aztán közbejöttek más filmek), és sokat agyaltam
azon is, hogy írjak-e róla vagy ne. Végül előbbi mellett döntöttem, mert úgy
érzem, megérdemli a hírverést.
A
történetről röviden: Zev Guttmann egy idősek otthonában élő, demenciában
szenvedő öregúr. Nem sokkal felesége halála után egyik lakótársa, Max
emlékezteti egy korábban tett fogadalmára, miszerint Zev megkeresi és megöli
azt a nácit, aki felelős kettejük családjának haláláért. Zev hosszú útra indul,
amelynek különböző állomásai legalább annyira fontos szerepet játszanak a cselekményben,
mint a végső célpont…
Jó párszor
elmondtam már, de azért minden adandó alkalommal leírom, hogy engem régóta
érdekelnek a holokauszttal foglalkozó irodalmi és filmes alkotások. Habár ez a
film nem a szó szoros értelmében vett holokausztfilm, hiszen nem a deportálást,
a táborban uralkodó borzalmak túlélését mutatja be, de mégiscsak túlélőkről,
illetve a bosszújúkról szól. Nekem személy szerint a rendhagyó sztori már a
kezdetektől fogva tetszett, hiszen azért egy kilencvenéves, emlékezetkieséssel
küszködő embernek nem sétagalopp keresztülutazni Amerikán, hogy megtaláljon egy
férfit, aki elvileg hamis személyazonossággal, méghozzá egy meggyilkolt zsidó
személyazonosságával éli az életét. Az események lineárisan, kiszámítható
mederben folytak (amikor szóba került, hogy négy Rudy Kurlander él Amerikában,
sejthető volt, hogy valószínűleg a negyedik lesz a keresett személy), de
abszolút lekötötték a nézői figyelmet. Sőt, ezek a különféle látogatások mind
nagyon érdekes mondanivalót tartogattak nem csak azzal kapcsolatban, hogy a
szimpatikus felszín mögött félelmetes belső lakozik, vagy épp fordítva, de
rámutattak arra is, hogy az a tény, hogy valaki a második világháborúban a
német seregben harcolt, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy gyűlölte a
zsidókat. A második, harmadik generációk rövid szerepeltetésével szóba került
az a problémakör is, hogy a gyerekek, unokák mit és mennyit tudnak (vagy
hiszik, hogy tudnak) a szülők, nagyszülők múltjáról, a kórházi jelenetben
feltűnt ismeretlen kislány ártatlan kérdése pedig azt feszegette, hogy manapság
mennyire van benne a köztudatban és az oktatásban a holokausztról, valamint a
nácizmus egyéb rémtetteiről való diskurzus. A felsorolt összetevők épp elegek
lettek volna egy remek filmhez, a forgatókönyv azonban húzott egy merészet a
befejezés előtt tíz perccel, és bedobott egy fordulatot, amit abban a
pillanatban nagyon megdöbbentőnek és okosnak éreztem, az eltelt napokban azon
minél többet töprengtem rajta, annál inkább kezdtem úgy érezni, hogy ötletnek
jó volt, de a megvalósítást egy kicsit elkapkodták, ráadásul nem is adtak
elegendő mennyiségű információt a nézőnek, hogy kibogozza és rendbe tegye a
szálakat. Természetesen nem árulom el a csavart, meghagyom mindenkinek, hogy
maga döntse, ő mit gondol róla. Én a magam részéről nem tartom rossznak,
viszont zavarnak azok a nagy és számos kérdőjelek, amiket hagyott bennem. Ezért
egy kicsit furán is érzem magam, ha a szereplőkről kell beszélnem, mert
néhányuknál ez meglehetősen nehéz feladat, mivel a fordulat totálisan felrúgta
az addig kialakított véleményemet. Maradjunk annyiban, hogy csodálatos és
megható volt egyben idős színészeket látni a játékidő nagy részében (olvastam
is egy cikket, amiben a rendező azt mondta, hogy többek között azért tetszett
meg neki a forgatókönyv, mert szinte csak idős szereplői voltak), akár a kisebb
szerepekben feltűnőkről, akár a két főszereplőről beszélünk. Christopher
Plummer tűpontosan alakította a demenciával, az öregséggel és ezáltal
gyakorlatilag a mindennapi élettel küzdő főhőst, Martin Landau tolószékhez
kötött karaktere pedig akkor sem lehetett volna energikusabb és aktívabb, ha
egy hosszútávfutót játszik el.
Összességében
véve egy jól sikerült filmről beszélhetünk, ami azonban akár tökéletes is
lehetett volna, ha jobban átgondolják a végét. Ettől függetlenül egy erős és
rendhagyó alkotás lett a végeredmény, ami lebilincselő módon mesél az emlékek
valóságáról és az emlékezés fontosságáról.
Értékelés: 80%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
- Minden egyes alkalmat, amikor Zev próbálja összerakni, hogy hol van és mit keres ott.
- A Rudy Kurlandereknél tett látogatásokat.
- A fordulatot és a befejezést.
Emlékezz! (Remember)
színes, feliratos, 94 perc
Rendező: Atom Egoyan
Szereplők: Christopher Plummer, Martin Landau, Henry Czerny, Bruno Ganz, Heinz Lieven, Dean Norris, Jürgen Prochnow
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése